• Lyckligajag78

Minska nattamålen (ersättning). Äter ca 01, 04 och 07 ca!!

Lillfisan har börjat äta mycket på nätterna. Det är inte magont för vi har löst hennes problem med magen med mjölkfri ersättning som har gjort henne till en annan unge Glad

BVC sa att hon absolut kan klara sig på mindre mål om natten.
    Min dotter är 2 mån gammal och hon går upp jättefint i vikt.
    Försöker att få henne att äta så mycket hon kan på dagen, ca 3 timmar mellan målen.

Nu är jag nyfiken, hur har ni gjort??
    Tagit upp barnet och bara lurat i henne hälften eller hur gör man?

Tips någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 17:42
    Tack för era svar.
    Tyvärr tar hon ej napp så det fungerar ju inte =(
    Man får nog bara ta och låta det bero, hon hoppar väl själv över målen när hon är redo för detta.
    Annars är det nog mat, mat och mer mat på dagen som gäller så de står sig bättre på natten.
    Ha det bäst!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-17 02:41
    Nu 2 v senare (hon är 2,5 mån) äter V bara 19.00 och sedan mellan 01-04. Vilken skillnad!

Har fått ytterligare ny ersättning, dyrast och bästa mjölkfria!! Pepticaten är toppen.

Inatt har jag skjutit upp nattamålet. Hon vaknade vid 01 och jag fick henne att somna om, sover nu ff vid kl 3!! Buffat henne.

Hoppas hon snart kan sova sin första 12-timmars natt. Hon har ju redan klarat 10 tim två nätter..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-18 06:38
    Är man tillräckligt envis så=))
    Hon har klarat en HEL natt utan mat en enda gång!!

Inatt åt lillan vid 18.45 ca och klockan är nu snart 7.45 och har inte ätit!!! Lite buff i rumpan i natt vid 12.30 inget gråt eller skrik. Somnade om fort!

Tacksam är jag=))). Det går att lära dem att sova, man får utvilade och gladare barn. Och gladare förälder för hon har KOLIK om dagarna och det är ett helskotta men jag orkar sååå mycket mera nu=))))

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-18 06:39
    Får akupunktur också som kanske fungerar=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-18 20:47
    Såg att jag skrev fel...
    Ska vara "Inatt åt lillan vid 18.45 ca och klockan är nu snart 6.45, (INTE 07.45) och har inte ätit!!!"

Vill tacka samtliga för hjälpen med min fråga!
    Vissa mer hjälpsamma än andra =p
    Ha det gott kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-20 01:59
    Har faktiskt svårt att släppa den här tråden hi hi =))

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-20 02:01
    Håller helt med #26!
    Tänkte också att det var konstigt med uttänjd magsäck???? Det är ju inte så att man tvingar i dem direkt. Då spyr dom ju. Min lilla spyr nästan aldrig, kanske beroende på att hon tar ca 1 timme på sig vid varje måltid.

Det här med att sova hela nätter med mindre barn sticker nog folk i ögonen lite. Jag trodde inte jag skulle skriva det, men det verkar som att så är det. Folk kan inte fatta att småbarn faktiskt kan sova... Har de inte ont någonstanns och är mätta och belåtna stupar de i säng.

Men min väg har inte varit dans på rosor precis...

Har letat med ljus och lykta hur min dotter ska bli fri från magknipet, har äntligen hittat rätt!!
    Jag har ju testat alla märkerna på marknaden och hon äter nu mjölkfria Pepticate utskriven av läkare och ha fått bort koliken och magknipen totalt. Hon är bara en himla glad unge och jag är så lycklig så jag inte vet vad jag ska ta mig till

Jag förmedlar bara trygghet till mitt barn på mitt sätt, hon är ju supernöjd sover hela nätterna. Jag behöver inte ha henne som en igel på mig hela tiden, man måste få sova speciellt när man har flera barn... Hon sover i sin vagn på mage med andningslarm, läggs hon på rygg gallskriker hon =))

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-20 02:04
    Däremot var hon väldigt klängig skulle vara på mig heela tiden när hon hade ont stackarn. Kunde inte ligga i babygymmet, golvet för magen spökade.
    Klart jag har henne på mig hela tiden om hon kräver det, men mår hon BRA somnar hon direkt.

