• Anonym (Nervös)

Rädd att inte bli godkänd som förälder!

Om tre veckor ska jag och min man på kuratorsamtal på karolinska. Vi har alltså kommit fram i inseminationskön och behöver bli godkända som föräldrar! Jag är jättenervös inför detta.. Vad ställer de för frågor? Vad krävs för att bli underkänd? Spelar det någon roll att jag har haft problem med ångest och självdestruktivitet? Spelar det någon roll att min man är 10 år äldre än mig?

• Svar på tråden Rädd att inte bli godkänd som förälder!
  • Anonym (A)

Vi gjorde IVF för att få vår son och jag minns att jag oroade mig jättemycket innan för att inte få godkänt att göra behandlingen, men det var inte så strängt som jag trodde. Jag erkände att jag hade haft depression, så jag slapp ta ett läkemedel som skulle undvikas om man tidigare haft problem och trodde vi skulle bli stoppade, men det var lugnt. Det var i Göteborg. Lycka till!

• Gizzmo73

Hmmm, verkar inte fungera på samma sätt överallt. Vi var aldrig på nått kuratorsamtal och blev godkända för IVF. Fick pergotime redan efter ett halvårs försök eftersom jag inte hade egen ÄL, när det inte funkade fick jag gå vidare till sprutor och när inte det heller funkade så blev det IVF. Ingen nämnde nån gång att vi skulle på samtal eller behövde bli "godkända".  

TS: Skriv gärna sen vad kuratorn frågade om, blev lite nyfiken. Trodde det räckte med att man inte har gemensamt barn sen tidigare för att få hjälp.

Och jag håller tummarna för att det går bra!    

• slamkrypare

Man gör ingen sådan bedömning inför IVF. Jag gissar däremot att TS ska göra donatorinsemination och då krävs det kuratorsamtal och bedömning av läget innan man får klartecken att köra. Jag har inte gjort det själv utan bara läst om det, så jag hoppas att du får bättre svar från någon annan!

Men det handlar nog mest om huruvida ni som par har förlikat er med tanken på att barnet inte kommer ha ett genetiskt band till din man. Om ni har funderat färdigt på den delen och verkligen är ok med det så tror jag inte att de går så djupt in på andra delar av livet. Du skriver att du "har haft" problem, betyder det att du har fått behandling för det och inte har de problemen just nu? Då har jag svårt att se att det skulle ha någon betydelse.
    Eventuell ålderskillnad mellan er har absolut inget med saken att göra.

Oroa dig inte, det kommer säkert att gå bra!
    Lycka till!

Svar på tråden Rädd att inte bli godkänd som förälder!