• Mattias84

Är det okej att en 6-åring går/cyklar själv ca 1km till kompisar?

Min sambos barn som bor varannan vecka hos oss och varannan vecka hos sin pappa. När han är här så har han inga direkta vänner i närheten, så om han ska träffa nån kompis så blir det i så fall att han följer med deras mamma/pappa hem efter förskolan.

Men nu är det så att jag fått reda på att han har tillåtelse av sin pappa att cykla själv till sina kompisar i området där dom bor. Det är ett stort villaområde med ganska mkt trafik och fyrvägskorsningar. Jag hade vetskap om att han fått gå till dom som bodde närmast, typ ett par hus ifrån. Men tydligen så har han fått cykla/gå nästan en kilometer från hemmet ENSAM!

Jag blev orolig och förbannad över detta, och tycker att det är vårdslöst och stor brist på ansvarstagande.

anledningen till att jag skriver tråden är för att veta om ni tycker likadant som mig eller om fler tycker att det är helt ok att ge en 6-åring detta ansvar.

• Svar på tråden Är det okej att en 6-åring går/cyklar själv ca 1km till kompisar?
  • Frontline

Gå kanske men absolut inte cykla...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Guldkorn

Det låter inte vi våran 6-åring göra! Han får gå eller cykla själv till kompisarna på gatan, that's it. En gång cyklade han några hundra meter (endast gång o cykelväg) till kompisar, ihop med storasyster på 8 år som nyligen börjat få cykla iväg själv lite längre.

• Mattias84

Kan ju upplysa om att det inte finns vare sig cykelväg eller trottoar till kompisen som bor längst bort.

• Elsssi

Jag fick börja gå själv till skolan (som låg en bit bort, över en stor väg) när jag var 8-9 år kanske. (Fyller sent på året så det kan varit när jag var 8 och skulle fylla nio).
    Men jag hade inte skickat iväg min sexåring själv, 

• Mormor2007

Du har helt rätt, det är absolut inte ok att han cyklar ensam i trafiken! Barn kan inte hantera trafik förrän vid 12 års ålder, det är då det uppnått den förmågan i sin utveckling.

• Liljan77

Jag fick cykla o gå flera km ensam som 6-åring.Hade ett par km till förskolan.
    Fick gå hem i mörker från kompisar som bodde en halv mil ifrån mitt hem på trafikerad väg.
    Hade/har totalt oansvariga föräldrar.
    Min 6-åring får inte cykla eller gå själv bland bilar.

• Adephi

Jag hade aldrig skickat iväg mina barn ensamma på den viset vid 6 års ålder.

Jag hade kompisar som bodde c:a 700 m bort och började få gå själv vid c:a 9 års ålder, cykla ännu senare. 

• Knytt

Att promenera 1 km som 6-åring är inga problem (lite beroende på hur mogen han är), men det är en ganska vanlig sträcka för barn som går själv till skolan. Gällande cykla är det svårare att säga, för det beror mer på trafiken och området. 

Faktum är att studier visar att även en 2-4 åring klarar mycket mer avancerade uppgifter än så utmärkt så länge inte oväntat händer. Det skulle jag dock inte testa.  

Svar på tråden Är det okej att en 6-åring går/cyklar själv ca 1km till kompisar?