• Svar på tråden Minska nattamålen (ersättning). Äter ca 01, 04 och 07 ca!!
  • I969
    cloudberry79 skrev 2012-10-18 12:07:06 följande:
    Skaffar man barn får man räkna med att sova lite åtminstone det första halvåret. Alla sömnmetoder som finns, även de elaka metoderna, är till för barn som är över halvåret. Åtminstone så länge får man räkna med att sova när bebisen sover och helt enkelt stå ut med uppvaknanden. Jag blir så ledsen när jag tänker på stackars tvåmånadersbebisar som blir utsatta för SHN.. Rena rama barnmisshandeln.
    Sömnmetod och sömnmetod, det finns nog många som provar att söva om på annat sätt än att amma/flaska för att se om de somnar om. Det är väl i så fall lika mycket sömnmetod som att ge bröstet/flaskan för att de ska somna om.  
  • Lyckligajag78
    Skuggan80 skrev 2012-10-18 11:18:34 följande:
    Min son har haft problem med magen, ligth-kolik, och jag har till och med fått råd att inte "överbelasta" han med mat på nätterna. Kanske låta han äta lite mindre ett tag.
    Precis det har jag också hört. Märker att min lilla mår mycket bättre med massor av mat på dagen och natten får hon vila, har ju också dagkolik.

Vill tacka samtliga för hjälpen med min fråga!
    Ha det gott {#emotions_dlg.flower} 
  • Chrizzy81

Instämmer med TS! Det är klart att den lilla ska få sova, och njuta av det! Tror barn mår bra av lång sammanhängande sömn. Min kille är bara 6 veckor och sover redan 6-7 timmar i sträck på natten. Däremot äter han upp sig på dagarna. Ger ersättning, han äter runt 150-180 per gång. Har en 3-åring hemma som även han sovit bra, 12 timmar i sträck från 3 månader! :) Alla nöjda och glada!

• Cornellia
    Lyckligajag78 skrev 2012-10-18 12:58:10 följande:
    Klart man ska gå upp på natten om man har småbarn. Men sover de är det ju fantastiskt Glad

Hon äter alltid ca 150-200, någon gång 220 ml nästan varje gång. Jag tvingar absolut henne inte att äta, verkligen inte. När hon är glad och nöjd spottar hon ut nappen! 
    Kanske lät dumt när jag sa "tanka upp dem", men det är så att matintaget ska ju helst vara större på dagen så klarar de natten bättre. 

Att ge ersättning är det bästa jag gjort! 
    Oj. Det är vad min 13 månaders äter.... (alltså 150-200, han äter aldrig mer än 180).
  • Lyckligajag78
    Chrizzy81 skrev 2012-10-18 22:33:09 följande:
    Instämmer med TS! Det är klart att den lilla ska få sova, och njuta av det! Tror barn mår bra av lång sammanhängande sömn. Min kille är bara 6 veckor och sover redan 6-7 timmar i sträck på natten. Däremot äter han upp sig på dagarna. Ger ersättning, han äter runt 150-180 per gång. Har en 3-åring hemma som även han sovit bra, 12 timmar i sträck från 3 månader! :) Alla nöjda och glada!
    Vill bara tillägga att varje matning tar lite mer än 1 tim så hon är ingen snabbätare precis. Småsnuttar lite, pausar osv. Rapa rapa rapa Glad
  • Chrizzy81
    cloudberry79 skrev 2012-10-18 09:36:40 följande:
    '
    Helt ärligt, det där är inte normalt. En tvåmånaders bebis ska inte sova hela nätterna, de behöver både mat och tanka närhet på nätterna. Min Eira är tre månader och har kolik, på kvällen skriker hon från sju till tio, på nätterna är hon vaken från två till fem. Hon får alltid bröstet som tröst och så mycket mat och närhet hon vill. För jag lyssnar på mitt barn och hennes behov, inte mina egna egobehov. 
    Vadå ska inte sova hela nätterna? Om en 2-månaders sover hela natten är det väl fantastiskt! De lär ju protestera om de är hungriga. Mina bara har också sovit hela natten tidigt - min första från 3 mån, min andre pojk är nu 6 veckor och sover 6-7 timmar i sträck. 
    Funderar på om det är på grund av att de har flaskmatats? Tror ni att det är en myt att ersättning gör att barnen sover bättre? 
    dripdrop skrev 2012-10-18 07:37:02 följande:
    Nackdelen med att göra som TS är ju att barnets magsäck töjs ut, och barnet får svårare att känna mättnadskänsla som senare i livet kan öka riskerna för övervikt/ätstörningar.

