• Ankmor

Tårttråden del 18

VÄLKOMMEN! 
                   I denna tråden hälsar vi alla välkomna; amatörer & proffs, nybörjare och icke nybörjare.  

(Samtliga bilder är klickbara länkar!) 

Bra tips och idéer hittar du bland annat bland JFLs bloggar här på FL och hos Sockerrus,
    här finns det recept, knep och trix, bra-att-veta och lite annat matnyttigt kring tårtor och cupcakes.

Sockerrus

Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden. 

(Bildtråd som inte är speciellt aktiv, 
                                                         men här kan man leta inspiration!)

För mer inspiration :

Googels bildsök
    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska. Cakes + ”ämnesord”,
    men pröva gärna på svenska med.

Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket

När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

TÅRTBITSUTRÄKNARE   
    Finns hos Linda Runn alias Missy Cat,
    Lindas blogg är väl värd att besöka!

TÅRTBLOGGAR    ***********************************************   MITT BÄSTA TÅRTTIPS
    Bloggarna är FL-medlemmar.  ****************************   icke aktiv tråd med bra tips och knep!

TÅRTFYLLNINGAR  ******************************************  HÄR BOR VI *********** 
    här samlar vi recept på fyllningar & frostings                   Tårttrådens "här-bor-vi"-tråd

Tårttråd nr 1 
    (startades 2006)

Tårttråd nr 17 

OCH TILL SIST LITE "ALVAR"
    __________________________________________________ __________________________

- OBS! -

Prata inte beställningar och betalning i tråden. Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.

Hotlänkning till bilder är inte tillåten. Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här. Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.

Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten. Länkning till egen FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________

• Svar på tråden Tårttråden del 18
  • Alfonsina

Ska ju inte säljas utan tänkte överraska en kompis och säga att hon kan äta av tårtan. Vet inte hur känslig hon är dock.

SockerStinn skrev 2013-09-27 19:27:08 följande:
    Du behöver läsa innehållsförteckningen på alla produkter. Spår av gluten går bort. Om du har använt t.ex. sockret samtidigt som mjölet, haft båda påsarna öppna samtidigt har det kommit lite gluten i sockret så att ta nya förpackningar är ett måste om du inte alltid bakar allergivänligt. Börja med att baka glutenfritt utan att du använt gluten i köket den dagen, och torka av ytorna först med en ny trasa så det inte finns gluten på ytorna. Diska alla verktyg innan, för jag gissar att det ibland letar sig ner en smula i lådorna?  Förvara aldrig glutenfria bakverk i samma kartong som det vanliga.   Gör du så här kan de flesta med glutenintolerans äta, men det får inte säljas som glutenfritt eftersom det inte är lagat i ett helt gf kök, och enstaka personer kan reagera på mycket små mängder.(Precis som enstaka personer kan tåla uppempt 5 smulor om dagen)  

• Juppepuppe

Det är väldigt olika hur känslaig man är så kolla det först. Min kompis kan använda samma smör och smörkniv till sitt glutenfria bröd som vi till vårt med gluten. Det är inga problem alls att ha bröden i samma brödkorg t.ex. så när jag bakar till henne räcker det med att byta ut mjölet, jag behöver inte vara särskilt noga. 
    MEN det kan också vara så att din vän är mycket känslig.  

• passo

Hej och tack för hjälpen med OH papper! Hittade på clas olsson som Ankmor tipsade om. Jag försökte mig på att baka en pavlova tårta och jag blev lite konfunderad när den blev hårt utanpå men mjuk och fluffig inuti. Trodde nämligen att pavlova skulle vara seg.....? Någon som vet vad som blev fel?Har någon ett bra recept på pavlova?

• citronträd

Har någon nått bra tips på hur man gör för att sticka ner floristtråd i tårtan? Har läst nån gång att man ej får stoppa ner den direkt i tårtan.  

• eliten

Någon som vet hur det är med airbrush-maskinen, fungerar det bara med speciell färg eller går det att använda pastafärg som man späder ut eller karamellfärg eller liknande?

• Smulan1979

Jag har en airbrush, men har bara testat med de särskilt avsedda färgerna. Antar att annat som är lättflytande kan funka, sen ver jag inte hur tex karamellfärg fastnar?

Berätta gärna om du testar

• Längtandsfull

Här har jag inte varit på länge =) Säkert 2 årsen senast.

Har dragit ner på tempot massor när det gäller tårtbak men funderar nu på om jag skall ta tag i saken  och starta egen liten firma och då hitta ett kök där jag kan baka..
    Det går inte att vara hemma när familjen tar plats och det blir trångt i köket..

Någon som har något bra tips??

Håller nu på att lära mig göra grymma macarons men det är sååå svårt att få dom perfekta.
    Har gjort dom både igår och idag och båda gångerna har smeten blivit alldeles för lös så det var jättesvårt att spritsa ut dom=/

Oj kanske inte så mycket tårtprat men behöver all hjälp jag kan få om dessa macarons. hitta ingen bra tråd om det.=(

• Juppepuppe
    Längtandsfull skrev 2014-01-26 18:59:35 följande:
    Här har jag inte varit på länge =) Säkert 2 årsen senast.

