• Pussesnufs

Dottern är underlig när hon flaskmatas...?

Hej!

Vår dotter är snart 6 månader och har ätit ersättning på flaska sen ca 1-1,5 månaders ålder. Hon har alltid ätit bra och mycket.
    När hon blev 4 månader började vi ge henne smakportioner av mat, gröt och frukt efter samtal med BVC då vår dotter är väldigt intresserad av mat. Hon tycker det är roligt, spännande och har aldrig visat tecken på att få magont eller så. Hon bajsar varje dag och är en glad och energisk unge i största allmänhet.

De senaste veckorna har hon börjat skrika som en galning så fort man ska ge henne flaskan. Fattar ingenting. Hon blir riktigt förbannad och spottar ut ersättningen. Jag hör på henne att hon är hungrig och såhär håller hon på i upp till en timme innan hon sätter i sig hela flaskan! Då är hon nöjd och belåten.
    När hon blir sådär arg spelar det ingen roll vad man gör. Nappen funkar inte, kramar, vaggningar, sånger... ingenting funkar. Hon skriker alltså tills hon bestämmer sig för att äta.
    Någon som har en aning om varför hon gör såhär helt plötsligt? Någon som varit med om liknande och har tips?
    BVC sköterskan säger att hon kanske vill ha mer fast föda, men så mycket äter hon inte så hon står sig på det hela dagar.

... och nu blir det reklamfilm! ^^
  • Svar på tråden Dottern är underlig när hon flaskmatas...?
  • Minza83
    Pussesnufs skrev 2012-10-06 14:11:31 följande:

Ja jag får väl testa det.
    Tyvärr är det ju massa skrämselpropaganda överallt där folk säger att så små barn inte ska äta så mycket fast föda. Men vill hon det så är det ju bättre än ingenting.

Hur kan man vara säker på att hon får i sig tillräckligt mycket näring? Hade ni något tillskott eller var det bara fast mat allt som allt?    
    ni kan ju ge ersättning som komplement? :)

när vår 1a son var 6mån så åt han endast fast föda + välling då..
    han började vråla och skrika han med... och det visade sig att han ville äta SJÄLV..
    så började göra bitmat.. alltså pasta, kokta köttbullar/kycklingköttbullar/fiskbullar osv osv.. och han kastade i sig, jättenöjd!!!
    han åt ju då välling + macka typ till frukost, sedan lunch - fast mat, mellis var nog också macka, och middag-fast mat, och så kvällsmat var ju typ gröt.. i den mån vi fick mata honom,....
    och sedna välling.. han åt på nätterna fram tills 10-11mån ålder ska dock tilläggas.....

rekommenderar att göra egen mat då den är mycket mer näringsrik än burkmat (om nu den tanken finns alltså!)
    är ju enkelt att göra storkok på t.ex köttfärsås (jag gjorde med rotfrukter,nötfärs,krossade tomater, basilika,oregano,vitpeppar och lite vitlök.. sen fick det koka ihop sig.. dvs du ska inte steka färsen innan)..
    superenkelt!:)

• Pussesnufs
    Minza83 skrev 2012-10-09 10:34:54 följande:
    ni kan ju ge ersättning som komplement? :)

när vår 1a son var 6mån så åt han endast fast föda + välling då..
    han började vråla och skrika han med... och det visade sig att han ville äta SJÄLV..
    så började göra bitmat.. alltså pasta, kokta köttbullar/kycklingköttbullar/fiskbullar osv osv.. och han kastade i sig, jättenöjd!!!
    han åt ju då välling + macka typ till frukost, sedan lunch - fast mat, mellis var nog också macka, och middag-fast mat, och så kvällsmat var ju typ gröt.. i den mån vi fick mata honom,....
    och sedna välling.. han åt på nätterna fram tills 10-11mån ålder ska dock tilläggas.....

rekommenderar att göra egen mat då den är mycket mer näringsrik än burkmat (om nu den tanken finns alltså!)
    är ju enkelt att göra storkok på t.ex köttfärsås (jag gjorde med rotfrukter,nötfärs,krossade tomater, basilika,oregano,vitpeppar och lite vitlök.. sen fick det koka ihop sig.. dvs du ska inte steka färsen innan)..
    superenkelt!:)

Ja men precis! :)

Tycker det är jätteroligt att göra egen mat. Har gjort massa olika med kyckling, sötpotatis och annat som jag fryst in i portionspåsar. Funkar kanon.

Och jaaa den här damen blir inte nöjd förrän hon får en egen sked! ^^

Hon äter sällan på nätterna. Hon äter ersättning på flaska på morgonen utan protest men sen är det bara fast föda. :) Det funkar bra!     
  • Coyote

Bara en liten påminnelse, du ska inte ge välling i stället för ersättning, även om du börjar ge mer fast föda. Testa blw kanske?

• Pussesnufs
    Coyote skrev 2012-10-09 10:43:59 följande:
    Bara en liten påminnelse, du ska inte ge välling i stället för ersättning, även om du börjar ge mer fast föda. Testa blw kanske?

Nej det gör jag inte. Än så länge äter hon ju det på morgonen och till måltider. :)
    Vad är blw? 
  • Coyote

Baby led weaning, plockmat till bebisar helt enkelt.

