• Happiness1

Sockerfri Oktober!

Nu tänkte jag en gång för alla bli av med mitt sockerberoende.
    Så jag tänkte utesluta socker under oktober å se hur det går.
    Ingen snabbmat, inget kaffebröd, ingen sockrad dryck å självklart inget godis.
    Har några kilon jag vill bli av med, eller ja egentligen en hel del.
    Men målet är inte att gå ner en massa (även om jag hoppas att jag även förlorar en del i vikt) utan målet är som sagt att  bli av med mitt oerhört jobbiga sockerberoende.

Nån som vill hänga på så vi kan stötta varandra?

• Svar på tråden Sockerfri Oktober!
  • Sommarblomma

Vill du bli av med din sockerråtta behöver du utesluta mer än bara det som "självklart" innehåller socker. Undvik pasta, ris, potatis, bröd, godis, bakverk, chips, snabbmat, läskedryck och alkohol. Har du en mycket sugen råtta inom dig bör du undvika frukt. Ev även bär. Kan du begränsa intaget av frukt utan att överta kan du ta en någon gång ibland isåfall tsm med en proteinkälla.

Satsa på en ren och fräsch kost som du blir pigg, snygg och stark av!

En ordentlig frukost!
    Mellanmål!
    Lunch!
    Mellanmål!
    Middag!
    Kvällsmål!

Proteiner i form av magert kött/fågel. Keso, kesella, naturell yoghurt. Ägg. Nötter. Sallad och grönsaker i alla former och färger. Avokadoolja, olivolja, kokosfett. Bär. Frukostflingor av dinkel... Tips! Pauluns frukostflingor med kanel är spröda och jättegoda!

Lär dig kolla på innehållsförteckningen på det du köper. Tänk ren mat... Varför köpa soja som innehåller socker när det finns soja utan?

Du kommer bli mycket piggare. Och kilorna droppar snabbt av! Läs boken sockerbomben för att förstå hur sockret påverkar oss.
    Lycka till! :)

• Happiness1

Tack Sommarblomma för ditt inlägg!! Jag är inte ute efter att plocka bort allt dolt socker helt. Jag vill ha en kosthållning som funkar för mig att leva efter. Har provat LCHF å GI å en himla massa olika dieter å det håller inte för mig. Bröd äter jag väldigt lite av och om det nu blir nån gång så är det grovt bröd som gäller. Försöker å hålla måltidsryttmen så bra som möjligt så som du skrev.
    Men om jag lyckas sluta äta det uppenbara sockret så har jag vunnit oerhört mycket och det är något jag klarar mig utan. Men jag kan inte tänka mig att leva utan, potatis, ris å pasta te x. Å verkligen inte utan frukt. Har dessutom en kille på 21 månader å en på 13 veckor å dessa killar ska se att man äter allt.
    Min stora är svår å få i potatis tex å skulle jag då inte äta det skulle han ju aldrig vilja äta det heller.
    Min lilla har naturligtvis inte börjat äta annat än bröstmjölk än, men innan jag hinner blinka sitter även han där vid bordet å slevar i sig

• knightcat

Har tagit bort det mesta som innehåller stora mängder socker och fett. Går skitbra att använda t.ex en klick ketchup eller lite dressing. man kan peta i sig det mesta fast med måtta. Jag rasar i vikt genom att räkna kalorierna men visst är det en del socker ändå. Men inte så mycket att jag går upp 20 kilo av det.

• Happiness1
    knightcat skrev 2012-10-01 17:56:54 följande:
    Har tagit bort det mesta som innehåller stora mängder socker och fett. Går skitbra att använda t.ex en klick ketchup eller lite dressing. man kan peta i sig det mesta fast med måtta. Jag rasar i vikt genom att räkna kalorierna men visst är det en del socker ändå. Men inte så mycket att jag går upp 20 kilo av det.
    Vad härligt för dig att du tappar vikt! Jag har räknat kalorier förut å gått ner. Men jag känner inte att jag orkar med det just nu. Vikten är som sagt inte det jag är ute efter så himla mycket. Min dröm är att gå ner ett kg i månaden ca. Ammar just nu å vet inte hur lite jag vågar äta för att inte störa mjölkproduktionen.
    Därför känner jag att om jag blir av med det uppenbara sockret till att börja med så kommer det blir lättare att ta tag i vikten fullt ut när jag slutat amma.

• Sommarblomma

Det du säger om dina barn har du givetvis helt rätt i. Men du säger att du är sockerberoende och det tror jag är svårt att bli av med om du inte väljer bort vissa saker eller redigerar din kost. Det beror ju på av vilken grad, men antar att det inte hjälper dig att sluta köpa hem eller att du inte kan sluta att köpa hem?

