Första rådet är: Försök att inte stressa upp dig. Stress är inte bra för produktionen.
Hur ofta pumpar du?
Äter hon var tredje timme, pumpa var tredje timme, en period i alla fall.
Att pumpa oftare ökar stimulansen av brösten och ökar den totala produktionen.
Pumpar du på natten?
Du behöver inte pumpa var tredje timme på natten också utan det räcker med en gång.
Prova, nattpumpning, precis som nattamning är stimulerande för produktionen.
På NEO var dom noga med att informera att man bör pumpa minst en gång på natten också.
Hur pumpar du, har du barnet hos dig eller går du undan?
Att se, känna, lukta, tänka på barnet kan stimulera utdrivningen.
Pumpa direkt när du gett flaskan, när kroppen och hjärnan är inställda på att ge barnet mat.
Eller lår henne ligga en stund på din mage, hud mot hud, innan du pumpar.
Drick mycket, vet att det är lätt att glömma när man bar småbarn men det är jätteviktigt för mjölkproduktionen.
Har du provat att "handmjölka"? För mig har det varit lättare att få ut större mängder så, pumpen är lite för mekanisk. Det är kanske inte praktiskt när man bara pumpar, men kan vara en ide att prova att handmjölka lite i början för att starta utdrivningen eller i slutet för att få ut "det sista".
Jag har ett förslag till, men prova bara om det känns som en bra ide för DIG, känns det jobbigt, låt bli.
Du skrev att problemet med amningen var att barnet inte fick i sig något, hur var det med dig, fick du ont/sår av hennes dåliga teknik?
Om inte skulle du kunna prova att låta henne amma ibland, utan krav på att hon ska få i sig något.
Prova att lägga henne till bröstet efter att hon fått sin flaska, låt henne vara där en stund och pumpa sedan.
Allt intresse barnet visar bröstet, buffar, slickar, snuttar..., kan hjälpa med både produktion och utdrivning.
Prematura barn får börja amningsträna så snart dom är starka nog, även om dom inte kan få i sig något, inte bara för att stimulera barnets amningsreflexer utan också för att stimulera mammans mjölkproduktion.
Det var ganska många tips på vad du kan göra, jag hoppas att något av dom kan hjälpa dig och kom ihåg att det är ok att ge ersättning också.
Så tillbaka till det första rådet:
Ta det lugnt, stressa inte.