Det sundaste för barn (som vuxna) är att sluta äta när en är mätt och alltså lyssna på sin kropp. En vet ju själv hur en kan må om en ätit för mycket. Man blir slö, orkar inget, får svullen mage, kroppen får jobba hårt för att orka med att bearbeta överintaget av mat.

Snälla pressa inte era små barn sådär, ni kan göra dem en otjänst i längden. Menar inte att vara elak eller taskig med detta inlägg, bara uppmana er till att lystra till era barns behov. Sömn är inte värt vilket pris som helst. Det är inte naturligt för små bebisar att göra som en del av er i den här tråden gör.
    Detta kände jag inte till? Min kille på 6 veckor kan redan äta 200. Ska jag inte ge honom så mycket då menar du? Han blir ju inte nöjd annars. Var stor när han föddes, 4.5 kilo.
    Min BVC-sköterska menar att han förmodligen är en stor kille som helt enkelt behöver mycket mat.

• Lyckligajag78

Håller helt med #26!
    Tänkte också att det var konstigt med uttänjd magsäck???? Det är ju inte så att man tvingar i dem direkt. Då spyr dom ju. Min lilla spyr nästan aldrig, kanske beroende på att hon tar ca 1 timme på sig vid varje måltid. 

Det här med att sova hela nätter med mindre barn sticker nog folk i ögonen lite. Jag trodde inte jag skulle skriva det, men det verkar som att så är det. Folk kan inte fatta att småbarn faktiskt kan sova... Har de inte ont någonstanns och är mätta och belåtna stupar de i säng. 

Har letat med ljus och lykta hur min dotter ska bli fri från magknipet, har äntligen hittat rätt!!
    Jag har ju testat alla märkerna på marknaden och hon äter nu mjölkfria Pepticate utskriven av läkare och ha fått bort koliken och magknipen totalt. Hon är bara en himla glad unge och jag är så lycklig så jag inte vet vad jag ska ta mig till Glad

Jag förmedlar bara trygghet till mitt barn på mitt sätt, hon är ju supernöjd sover hela nätterna. Jag behöver inte ha henne som en igel på mig hela tiden, man måste få sova speciellt när man har flera barn...  Hon sover i sin vagn på mage med andningslarm, läggs hon på rygg gallskriker hon Glad

• Lyckligajag78
    '
    Helt ärligt, det där är inte normalt. En tvåmånaders bebis ska inte sova hela nätterna, de behöver både mat och tanka närhet på nätterna. Min Eira är tre månader och har kolik, på kvällen skriker hon från sju till tio, på nätterna är hon vaken från två till fem. Hon får alltid bröstet som tröst och så mycket mat och närhet hon vill. För jag lyssnar på mitt barn och hennes behov, inte mina egna egobehov. 
    Hade också så ett tag, skit är det Obestämd Helt jäkla knäckt var jag...
    Ny ersättning testades gick kanske igenom 6 märken... tills jag märkte MARKANT förbättring. Stooor skillnad mellan märkena och hur barnen klarar av dem!! Blev tills sist mjölkfritt och två märken testade och utskrivna av läkare innan vi var nöjda Förvånad

Kolik?? Testa akupunktur det gör jag, har varit inne på sjukhuset 2 gg, ska dit 2 ggr till. Är det kolik fungerar det till 100 %!! Min lilla är som en annan tjej!!

Pysventil, minifom (ibland funkar det), magmassage, mycket magläge på dagen under uppsikt, testa att lägga barnet på mage med larm-sover mycket mycket bättre, mina båda barn har gjort det... Rapa, låt barnet ta mycket pauser, Semper magdroppar!!!!!

Är de vakna så där mycket som din dotter gör mår de inte bra, sök med ljus och lykta för att er tillvaro ska bli bra. {#emotions_dlg.flower}Det gjorde jag... 
  • Lyckligajag78
    cloudberry79 skrev 2012-10-18 09:36:40 följande 
    För jag lyssnar på mitt barn och hennes behov, inte mina egna egobehov. 

Mig själv skiter jag i, jag blir helt knäckt när mitt barn mår dåligt.Rynkar på näsan Jag kan gå genom eld för hennes skulle. Buffar henne om nätterna gör jag för jag vet att kan hon somna om och sova mer sammanhängande mår hon så mycket bättre!! 