2010 la jag om min kost, för första gången i mitt liv. Innan dess åt jag av allt, godis var vardagsmat för mig. Och jag blev och var överviktig. Det jag slutade med då var det uppenbara sockret på vardagarna. Det var en stor vinst! Det som hjälpte mig på vägen var att jag började äta regelbundet och minskade på pasta samt potatis. Jag ökade kött och grönsaksbiten, började också att träna. Det hjälpte mycket! på viktfronten. Efter det så har näringslära blivet lite av en hobby därav pratet om det dolda sockret.

Men Du säger att gi inte funkar för dig. Men du kan göra din egen variant, det
    Blir ju som en livsstil... Inom gi är det ju inte direkt något som förbjuds...!? Men det gäller att hålla ett jämnt blodsocker som hjälper dig att bli av med och stabilisera ditt sötsug. Jag har fortfarande problem med mitt ätande utav det goda eller söta egentligen. Även om jag inte äter godis längre så kan jag utom kontroll frossa i torkad frukt! Bara för att få det söta. Det är ju bättre än godis för kroppen men då ska det ju också vara i rätt mängd. Mitt problem är inte sötsug för det har jag inget sen jag la om kosten... Det försvann efter ett par veckor. (Det är bara det att jag SKA ha så det är ett helt annat bekymmer.) :(

Ang. tex pasta... Jag antar att du väljer fullkorn? Och om du vill fortsätta äta det borde du minska mängden på tallriken och ersätta det med mer kött och grönsaker. För pasta fungerar faktiskt som socker i kroppen och socker suktar ju efter mer socker. Tsm med frukten bör du också ha en proteinkälla för att jämna ut blodsockret och minska sötsuget senare.

Men... sockerbomben i din hjärna,är en bok jag varmt rekommenderar :)

• Happiness1

Det har du nog rätt i. Jag äter bara godis på lördagar, men kakor o en massa annan skit åker ju ner under veckornas alla dagar.
    Det kommer alltid att finnas "gott" hemma då min sambo är en riktig gottegris å inte i behov av att dra ner på nåt.

Ang. pasta så är det tyvärr inte fullkorn, men kanske ska introducera det lite mer. Utan sambons vetskap då han säger att han inte tycker om fullkornspasta. Men det är ju bättre för oss alla.

sockerbomben i din hjärna ska jag nog kolla in. Kan behöva all motivation jag kan få.

Är kanske inte så sockerberoende, är nog snarare äta beroende, men när jag är sugen på att tugga på något så är det ju naturligtvis mycket godare att tugga på en kaka än på en morot...

• Sommarblomma

Det är nog det som är mitt problem med egentligen... Behovet att tugga på något!

Men det finns så mycket bättre goda grejer att tugga och fika på än kakor. Gör egna chokladbollar eller hemmagjord glass av rismjölk, vanilj, bär, avokado. Smoothies. Keso med nötter och bär. Det finns roligare och stabilare mellanmål än morötter ;)

• Happiness1
    Sommarblomma skrev 2012-10-01 19:15:54 följande:
    Det är nog det som är mitt problem med egentligen... Behovet att tugga på något!

Men det finns så mycket bättre goda grejer att tugga och fika på än kakor. Gör egna chokladbollar eller hemmagjord glass av rismjölk, vanilj, bär, avokado. Smoothies. Keso med nötter och bär. Det finns roligare och stabilare mellanmål än morötter ;)
    Hur gör man hemmagjord glass utan glassmaskin? Det lät ju jättegott!
    Jo det har du faktiskt rätt i, men det är så svårt å se det för det är ju så nära till ett kakpaket när man är sugen eller småhungrig. Men jag ska köpa hem lite frysta bär å lite annat som man kan ta fram när suget är framme som faktiskt är betydligt bättre och många gånger även godare än en torr kaka.
    Tack för tipsen. Behöver nån som öppnar ögonen på en ibland.
  • Happiness1

sommarblomma! Du har lyckats sporra mig ordentligt så nu äter jag mycket mindre av kolhydraterna och mycket mer grönsaker. Har grönsaker till både lunch å middag nu. Tack så mycket för sporren

• Sommarblomma

Å vad roligt och höra! Redan efter en vecka tror jag du kommer känna skillnad i kroppen. Man blir mindre svullen och kroppen ändrad fort. Fortsätt såhär! Återkommer med goa nyttiga bra för kropp och själ recept snart... :)

• Sannaslim

Här vill jag hänga ð??? vill lägga om min kost till lite mer Gi inspirerat. Har kört lchf sen i februari och hållt sockerråttan under kontroll med hjälp av nötter och mörk choklad. Men nu har det visat sig att min bebis är allergisk mot mjölk, ägg, nötter o baljväxter så lchf känns svårt att fortsätta med. Jag ammar fortfarande. Har ätit hursomhelst sen jag fick reda på alllergierna och tyvärr börja äta godis och chips igen så nu är det högtid att börja med GI. Men jag vet dock inte så mycket om det ännu.

