• Anonym (Hur gör man idag)

Lämna bort förståndshandikappat barn??

Av ren nyfikenhet undrar jag hur det fungerar idag när föräldrar får utveckligstörda eller gravt handikappade barn. OM dem är så pass sjuka att dem utgör ett hot mot eventuella syskon eller fullkomligt "förstör" familjeron (Snälla missförstå mig nu inte), finns det då i dag någonstans man kan "lämna bort" dem? För en stund, ett par dagar eller konstant avlastning?? 

Sen undrar jag, HUR ser ni på att man gör så här?? Jag får dåligt samvete bara jag tänker på det men HUR i herrans namn klarar vissa familjer av sina handikappade och hur orkar man??? 

• Svar på tråden Lämna bort förståndshandikappat barn??
  • Babyimafake

Om man kontaktar soc tror jag de har någon slags avlastning då man kan lämna barn till en familj kanske 1 dag i veckan eller över en helg i månaden eller så. Har inte läst hela tråden BTW

• Anonym

Om barnen går under LSS så kan man ansöka om avlösare i hemmet, assistans, korttidsboende, stöd familj så ja det finns avlastning man kan få. Ofta får man bråka för att få det men inte alltid och man kan inte få allt utan det beror på vad man redan fått beviljat. I svåra fall kan barnen även få bo på boenden mestadels eller permanent eller mer permanent hos stödfamilj eller fosterfamilj. 

Man orkar för att man älskar sitt barn helt enkelt.     

• Anonym (Svårare idag än förut)

Det finns korttidshem/assistenter.Vissa boenden ochså och familjehem.Alla orka inte .I vissa fall är det ju dygnet runt jobb hela livet ut ,oavsett ålder.

• Anonym (Kgkg)

Mina föräldrar lämnade bort min lillasyster då och då till en kvinna som jobbade på dagiset. Sägs dock att hon stängde in henne i ett rum. Och hon började gråta så fort man närmade sig huset så nåt måste det ha varit. 

Sen var hon ibland även på ett kortis, där hon kunde vara över helgen 

• Anonym (Kgkg)

Alltså det var då hemma hos den där dagisfröken . Hon slutade jobba som det sen. 

Ingen aning vad som hände när hon var där. 

• Anonym (Kgkg)
    Anonym skrev 2012-10-05 16:29:47 följande:
    Jo, men för att få det måste man ansöka, överklaga och leva rövare. Mitt råd till nån som fick ett gravt handikappat barn är att inte ta hem det förrän allt är ordnat från kommun och landsting. För så länge barnet är på sjukhuset är det deras problem. Är det hemma så är det ditt.
    Fast skulle ju inte tro att det går att tvinga sjukhuset hålla kvar barnet bara för att. Ska det ut därifrån så ska det väl. Platsen behövs ju till andra.
  • Anonym (Just)
    Bellsiii skrev 2012-10-05 16:24:41 följande:

Jag har jobbat länge med barn med funktionsnedsättningar så får jag välja så använder jag det!

Ja jag reagerade också, på både benämningen förståndshandikappad och utvecklingsstörd. 

Det används inte längre. Precis som det inte heller längre används benämningar som idiot eller dårhus. 

• Anonym (Kgkg)
    Anonym (Just) skrev 2024-12-23 13:14:03 följande:

Ja jag reagerade också, på både benämningen förståndshandikappad och utvecklingsstörd. 

Det används inte längre. Precis som det inte heller längre används benämningar som idiot eller dårhus. 

Man kanske säger det för det är den diagnosen den fått. Det hänger ju kvar.
  • Anonym (Jag)

En hel del (såklart inte allt) kan man ju kolla innan , isåfall är det väl bättre att göra abort om man känner att man verkligen inte skulle klara av det. 

Men ja det finns säkert t.ex kontaktfamiljer och sånt man kan få hjälp med av soc. Man kan ju få hjälp med avlastning med friska barn också om man behöver det. Sen finns det säkert annat för barn med funktionsnedsättning också. 

Min yngsta är förresten helt frisk men jag håller på att gå sönder nu i julstressen när han lever rövare .. så ja avlastning behöver väl de flesta föräldrar nån gång. 

• Anonym (2012)

Tråden är mer än 12 år gammal.

• Anonym (Känner igen mig)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-23 13:46:24 följande:

En hel del (såklart inte allt) kan man ju kolla innan , isåfall är det väl bättre att göra abort om man känner att man verkligen inte skulle klara av det. 

Men ja det finns säkert t.ex kontaktfamiljer och sånt man kan få hjälp med av soc. Man kan ju få hjälp med avlastning med friska barn också om man behöver det. Sen finns det säkert annat för barn med funktionsnedsättning också. 

Min yngsta är förresten helt frisk men jag håller på att gå sönder nu i julstressen när han lever rövare .. så ja avlastning behöver väl de flesta föräldrar nån gång. 

Min 4 åriga son kan inte prata ordentligt och vi tror att han har en funktionsnedsättning. Pappan (vi är skilda) vill inte tro det men jag är rätt så säker. Han är inte som det äldre syskonet och ligger efter mentalt på flera plan.
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2024-12-23 13:57:41 följande:
    Min 4 åriga son kan inte prata ordentligt och vi tror att han har en funktionsnedsättning. Pappan (vi är skilda) vill inte tro det men jag är rätt så säker. Han är inte som det äldre syskonet och ligger efter mentalt på flera plan.
    Vad säger läkaren då?Eller BVC?
  • Anonym (Kortids)

Vissa kan erbjudas kontaktfamilj. Då får familjen komma till en annan familj kanske varannan helg eller så mycket föräldrarna behöver. Eller så finns det Inom LSS kortidsboende bland annat. 

• Anonym (Just)

Det här är en vääääldigt gammal tråd, så ni vet.

Anonym (Just) skrev 2024-12-23 19:10:14 följande:

Det här är en vääääldigt gammal tråd, så ni vet.

Ja,men oavsett är behoven likadana som förut .Helt enkelt!
Svar på tråden Lämna bort förståndshandikappat barn??