• Mother of 4

Har du testat att ge henne flaskan själv liggande? Kan hon inte hålla så testa att bulla upp med filt under.

Två av våra barn hatade att ligga i famnen och äta i den åldern.

• jwrh

Så gjorde vår kille också, sen kom vi på att han vill sitta upp (inte luta sig mot en) och titta på flaskan först och själv föra den till munnen med händerna. När han är trött och ligger i sängen tar han flaskan om man håller den vid sidan av huvudet så han själv kan vrida dit huvudet och ta den. Försöker man föra fram flaskan för fort in i munnen blir han fly förbannad och försöker slå bort den. Samma om man försöker ge honom fast han inte vill ha eller är hungrig. Han kanske inte är hungrig och skriker bara för att ni håller på och grejar för mycket? Har ni testat att försöka avleda med något roligt istället?

• Pussesnufs
    Coyote skrev 2012-10-09 14:32:51 följande:
    Baby led weaning, plockmat till bebisar helt enkelt.

Aha! :) Haha jag är så sjåpig... tror hon ska sätta allt i halsen. Får skärpa till mig lite och våga! ^^
    Mother of 4 skrev 2012-10-09 14:52:26 följande:
    Har du testat att ge henne flaskan själv liggande? Kan hon inte hålla så testa att bulla upp med filt under.

Två av våra barn hatade att ligga i famnen och äta i den åldern.

Nej det spelar ingen roll om hon ligger, sitter, står eller nåt. Men efter att ha följt råden om maten här och med ersättning vid bordet så funkar det helt ok. Hon protesterar inte på morgonen så då har vi mys i soffan! :)
    jwrh skrev 2012-10-09 23:11:22 följande:
    Så gjorde vår kille också, sen kom vi på att han vill sitta upp (inte luta sig mot en) och titta på flaskan först och själv föra den till munnen med händerna. När han är trött och ligger i sängen tar han flaskan om man håller den vid sidan av huvudet så han själv kan vrida dit huvudet och ta den. Försöker man föra fram flaskan för fort in i munnen blir han fly förbannad och försöker slå bort den. Samma om man försöker ge honom fast han inte vill ha eller är hungrig. Han kanske inte är hungrig och skriker bara för att ni håller på och grejar för mycket? Har ni testat att försöka avleda med något roligt istället?
     Mjo, det var min tanke också först... men hon är helt enkelt inne i en väldigt... hmm... bestämd (!) ålder nu och får hon det inte på sitt sätt så blir hon vansinnig. Tror hon tar efter sin moster! ^^
    Det börjar visa sig mer och mer nu, med mat och med annat.
    Hon ÄR hungrig, men det ska vara som HON vill och det är inte alltid lätt att veta då man försöker allt. Hon har börjat likadant när hon ska sova vilket bevisar att hon har någon utvecklingsfas.

Tack igen för era råd.
    Kan tillägga att hon är mycket gladare och nöjdare nu när matningen funkar som hon vill. Nu är hon bara envis och bestämd överlag! :)     

• Mother of 4

Du kommer få ett sjå framöver, min bestämda dotter är numera snart sju år och smart som få och charmig och rar, men nåde oss om det inte går som hon vill...

• SB2011

Så gjorde min son med! 2v innan han blev 6månader!verkligen totalvägra flaskan.. vi fick över ge flaskan å ge fast föda! de e inget ovanligt att detta händer enligt bvc.. Inget att oroa sig för.. kör på med mat å gröt :)

• Coyote
    Pussesnufs skrev 2012-10-09 23:33:51 följande:

Aha! :) Haha jag är så sjåpig... tror hon ska sätta allt i halsen. Får skärpa till mig lite och våga! ^^

Nej det spelar ingen roll om hon ligger, sitter, står eller nåt. Men efter att ha följt råden om maten här och med ersättning vid bordet så funkar det helt ok. Hon protesterar inte på morgonen så då har vi mys i soffan! :)

Mjo, det var min tanke också först... men hon är helt enkelt inne i en väldigt... hmm... bestämd (!) ålder nu och får hon det inte på sitt sätt så blir hon vansinnig. Tror hon tar efter sin moster! ^^
    Det börjar visa sig mer och mer nu, med mat och med annat.
    Hon ÄR hungrig, men det ska vara som HON vill och det är inte alltid lätt att veta då man försöker allt. Hon har börjat likadant när hon ska sova vilket bevisar att hon har någon utvecklingsfas.

Tack igen för era råd.
    Kan tillägga att hon är mycket gladare och nöjdare nu när matningen funkar som hon vill. Nu är hon bara envis och bestämd överlag! :)     

Om man inte stör dem när de äter så sätter de flesta inte i halsen så ofta som man tror. Eller ja, vissa ungar sätter ju yoghurt i halsen, men tänk bara på att inte hålla på och torka henne kring munnen när hon äter, eller störa henne på annat sätt så minskar du risken rejält. Min grabb är två år, tuggar helst inte maten (det har han inte tid med) och har ännu inte satt i halsen någon gång. Blir det för mycket och att det hamnar tokigt i halsen så kräks de flesta. Jag har jobbat på förskola i många år, och har inte behövt utföra Heimlich manöver på något barn.
Svar på tråden Dottern är underlig när hon flaskmatas...?