• Envis

Ni som fött både vaginalt och gjort planerat snitt

Det är två månader kvar till bf. Har bett om kejsarsnitt, då jag upplevde min första förlossning som mycket jobbig. Jag känner mig dock obekväm med båda förlossningssätt. Kejsarsnitt vet jag ju ingenting om, men jag är rädd för om det ska göra mycket ont efteråt osv..

Hur har ni andra känt, som både fött vanligt och gjort ett snitt? Vilket skulle ni välja nästa gång, om det skulle bli aktuellt? Tar det lång tid för ärret att läka, gör det mycket ont, lång tid?

Vill ärligt talat varken föda vaginalt, eller göra snitt. Men bebisen måste ju ut...     

• Svar på tråden Ni som fött både vaginalt och gjort planerat snitt
  • lillajag82

Jag hade hellre fött vaginalt. Jag var på benen mycket fortare. Man glömmer ju smärtan man kände. Jag vet att det gjorde ont men minns inte känslan. Det är därför kvinnor ofta föder fler ggr!
    En magoperation är inget och föredra!

Vad var det i förlossningen som var jobbig?

• lillajag82

Ja det gör ont i flera dagar och det stramar lång tid efteråt. Det är hemskt jobbigt faktiskt..

• Elgar

Hade nog fött vaginalt om det hade varit möjligt igen. Nu fick jag flera komplikationer av snittet så det spelar säkert in. Men jag var oförberedd på hur länge jag hade besvär av snittet jämförtt med min vaginala förlossning!

• Envis
    lillajag82 skrev 2012-10-04 18:06:41 följande:
    Jag hade hellre fött vaginalt. Jag var på benen mycket fortare. Man glömmer ju smärtan man kände. Jag vet att det gjorde ont men minns inte känslan. Det är därför kvinnor ofta föder fler ggr!
    En magoperation är inget och föredra!

Vad var det i förlossningen som var jobbig?

När jag skulle föda min dotter, låg hon väldigt långt ner, en väldigt lång tid (typ 2 dygn). Precis så som de ska ligga precis i slutet. Detta var mycket påfrestande och jag kände inga smärtor från värkar osv, utan kunde endast känns detta fruktansvärda tryck.

Min dotter är nu 4 år, och jag har fortfarande ont i svanskotan, och till viss del i underlivet. En gyn.läkare sa att jag förmodligen fått en nerv skadad i närheten av svanskotan, och att det kanske aldrig blir bra.

Jag vill inte riskera mer problem runt svanskota och i underlivet.

Det är svårt att förklara exakt hur jobbig jag upplevde förlossningen, men till och med min barnmorska beklagade efteråt hur den blev...        
  • GypsyModel

Jag läste precis om snitt och hon hade verkligen jätte ont efteråt och önskar nu att hon valt vaginalt.
    Hon kunde knappt röra sej på 6 veckor och fick infektion i snittet...
    Jag har fött vaginalt bara och kommer välja det igen även fast jag är sprut rädd till tusen och förlossnings rädd.

• Tesselajnen

Jag födde vaginalt med första och planerat med andra, hade jag fått välja hade det blivit vaginalt andra gången också. Jag hade inga direkta komplikationer efter snittet, men aldrig att jag skulle välja det sättet frivilligt.

Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • Tamara

Min första var vaginal och andra planerat snitt. För mig var det planerade snittet en mycket bra upplevelse, kändes tryggt och säkert och jag kände mig mycket väl omhändertagen. Jag hade inga problem efter snittet, minns däremot hur jobbigt det var efter den vanliga, med stygn efter sprickande och klipp mm. Hade jag fått välja denna gången så hade jag helt klart valt snitt men nu blir det vanlig och jag är jätteorolig över allt som kan gå fel..

• stingrocka

Min första förlossning var vaginal, jättehemsk. Fick beviljat ett planerat kejsarsnitt, som gick sådär.

Hade jag blivit gravid en tredje gång och haft ett val hade jag tagit ett planerat KS igen, det var en bättre upplevelse än vaginala om än långtifrån bra.

Mitt råd, läs på allt om planerat KS och prata med din barnmorska. 

• Solveig og Kosinus

Jag har ett vaginalt och ett planerat snitt i bagaget. Vaginala resulterade i en tredje gradens sfinkterruptur.
    Efter snittet mådde jag bättre.

• Justi

man kan väl säga att ja nästan har gjort båda fast ja påbörjade vaginal förlossning å de slutade med akut snitt. började me vattenavgång sen hade ja värkar i 36 timmar.. öppnade mig 9 cm på typ en timme , va öppen 10 cm i ca 5 timmar och lillen kom inte ut så ja krävde ett snitt bland all panik, de skulle ja inte gjort.. smärtan från snittet minns ja än idag usch! ja fick iof bara epudralen påfylld när dom snittade så ja kunde fortfarande röra benen. de kändes som någon drog ut alla mina organ.. efteråt kunde ja inte gå normalt på typ 3 veckor! nu är ja gravid igen och ska få en utredning på vad som gick fel, så tyvärr vet ja inte om ja kommer få välja förlossning nu, hoppas på vaginal, eller att bli ordentligt bedövad i ett planerat snitt..

• miss tänksam

Är du bara förberedd på lite seg återhämtning så kan jag varmt rekommendera snitt!

Jag har först en hemsk vaginal, utan direkta fysiska komplikationer efter. Var pigg snabbt, i kroppen iaf.

Sen har jag ett snitt (pga förlossningsrädsla) som var en jättefin och trygg upplevelse. Dock viss smärta en tid efteråt. Å andra sidan hanterbar då man vet att "nu ska jag resa mig och det kommer göra ont" jämfört mot värkar som liksom tar över ens kropp. Var tröttare efter snittet, första veckorna än jämfört med den vaginala. Även trött av

Som förlossningsupplevelse vinner snittet alla gånger. Jag var helt medveten, utsövd när vi åkte dit på morgonen och förväntansfull. Personalen var jätteproffsiga och fick mig att känna att jag var i trygga händer, en inte allt för lätt bedrift då jag är rädd för och skeptisk emot sjukvård.

Svar på tråden Ni som fött både vaginalt och gjort planerat snitt