• qosmo

Ni som pumpar, hur mkt får ni ut??

Ja hur mkt får ni ut?? ja tycker jag få rmindre och mindre och min dotter vill ha mer och mer..=/

På morgonen får ja oftast iaf 100 ..ibland mer..men i början fick jag alltid nästan 200..
    Min dotter är nu en månad idag..e rädd att min mjölk börjar försvinna :(

Tycker det borde bli mer och mer mjölk? med tanke på att hon ska ha mer och mer...

Senare på dagarna får ja bara mellan 50-70..då måste jag blanda det med ersättning..:(

Hur mycket får ni ut? har ni fått mer å mer??

Tack på förhand!

MVH
    Madeleine

• Svar på tråden Ni som pumpar, hur mkt får ni ut??
  • Mama Mia

Jag pumpade en gång varje kväll o fick ut ca 200 ml.

Men hur gör ni? Pumpar du bara och barnet får allt i flaska? Eller ammar du i grunden och pumpar ut och ger flaska ibland? Behöver veta lite mer för att kunna svara och hjälpa dig riktigt.

• Winterfell

Att mjölken håller på att försvinna ska du inte oroa dig för. 
    Pumpning är inte alls lika effektivt som barnet. Vissa kan ha överskott av mjölk men inte få ut en droppe vid pumpning.

Jag själv var sån att enda gången jag fick ut var om brösten var sprängfyllda så att det gick av sig själv, men mjölk fanns där i mängder.
    Det kan bli skillnad beroende på pump också. Vanlig handpump från apoteket är väl det sämsta alternativet. De lite dyrare brukar kunna vara bra, sen är det många som tycker handpumpning är det allra bästa.  

• qosmo

Jag pumpar å ger allt jag får. Går inte amma tyvärr har försökt länge men de går inte. Hon fuskar och får inte i sig mycket.
    Va å kollade hur mycket hon fick i sig när jag försökte amma för 2 veckor sedan. Hon fick bara i sig 10 mg.
    Jag tyckte det var för jobbigt och psykiskt påfrestande så nu har jag en elektrisk pump..medelas pump!
    Jag måste liksom pumpa flera ggr om dagen och då blir de så klart mindre det förstår jag.
    Men hon vill ha mat i stort sätt var 3e timma och de ska vara minst 100..
    Så de e lite jobbigt..känns som de blir mer och mer ersättning och hennes mage är inte glad nu.
    Känner mig så hemsk som inte kan ge henne tillräckligt :(

• skogsvitter

Oj vad mycket mjölk du fick ut?!

Jag skulle vara lugn om jag var du, det här betyder bara att din mjölkproduktion har stabiliserat sig och anpassat sig till den efterfrågan som faktiskt finns! Var glad för det!!! De som har massor med överskott tycker det är skitjobbigt! För nej, det ska inte bli "mer och mer" mjölk. Det ska stabiliseras så att du inte producerar mer än vad hon faktiskt äter. Först då har du den allra bästa balansen som går att få

• skogsvitter

Eller vänta, missuppfattade jag något kanske. Pumpar du bara och ger det du pumpat ut? Ammar du inget alls? I så fall är det tyvärr vanligt att mjölkproduktionen minskar så småningom eftersom en pump aldrig tömmer brösten lika effektivt som amningen gör, det stimulerar alltid produktionen bättre att amma. I vissa fall går det att uppehålla produktion men de flesta måste förr eller senare ge mer och mer ersättning. Dvs om man uteslutande pumpar och ger på flaska alltså.

• MaraBella Korpfot

Första rådet är: Försök att inte stressa upp dig. Stress är inte bra för produktionen.

Hur ofta pumpar du?
    Äter hon var tredje timme, pumpa var tredje timme, en period i alla fall.
    Att pumpa oftare ökar stimulansen av brösten och ökar den totala produktionen.

Pumpar du på natten?
    Du behöver inte pumpa var tredje timme på natten också utan det räcker med en gång.
    Prova, nattpumpning, precis som nattamning är stimulerande för produktionen.
    På NEO var dom noga med att informera att man bör pumpa minst en gång på natten också.

