• emba

Mitt barn ignorerar mig?!

Tycker ni det är okej om ert barn skulle ignorera er varje gång det blev bråk? Är det okej om hon/han bara skulle ignorera er tills ni sa förlåt?! Så är det i vår familj och vet inte om det är rätt ? vad tycker ni?

• Svar på tråden Mitt barn ignorerar mig?!
  • Whitetrash86

beror på ålder och vad bråket beror på.

är det så att jag SKA säga förlåt så gör jag ju såklart det. Om inte och barnet tänker ignorera mig, ja då får barnet göra det också. Tänker inte lägga ner energi på att ha barnets uppmärksamhet om den inte vill. Han/hon kommer lära sig att jag inte tänker vika mig efter dennes vilja bara för att han/hon ger mig kalla axeln.

• emba
    Whitetrash86 skrev 2012-10-06 23:05:46 följande:
    beror på ålder och vad bråket beror på.

är det så att jag SKA säga förlåt så gör jag ju såklart det. Om inte och barnet tänker ignorera mig, ja då får barnet göra det också. Tänker inte lägga ner energi på att ha barnets uppmärksamhet om den inte vill. Han/hon kommer lära sig att jag inte tänker vika mig efter dennes vilja bara för att han/hon ger mig kalla axeln.
    Mitt barn är 14 år och bråken kan handla allt från en liten veckopeng till resor och framtid, små som stora saker. 
    Allt slutar alltid med att jag får be om ursäkt. Riktigt envis en! Hon ger sig verkligen inte. Höll på i en vecka en gång! 
  • augustisten

Någon har väl gjort så mot henne tänker jag. Och det verkar ju effektivt.

Har du inte något att be om ursäkt för får du väl bli ännu envisare. Och tala om för henne att hon kan tjura tills helvetet fryser om hon har lust för du kommer inte att ändra dig - men att du hoppas att hon kan släppa det så att ni kan ha det trevligt tillsammans istället. Sedan gäller det ju att du verkligen släpper det du också om hon börjar tina upp.

Ett annat sätt kan ju vara att ni sätter er vid köksbordet och kompromissar - om det finns utrymme för det. Vad vill hon ha i veckopeng, vad är du villig att ge, vad kan hon göra för att få mer osv. Det är kanske bra att hon lär sig att tjurighet inte leder till något men att samtal och kompromisser kan göra det?

Och var noga med att behandla henne på ett sätt som du själv skulle kunna acceptera om det är konflikter där du vill ha en ursäkt av henne.

Men jag har ingen egen tonåring så ta det med en nypa salt

• Kefir
    augustisten skrev 2012-10-15 11:07:56 följande:
    Någon har väl gjort så mot henne tänker jag. Och det verkar ju effektivt.

Har du inte något att be om ursäkt för får du väl bli ännu envisare. Och tala om för henne att hon kan tjura tills helvetet fryser om hon har lust för du kommer inte att ändra dig - men att du hoppas att hon kan släppa det så att ni kan ha det trevligt tillsammans istället. Sedan gäller det ju att du verkligen släpper det du också om hon börjar tina upp.

Ett annat sätt kan ju vara att ni sätter er vid köksbordet och kompromissar - om det finns utrymme för det. Vad vill hon ha i veckopeng, vad är du villig att ge, vad kan hon göra för att få mer osv. Det är kanske bra att hon lär sig att tjurighet inte leder till något men att samtal och kompromisser kan göra det?

Och var noga med att behandla henne på ett sätt som du själv skulle kunna acceptera om det är konflikter där du vill ha en ursäkt av henne.

Men jag har ingen egen tonåring så ta det med en nypa salt
    Otroligt bra svarat!
    Jättebra tips! 
  • Hamlon
    emba skrev 2012-10-06 23:24:42 följande:
    Mitt barn är 14 år och bråken kan handla allt från en liten veckopeng till resor och framtid, små som stora saker. 
    Allt slutar alltid med att jag får be om ursäkt. Riktigt envis en! Hon ger sig verkligen inte. Höll på i en vecka en gång! 

Grattis! Du har visat ditt barn att det är hon som bestämmer. Du har intressanta år framför dig...

Vadå envis, veckopeng och resor? Om hon inte uppför sig är det väl inte ens tal om resor osv. ?  
  • emba

Men hon ignorerar oss totalt!! Jag har inte visat att hon bestämmer ville bara få tips!!!

• kutiom

Men, jag förstår inte. En fjortonåring går ju att prata med. Varför säger hon själv att hon beter sig så? Nu är det ju helt klart en vana men att tjura i en vecka för höjd veckopeng låter ju bara jobbigt, det finns ju enklare sätt och det borde hon veta?

Ni kanske skulle införa familjeråd eller något, låter lite tillgjort men pratar ni inte naturligt så kanske det är bättre att boka in det

Svar på tråden Mitt barn ignorerar mig?!