• Anonym

Vad har jag för rättigheter?

Hej!

Jag och min sambo ska separera, vi har 2 små barn och hus som vi båda står som ägare på. Jag har varit mammaledig och är nu arbetslös och har därför inte betalat något på huset, betyder det att jag inte kommer få något om han ska köpa ut mig?

Ska jag bara skriva över mitt lån på honom och "ge" honom det?

• Svar på tråden Vad har jag för rättigheter?
  • FrökenKanSjälv

Var ni ett par när ni köpte huset? Köpte ni det för att bo där tillsammans?

Om ja, så ska huset delas på hälften.

Om nej, så tillhör huset den som köpte huset.

• Anonym (***)

Skriv för sjutton inte på något!!! Vänd dig till en jurist. Det där är en djungel.

INGENTING har med att göra hur mycket du har betalt! Det som är avgörande är HUR det är införskaffat.
    Du säger att ni båda står på huset. Jag förutsätter därför att huset är inköpt gemensamt.
    Du har då rätt till halva huset och samtidigt halva skulden. Då pratar vi om marknadsvärdet å huset.
    Även om han ägde huset innan och har "gett" dig halva huset har du rätt till hälften - men då är det ditt samvete mot dina barns pappa som får tala.

Säg att huset är köpt för 400.000 men värderas idag till 650.000. Lån finns totalt på 525.000.
    Vill din sambo då lösa ut dig ska får han betala dig 650.000-525.000=125.000/2 summa 62.500kr.
    OBS! Värdering ska göras så ni får rätt i bodelningshandlingarna. Särskilt viktigt om ni inte är överrens.

Dessutom är hälften av bohaget som är inköpt för gemensamt bruk ditt. Återigen spelar det ingen roll vem som har betalt vad. Saker som var och en ägde INNAN ni blev sambo är fortfarande dennes enskilda egendom.
    Saker som uteslutande är för fritidskaraktär och djur ingår ej.

Svar på tråden Vad har jag för rättigheter?