Har dragit ner på tempot massor när det gäller tårtbak men funderar nu på om jag skall ta tag i saken  och starta egen liten firma och då hitta ett kök där jag kan baka..
    Det går inte att vara hemma när familjen tar plats och det blir trångt i köket..

Någon som har något bra tips??

Håller nu på att lära mig göra grymma macarons men det är sååå svårt att få dom perfekta.
    Har gjort dom både igår och idag och båda gångerna har smeten blivit alldeles för lös så det var jättesvårt att spritsa ut dom=/

Oj kanske inte så mycket tårtprat men behöver all hjälp jag kan få om dessa macarons. hitta ingen bra tråd om det.=(
    Bara ett litet tips: Det är inte så bra att göra reklam för att du tar emot beställningar på din blogg när du inte har företag… 

Ang. macroner lyckas jag ca hälften av gångerna. Har fått höra att man behöver få en känsla för hur smeten ser ut när den är bra, så övning ger färdighet. Var väl ingen hjälp direkt tyvärr!

Angående kök - hö av dig till cateringfirmor i din närhet och kolla om de vill samarbeta. De kan erbjuda tårtor och du får plats i kök. Det gjorde jag och fick napp. Nu hyr jag in mig i ett kök och har startat företag. 
  • Längtandsfull
    Juppepuppe skrev 2014-01-27 08:44:00 följande:
    Bara ett litet tips: Det är inte så bra att göra reklam för att du tar emot beställningar på din blogg när du inte har företag… 

Ang. macroner lyckas jag ca hälften av gångerna. Har fått höra att man behöver få en känsla för hur smeten ser ut när den är bra, så övning ger färdighet. Var väl ingen hjälp direkt tyvärr!

Angående kök - hö av dig till cateringfirmor i din närhet och kolla om de vill samarbeta. De kan erbjuda tårtor och du får plats i kök. Det gjorde jag och fick napp. Nu hyr jag in mig i ett kök och har startat företag. 

Men man får ju sälja som hobbyverksamhet upp till en viss summa.
    men vist jag ska inte prata om det =)

ja jag får väll testa idag igen... 3,de gången gillt kanske.
    Men kan inte förstå varför smeten blir så lös. det unner ju ur spritsen direkt..
    Är omöjligt att spritsa ut finns då.

Men vet inte om det känns så bra att stå i någon annans kök.
    Inte ha sina egna saker och hela tiden anpassa sig efter andra..
  • Juppepuppe
    Längtandsfull skrev 2014-01-27 14:33:19 följande:

Men kan inte förstå varför smeten blir så lös. det unner ju ur spritsen direkt..

Nej, man får inte ha hobbyverksamhet när det handlar om livsmedel. 

Och, ja , det är jobbigt att inte ha sitt eget kök. Men det är en start i alla fall. 
  • eliten
    Längtandsfull skrev 2014-01-27 14:33:19 följande:

Som sagt så spelar det ingen roll att det är hobbyverksamhet du får ändå inte enligt livsmedelslagen sälja bakverk hemifrån
  • Längtandsfull

ok så det är just när man använder livsmedel som dessa regler gäller?
    då kan man alltså inte alls säja bakverk som en hobbygrej. måste alltså ha ett företag.

Idag är jag tyvärr ganska irriterad på allt macaronbakande.
    Dom ser perfekta ut på plåten innan ugnen men sen ballar det ur helt i ugnen.
    några spricker, några blir snea och några får ingen fot =( Gaaahhhh

• Juppepuppe
    Längtandsfull skrev 2014-01-30 19:41:12 följande:
    ok så det är just när man använder livsmedel som dessa regler gäller?
    då kan man alltså inte alls säja bakverk som en hobbygrej. måste alltså ha ett företag.
    Ja, det stämmer!
  • Längtandsfull

Ok tur då jag funderar på företag vi får väll se hur det blir:) Nytt försök med macaronsen idag... Det var välldigt vad denna tråden dragit ner på tempot. För 2årsen när jag var aktivt med i skrivandet här Så skrevs det massor varje dag..

• Ankmor

Länkar och annat i TRÅDSTARTEN KOMMER ATT FÖRSVINNA!

Jag har varit medlem här sedan starten i juni 2003,
    hängt kvar trots att FL inte lyssnat på oss medlemmar vid förändringar av sidan - ett antal gånger!!

Det har bara blivit sämre och sämre så nu avreggar jag mig, efter 11 år på samma sida. Tyvärr...

Jag har lagt ner tron på att FAMILJELIV någonsin kommer att funka bra!
  • rere88

Äntligen hittat en tråd med folk som delar min passion för bakverk Skrattande
    I Lördags firade vi min 3åring och han ville ha en flygplanstårta.
    Den blev 100% ätbar. Cool
    Första gången jag jobbade med MC. trodde den skulle stelna och bli hård så gjorde vingarna i det men de förblev mjuka...vad gjorde jag för fel? Obestämd
    Lägger in bild i bildtråden om ni är intresserade av hur den såg ut :)

• Hemligkvinna

Vart har alla bagare tagit vägen?

• rere88

Är det någon här som provat white velvet tårtbotten med ett lager chokladmousse och ett lager apelsin o passionsfruktsmousse?

Svar på tråden Tårttråden del 18