Men vill man gå upp 5 11 gånger på nätterna och barnet bökar, skriker, mår dåligt och man inte gör något åt det och kanske själv går på knäna, då tycker jag det är för jäkligt!!! Rynkar på näsan Både för barnets skull likaväl som sin egen, jag ska ju orka finnas där för mitt barn dygnet runt.
    Jag har själv vänt in och ut på mig och slutligen hittat lösningen på min dotters orolighet/skrik/kolik. Hon har skrikit som ett vildjur här om dagarna.
    Men nu känner jag mig som världens bästa mamma, får man säga det???   =))
  • Lyckligajag78
    '

Förlåt jag skrev om ersättning.
    Testa att bara äta mjölkfritt, testa att plocka bort sojoprodukter och kanske ägg och se om hon reagerar på det. Kanske bebisen är känslig mot gjuten.

Som sagt så hade jag också det med kolikskrik timmarsvis. Varför inte testa, jag hade vänt upp och ner på allt för att få det att bli bättre. 

Men jag fattar inte varför jag försöker vara snäll och hjälpa dig (har tyckt att det varit lite typigt mellan raderna), men jag är bara sådan Flört 
  • cloudberry79

Tack, men det är bättre här, för att jag ammat fritt och inte gett ersättning. Tremånaderskolik=blir bättre efter tremånadersdagen. Jag förstår helt ärligt inte att man ger ersättning som första lösning... Eller varför man försöker tvinga en tvåmånaders att sova hela nätterna. Det är inte normalt, då bör man tala med BVC-psykologen om förlossningsdepression eller anknytningssvårigheter.

(M)amma
  • Lyckligajag78
    cloudberry79 skrev 2012-10-20 18:31:40 följande:
    Tack, men det är bättre här, för att jag ammat fritt och inte gett ersättning. Tremånaderskolik=blir bättre efter tremånadersdagen. Jag förstår helt ärligt inte att man ger ersättning som första lösning... Eller varför man försöker tvinga en tvåmånaders att sova hela nätterna. Det är inte normalt, då bör man tala med BVC-psykologen om förlossningsdepression eller anknytningssvårigheter.
    Jag är en idiot som försökte hjälpa dig.
    Tycker att du verkar vara otroligt otrevlig, tyvärr.

Förresten kan man ha kolik upp till 1 år.
    Jag har inte tvingat någon, bara hjälpt mitt barn. 
    Jag skrev att det gäller att vara envis. Jag menar envis fast på ett väldigt kärleksfullt sätt, ge massor av mat under dagen, umgås mycket med mitt barn, låta det vara med överallt osv. 
    Buffa lite lätt på natten och ungen somnar ju om av sig själv!! Hon är redo att sova hela nätterna.
    Var vänlig att lämna tråden Obestämd
    Tack på förhand. 
  • Lyckligajag78
    Förresten vet inte du ett enda jävla skit om varför inte jag ammar. Det är mitt beslut, varken bättre eller sämre än att amma.
    Eller ju förresten, att de ersättning är det bästa jag gjort i hela mitt liv!!!
    Vill du amma så gör det då Förvånad 
  • cloudberry79
    Lyckligajag78 skrev 2012-10-20 19:01:20 följande:
    Jag är en idiot som försökte hjälpa dig.
    Tycker att du verkar vara otroligt otrevlig, tyvärr.

