• Scruffy

Över reagerar jag???

Är så fruktansvärt arg och besviken.....

Min dotter har börjar i 1:an i höst. På hennes skola finns det även en specialgrupp som innefattar förskola och fritids för autistiska barn. Dock så går dem i vanliga klasser under skoltid.

Själv har jag ingen erfarenhet av autistiska barn, men har förstått att dem behöver extra stöd och är annorlunda.
    Jag menar inte att göra något påhopp utan det är bara min bild. Dem autistiska barnen har en extra speciallärare som följer med och är med dem under lektionerna och hjälper dem under dagen.

Ett av dessa barn har fått plats precis bakom min dotter. Sedan ställer dem tydligen upp på led när dem går till matsalen. Jag har flera gånger fått höra av min dotter att h*n puttas, knuffas och säger tydligen både det ena och det andra. Jag har varje gång sagt att snälla bry dig inte om h*n. Försök håll dig så långt borta som du kan istället, för h*n har inte kontroll över sig själv.

Idag när jag hämtade henne reagerade jag direkt på att hon hade t-shirt och inte sin stickade klänning som hon hade imorse. Jag frågade henne vad som hade hänt och först ville hon inte berätta. Till sist så tog hon fram sin väska och visade och klänningen var mer eller mindre i två delar.... Det brast för henne och hon berättade att en tråd hade tydligen hängt lite löst och det hade h*n dragit i. Istället när för att få h*n att sluta hade h*ns speciallärare dragit i tråden för att försöka få av den, vilket resulterade i att hon drog sönder hela klänningen. Varför hon inte slutade dra så fort hon märkte att tråden inte gick av övergår mitt förstånd.

En vuxen normal kvinna borde väl fatta att stickade kläder går sönder om man drar i dem...... Dem på fritids såg också skicket av klänningen och hur ledsen min dotter var. Nu på kvällen så ringde den här kvinnan och mer eller mindre sa att klänningen var ju redan trasig. Jag sa att som vuxen kvinna borde du ha mer vett än att dra i klänningen. Hon kommer att ersätta klänningen, så ekonomiskt gör det ingenting. Dessvärre är att den klänningen är dansk och jag kan inte hitta någon annan som liknar den alls. Idag var andra gången som hon använde den...    

Det skär i mitt hjärta när jag ser hur ledsen min dotter är över detta. Hon älskade klänningen och samtidigt så känns detta lite droppen som fått bägaren att rinna över. Jag har sådan god lust att be dem placera om henne i ledet för att slippa mer strul med denne, men över reagerar jag??? Fula ord, knuffar mm och en trasig klänning, jag hoppas att det stannar där..

• Svar på tråden Över reagerar jag???
  • Furstinna

Tycker absolut inte att du överreagerar. Kräv att ledet ändras om! Hon ska absolut inte behöva utsättas för detta! Stå på dig!

• Lena

Lär henne säga ifrån och prata med rektorn om att specialpedagogen inte gör sitt jobb och tar han om de barnen så eleverna inte råkar illa ut.

• MalinEddie

Var är specialläraren är de ställer upp i led?

• MalinEddie

Du överreagerar inte. Läste lite fort först så bortse från min första inlägg.
    Problemet ligger hos läraren som är anställd för att hantera dessa situationer. Jag ser inte hur det skulle bli bättre av att ändra ledet, läraren behöver ta ett större ansvar och ingripa. Klaga hos rektorn.

• Butterflie

Men då =( Klart du inte överreagerar, din dotter ska inte behöva ta en massa och sedan må jätte dåligt.
    Han förstår givetvis inte, men andra barn ska inte bli lidande för det.
    Lärarna får ha bättre koll. Varför inte ställa pojken längst fram i ledet? Då blir det inget knuffande och även sätta honom längst fram i klassrummet. Måste kännas tryggare för honom med och lättare för läraren att ha koll.

• Scruffy

Kom också på att hon sa i  telefon att ok jag betalar klänningen men då pratar vi inte mer om detta....

