• Pluttan

Vill inte ta bröstet

Min lilla dotter på 3 månader har plötsligt ibland inte velat ta bröstet trots att det finns mjölk.
    Någon som har någon erfarenhet om detta?'
    Ibland tar hon hellre flaska än bröstet då jag delammar. Mjölkmängden är densamma i stort sätt hela tiden.
    Kan det vara så att  det inte rinner till snabbt nog?
    Hjälp vad ska jag göra? Blir så ledsen då hon alltid förut velat vara vid bröstet och amma.

• Svar på tråden Vill inte ta bröstet
  • Frontline

Kan vara så att hon tycker det är enklare att suga i sig ersättningen från flaska en att få i sig maten via brösten.
    Det är förmodligen olika sugmotstånd så att säga...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lapsang

Använd en flaska m trångt hål så hon får jobba lika hårt för ersättningen.

Ta en liten plastspruta och fyll m ersättning som du droppar i hennes mungipa när hon tar bröstet. Fortsätt droppa tills mjölken rinner till, så blir hon inte frustrerad för att det dröjer innan det kommer ngt.

• Pluttan

Tack för era mycket goda råd. Jag använder en calmaflaska somjust ska imitera som att suga på bröstet. Men ibland blir hon arg på den med. Då får vi pausa och kämpa lite med bröstet och lite med flaskan. Men det är kämpigt.  Men mat måste hon ju ha P Tror jag ska föra frågan vidare till amningshjäpen.

Det där med plastspruta lät som en rätt bra ide. Kanske inte så dum att prova. Har du egen erfarenhet av det? Eller nåt du kommit på själv?

Svar på tråden Vill inte ta bröstet