Ätstörningar på nytt av LCHF
Hej!
Jag vill först och främst säga att jag inte är ute efter att säga att folk inte ska äta LCHF, det finns så många som berättar om hur bra det är för dem och det tror jag verkligen det kan vara. Jag tror egentligen på själva idéen och att kosten är den rätta rent fysiskt för våra kroppar.
Men jag vill ändå berätta hur det har blivit för mig, kanske finns nån som känner igen sig i alla fall?
Jag fick reda på att jag har PCO för cirka 1 år sen, googlade och läste mycket om att LCHF kost kan vara bra mot PCO, sänka insulinnivåerna och ge regelbunden ägglossning osv så jag började med lågkolhydratkost i augusti förra året. Jag hade då en normalvikt på 68 kg som jag hade hållit i flera år och var inte ute efter att gå ner i vikt. Det som hände då var att jag mixtrade med det jag lärt mig när jag varit i behandling och i det som jag hade fått att funka i flera års tid. Jag åt innan LCHF regelbundet av vanlig mat och hade inga förbud. För mig har det varit ödestigert att förbjuda massa livsmedel, att inte kunna äta det andra äter osv. Jag har blivit fixerad vid mat, hetsäter, äter ingenting, pendlar i vikt. Blivit ätstörd igen helt enkelt. Just det första man gör med förbud och att äta annat än andra är ju precis det en ätstörd person gör också när en ätstörning utvecklas. ( Jag har alltså lidit av anorexi som övergick i hetsätningsstörning under flera år).
Jag tror som sagt att LCHF är bra för de allra flesta, även de som haft ätstörningar tidigare men dels undrar jag om det inte finns nån annan som känner igen sig i detta? Har inte läst om nån men det verkar lite konstigt att jag skulle vara helt ensam om att få denna utveckling? Dels vill jag väl också berätta detta för de som har haft ätstöningar o funderar på att börja med LCHF, jag hade gärna läst denna inlägg innan jag började iaf.