• Min högsta önskan

Tandsprickning när de permanenta tänderna kommer?

Min son på 5 1/2 år har i dagarna tappat sin första tand! Mycket stolt kille.
    Men nu har jag börjat fundera på en sak. Kommer ju själv inte ihåg hur det var när jag var liten..
    När de permanenta tänderna kommer upp, gör det ont precis som när barnets mjölktänder kommer? Med ömhet och ev feber, eller passerar det obemärkt förbi?

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden Tandsprickning när de permanenta tänderna kommer?
  • Sofie 158

Jag kommer inte heller igår från när jag var liten.
    Men rent logiskt så känna det som att det inte gör lika ont.
    Det är ju liksom redan ett "hål" i tandköttet och vad jag har förstått det som så är det som värt precis innan tänderna spricker igenom.

• idis78

Min pojk har inte känt ngt alls när de permanenta tänderna kommit.

• cosinus

Den enda av mina barn som fått 6-årständerna klagade en hel del över att det var ömt och läskigt i munnen. Blev liksom hudflikar över tanden i början o s v. Hon är överlag inte den bästa på att tåla smärta heller och det var ett ruskigt ståhej kring när hennes mjölktänder lossnade.

Lillebror som är drygt 6 år har precis tappat en mjölktand. Eller rättare sagt bitit loss den med en morot och han blödde som tusan för den var inte så himla lös innan men han klagade inte det minsta. Så där försöker jag hålla lite koll om 6-årständerna dyker upp (då ska man till tandläkaren och plasta hos oss) för jag är itne alls säker på att han kommer säga till.

Svar på tråden Tandsprickning när de permanenta tänderna kommer?