Förresten kan man ha kolik upp till 1 år.
    Jag har inte tvingat någon, bara hjälpt mitt barn. 
    Jag skrev att det gäller att vara envis. Jag menar envis fast på ett väldigt kärleksfullt sätt, ge massor av mat under dagen, umgås mycket med mitt barn, låta det vara med överallt osv. 
    Buffa lite lätt på natten och ungen somnar ju om av sig själv!! Hon är redo att sova hela nätterna.
    Var vänlig att lämna tråden Obestämd
    Tack på förhand. 
    Men lägg av. Det var ju en annan som använder SHN på sin 2-månadersbebis här i tråden, det var det jag syftade på när jag menade att man är sjuk i huvudet (ja, det är man) om man kör sömnmetoder på sin tvåmånaders. Och vi har inget problem direkt med koliken längre, den är på väg bort, men när hon var två månader var det helvetiskt jobbigt. Jag har ersättningsmatat min etta helt och hållet för att läkarna tvingade mig, men jag gav honom alltid mat så fort han ville, jag körde inga buffa rumpan eller sömnmetoder på honom alls, för det gör man inte med en liten nyfödd bebis. Han åt med två timmars mellanrum, dygnet runt tills han var runt åtta månader. Det är en sak att prova med nappen när barnet vaknar på natten, en annan att aktivt köra sömnmetoder för att man inte klarar sömnbristen, då borde man väntat med föräldraskapet tills man var mogen, och det är ju inte dig jag syftar på... För övrigt är FL ett öppet forum, där alla får skriva. Jag skrev ett riktigt trevligt svar i början av tråden, sen kom det in nån idiot som tror att tvåmånadersbebisar ska tvingas sova hela natten. Det gör fan ont i hjärtat att höra sån barnmisshandel.
    (M)amma
  • Chrizzy81
    cloudberry79 skrev 2012-10-20 21:47:55 följande:
    Men lägg av. Det var ju en annan som använder SHN på sin 2-månadersbebis här i tråden, det var det jag syftade på när jag menade att man är sjuk i huvudet (ja, det är man) om man kör sömnmetoder på sin tvåmånaders. Och vi har inget problem direkt med koliken längre, den är på väg bort, men när hon var två månader var det helvetiskt jobbigt. Jag har ersättningsmatat min etta helt och hållet för att läkarna tvingade mig, men jag gav honom alltid mat så fort han ville, jag körde inga buffa rumpan eller sömnmetoder på honom alls, för det gör man inte med en liten nyfödd bebis. Han åt med två timmars mellanrum, dygnet runt tills han var runt åtta månader. Det är en sak att prova med nappen när barnet vaknar på natten, en annan att aktivt köra sömnmetoder för att man inte klarar sömnbristen, då borde man väntat med föräldraskapet tills man var mogen, och det är ju inte dig jag syftar på... För övrigt är FL ett öppet forum, där alla får skriva. Jag skrev ett riktigt trevligt svar i början av tråden, sen kom det in nån idiot som tror att tvåmånadersbebisar ska tvingas sova hela natten. Det gör fan ont i hjärtat att höra sån barnmisshandel.
    Tror inte att det är någon som TVINGAR sin 2-månaders att sova hela natten men om bebisen sover är det väl bara att  tacka och ta emot? Några buff i rumpan är nog garanterat ingen fara om barnet för övrigt är nöjt och går upp i vikt. Menar du helt ärligt att man ska väcka dem istället? Luktar nästan liten avundsjuka här...? Dessutom tror jag inte att barn behöver äta på natten efter i alla fall 4 månader om de får i sig tillräckligt med mat på dagen. 
    Första lösning? Jag tror alla mammor som ger ersättning gör det för allas bästa! Nöjd mamma, nöjd bebis, oavsett anledning. Det är verkligen inget som man borde ifrågasätta. Snälla coola ner dig och var lite medmänsklig!

• Coyote
    Chrizzy81 skrev 2012-10-20 22:25:29 följande:
    Tror inte att det är någon som TVINGAR sin 2-månaders att sova hela natten men om bebisen sover är det väl bara att  tacka och ta emot? Några buff i rumpan är nog garanterat ingen fara om barnet för övrigt är nöjt och går upp i vikt. Menar du helt ärligt att man ska väcka dem istället? Luktar nästan liten avundsjuka här...? Dessutom tror jag inte att barn behöver äta på natten efter i alla fall 4 månader om de får i sig tillräckligt med mat på dagen. 

Första lösning? Jag tror alla mammor som ger ersättning gör det för allas bästa! Nöjd mamma, nöjd bebis, oavsett anledning. Det är verkligen inget som man borde ifrågasätta. Snälla coola ner dig och var lite medmänsklig!

Menar du då att man ska försöka ta bort maten på natten om ungen vaknar i alla fall?
  • Chrizzy81

Ja, runt 4 mån- halvåret hade jag definitivt försökt styra bort nattmaten. Barn behöver lång sammanhängande sömn, liksom vi vuxna!

• Coyote
    Chrizzy81 skrev 2012-10-20 23:08:03 följande:
    Ja, runt 4 mån- halvåret hade jag definitivt försökt styra bort nattmaten. Barn behöver lång sammanhängande sömn, liksom vi vuxna!
    Varför då?
  • Lyckligajag78
    cloudberry79 skrev 2012-10-20 21:47:55 följande:
    Otroligt intressant läsning. 
    Vet inte vad jag ska börja fråga dig om egentligen.

Återkommer när jag lugnat ner mig... 
Svar på tråden Minska nattamålen (ersättning). Äter ca 01, 04 och 07 ca!!