• MalinEddie
    Scruffy skrev 2012-10-03 23:07:11 följande:
    Kom också på att hon sa i  telefon att ok jag betalar klänningen men då pratar vi inte mer om detta....
    Väldigt oseriöst. Det handlar inte ens om klänningen egentligen. Gå till rektorn.
  • Butterflie
    Scruffy skrev 2012-10-03 23:07:11 följande:
    Men hon gjorde helt fel, hoppas hon personligen ber din dotter om ursäkt. En ursäkt är bättre än pengar anser jag ial. Men är ial bra att hon försöker göra rätt för sig.
  • Lina o Ante

Nä du överreagerar inte det är upp till personalen som har hand om dom barn med speciella behov att se till att inget sådant här händer.. det är bra om du gör något nu och inte väntar för länge.. Om du kanske såg dokumentären på svt1 i förra veckan om Mobbning så skulle du förstå.. Visst nu är ju det andra barnet som håller på förståndshandikappad men det är ju helt från vettet att personal inte ser vad som händer och gör något..

Var inte rädd för att klaga och försöka påverka, det är väl bättre att du gör det nu innan det blir värre, denna gången var det en klänning vad är det nästa gång?

• mia A

Om man har autism är man inte förståndshandikappad så ni vet det då har barnet något mer än autism

• annniel

Släpp det där med klänningen! Nu har det löst sig, kvinnan ringde själv och skall ersätta den, vad mer kan man göra när man gjort fel?

Men om din dotter mår dåligt över att gå framför den där eleven skall du såklart be om att hon blir omplacerad en bit bort från denna elev.  

• Scruffy

Kvinnan ringde eftersom två fritidspedagoger såg vad som hade hänt när jag hämtade och sa till henne att ringa mig, annars hade hon inte alls gjort det. Dem reagerade ju så  klart på att hon grät när jag hämtade henne.

• Butterflie
    Scruffy skrev 2012-10-04 07:53:02 följande:
    Kvinnan ringde eftersom två fritidspedagoger såg vad som hade hänt när jag hämtade och sa till henne att ringa mig, annars hade hon inte alls gjort det. Dem reagerade ju så  klart på att hon grät när jag hämtade henne.

Ne va dåligt, inget eget initiativ alls då med andra ord =(
  • mia A

Självklart ska barnet i knuffas då har barnets pedagog brustit i tillsynen, kan säkert inte ha någon utb i autism. Även Line här vet inte vad autism är min dotter har autism och språkstörning och kan putta till för hon vill leka eftersom hon har ett dåligt tal men hon har en resurs som ligger steget före och frågar om hon kan vara med och leka och min dotter har många kompisar. För kompisarna tycker om henne hon är bäst på memory och även andra spel.

• Lina o Ante

Om du menar mig så vet jag visst vad det inne bär och jag klagar inte på barnet som har puttat utan på personalen som inte har legat steget före.. jag har själv jobbat som resurs till både en pojke med autism och en med down syndrom.. Jag vet mycket väl att det är barnets sätt att få kontakt men det är ju inte rätt att ett som man kallar "normalt" barn skall vara rädd och ledsen varje dag eller hur.. jag tycker det är toppen om man kan ha "normala" barn tillsammans med "bokstavsbarn" det är det bästa men man måste ju även se till att inga mår dåligt av det..

(Gillar inte begreppen "normala barn" eller "bokstavsbarn" bara så du inte får för dig något) Min sambo har ADHD och fick mycket resurshjälp när han var yngre och han säger det samma som mig när det kommer till att detta barn i fråga som är ledsen för att hon bli puttad osv att man skall hjälpa henne..

• Tramsa

Men vilken förfärlig specialpedagog. Hu, får rysningar av att en sådan människa ska vara den som lotsar ett autistiskt barn genom skolan så att såväl det barnet som de andra i klassen ska kunna tillgodogöra sig skolan. Jag har tyvärr upplevt i flera år att totalt olämpliga personer satts in som resurser för barn som behöver det och tycker att det är mycket ledsamt att även ni nu får uppleva detta. 

• MLB

Specialläraren är anställd för att göra ett jobb, när han eller hon inte gör det får du prata med chefen, i detta fallet rektorn.

Svar på tråden Över reagerar jag???