Hur pumpar du, har du barnet hos dig eller går du undan?
    Att se, känna, lukta, tänka på barnet kan stimulera utdrivningen.
    Pumpa direkt när du gett flaskan, när kroppen och hjärnan är inställda på att ge barnet mat.
    Eller lår henne ligga en stund på din mage, hud mot hud, innan du pumpar.

Drick mycket, vet att det är lätt att glömma när man bar småbarn men det är jätteviktigt för mjölkproduktionen.

Har du provat att "handmjölka"? För mig har det varit lättare att få ut större mängder så, pumpen är lite för mekanisk. Det är kanske inte praktiskt när man bara pumpar, men kan vara en ide att prova att handmjölka lite i början för att starta utdrivningen eller i slutet för att få ut "det sista".

Jag har ett förslag till, men prova bara om det känns som en bra ide för DIG, känns det jobbigt, låt bli.
    Du skrev att problemet med amningen var att barnet inte fick i sig något, hur var det med dig, fick du ont/sår av hennes dåliga teknik?
    Om inte skulle du kunna prova att låta henne amma ibland, utan krav på att hon ska få i sig något.
    Prova att lägga henne till bröstet efter att hon fått sin flaska, låt henne vara där en stund och pumpa sedan.
    Allt intresse barnet visar bröstet, buffar, slickar, snuttar..., kan hjälpa med både produktion och utdrivning.
    Prematura barn får börja amningsträna så snart dom är starka nog, även om dom inte kan få i sig något, inte bara för att stimulera barnets amningsreflexer utan också för att stimulera mammans mjölkproduktion.

Det  var ganska många tips på vad du kan göra, jag hoppas att något av dom kan hjälpa dig och kom ihåg att det är ok att ge ersättning också.
    Så tillbaka till det första rådet:
    Ta det lugnt, stressa inte.

• Emeliie89

När jag helammade fick jag ut ca 150ml sammanlagt varje gång. Du får också tänka på att bebisen är bättre på att få ut mjölken än vad en pump är.

• dcarmen

Jag kämpade i två månader med att amma min dotter men hon ville verkligen inte och pumpade medan och jag fick till en början ut 200 ml sammanlagt nästan varje gång men jag märkte att det blev bara mindre och mindre mot slutet så fick jag ut typ 20 ml på en halvtimme :(

• Sweno
    skogsvitter skrev 2012-10-02 16:15:28 följande:
    Eller vänta, missuppfattade jag något kanske. Pumpar du bara och ger det du pumpat ut? Ammar du inget alls? I så fall är det tyvärr vanligt att mjölkproduktionen minskar så småningom eftersom en pump aldrig tömmer brösten lika effektivt som amningen gör, det stimulerar alltid produktionen bättre att amma. I vissa fall går det att uppehålla produktion men de flesta måste förr eller senare ge mer och mer ersättning. Dvs om man uteslutande pumpar och ger på flaska alltså.
    Som pumpammare på heltid måste jag säga att detta inte måste vara sant. Det handlar om att pumpa rätt. 

Mitt bästa tips är att läsa engelska forum som handlar om pumpamning. Det är en helt egen subkultur i USA. Jag ska leta upp en bra tråd vi hade för ett par år sedan.

Mina bästa tips är :
    1 våga pumpa länge nog, inte bara 10 min.
    2. Pumpa ofta i några dagar och vila några dagar.
    3. Pumpa mycket på nätterna.
    4. Variera mellan att handpumpa och elektisk för man har olika tryck och frekvens.  
  • Takex

Jag får ut 100 - 150 ml. Men jag ammar också så då blir det lättare.. Brukar fuska och snålåka på utdrivningen när jag matar på ena (pumpar då det andra) men jag ökade också tillverkningen själv ett tag, jag pumpade och ammade sonen fast det inte behövdes för att lura brösten. Det fungerade kanon, pumpade 100 ml extra om dagen som sonen inte åt men nu har jag varit lat och sonen har vuxit till sig..

Men det kanske kan vara något? Precis som bebisen ibland hysteri ammar så kan du i några dagar pumpa överdrivet mycket?

Svar på tråden Ni som pumpar, hur mkt får ni ut??