• Sommarblomma

Jag försöker alltid tänka GI. Ett jämnt blodsockret liksom... Det hjälper mig mycket, dels håller det ju sötsuget iallafall på ett par mils avstånd. Sen blir man ju mycket piggare utan ett blodsocker som åker någon backig attraktion på en nöjespark! Jag har skapat min egen GI kost som passar min kropp och mina smaklökar... Jag läst mig till mycket fakta på i nätet och i tidningar, det har hjälpt mig mycket. Jag tycker du ska göra detsamma. För tyvärr så tar jag mycket hjälp av meijeriprodukter såsom keso, ägg och nötter. Men jag är övertygad om att du kan hitta Din variant på GI kosten! :)

• Happiness1
    Välkommen Sannaslim! Har det gått bra med lchf? Själv provade jag det en gång, men jag gick upp av det. Men hade jag vetat det jag vet om det idag hade jag aldrig provat överhuvudtaget!
    Jag tror på att äta av allt  men med motta.Fast det där med motta är ju det som är det svåra :-P
     Kunde inte låta bli att väga mig idag å jag har gått ner 1 kg redan, bara genom att inte småäta och inte äta onödigt socker.
    Känner mig riktigt stolt som inte tog nån kanelbulle igår när de andra åt det till kvällsmat
    Idag har jag fått kämpa mot mitt sug att tugga, tror det beror på att jag missade mellanmålet förut. Där ser man vad viktigt det är att hålla måltidsryttmen eller vad man ska kalla det.
  • Sannaslim

Jo det gäller ju att hitta nån variant som passar en själv och som håller det förbaskade blodsockret på en bra nivå. Min lchf var nog rätt liberal i och med att jag ammade samtidigt. En typisk matdag var så här. Ägg med rökt lax el grekisk yogurt med hallon. Kycklingfile och broccoli och beanairsesås till lunch och kanske lax med grönsaker till middag. Mellanmål 1dl nötter varje dag höll mitt sug under kontroll. Mitt problem nu är att jag inte vet riktigt vad jag ska äta till mellanmål som håller en lite mätt och som är lite gott. Ska nog testa och göra chokladbollarna som nämdes tidigare. Har sommarblomman recept?

• Happiness1
    Sannaslim skrev 2012-10-05 22:25:35 följande:
    Jo det gäller ju att hitta nån variant som passar en själv och som håller det förbaskade blodsockret på en bra nivå. Min lchf var nog rätt liberal i och med att jag ammade samtidigt. En typisk matdag var så här. Ägg med rökt lax el grekisk yogurt med hallon. Kycklingfile och broccoli och beanairsesås till lunch och kanske lax med grönsaker till middag. Mellanmål 1dl nötter varje dag höll mitt sug under kontroll. Mitt problem nu är att jag inte vet riktigt vad jag ska äta till mellanmål som håller en lite mätt och som är lite gott. Ska nog testa och göra chokladbollarna som nämdes tidigare. Har sommarblomman recept?
    Ja det där blodsockret är inte så lätt att hålla i styr. Det är så lätt att missa nåt mellanmål å då är det enbart viljan så håller suget i styr resten av dagen tycker jag. Är mammaledig med en kille på 3 månader å har en "stor" kille på 22 månader som tar upp en massa tid och när man är mitt uppe i leken är det lätt att missa nåt mål. Man ger barnen men glömmer av att äta själv.
    Okej, det låter ju som om du åt rätt bra ändå när du gick på lchf. Men det är ju inte nån bra diet. Läkare varnar ju för det nu för tiden.
    Till mellanmål äter jag ofta yoghurt med lite musli eller banan. Eller en grov smörgås med tex makrill i tomatsås eller keso. Det tycker jag att jag står mig på fram till nästa mål.

• Happiness1

Härligt! Nu är första lördagen utan socker avklarad, och med bravur dessutom! Är så otroligt glad över att det gick så bra. Var inte alls sugen på godis faktiskt.
    Jag köpte 250g blandade nötter från naturgodis plocket. Åt kanske 200g av det. Jag burkar kanske äta 500g plockgodis annars så det är helt klart en STOR förbättring
    Idag satt vi å fikade, sambon och vår stora kille delade på ett wienerbröd och en donut, själv åt jag en skål yoghurt och en halv banan. Jag blev inte ens sugen på fikabröd trotts att det fanns framför näsan på mig.
    Hoppas det fortsätter å kännas så här. Då kommer denna månaden att gå som en dans, Å inte lär jag börja äta en massa socker igen heller. För om det är så här lätt att klara sig utan, varför ska jag då äta det?
    Men det lär ju komma dippar, det gör det ju alltid.....

Hur har er helg varit?

Svar på tråden Sockerfri Oktober!