• Matilda03

Ätstörningar på nytt av LCHF

Hej!

Jag vill först och främst säga att jag inte är ute efter att säga att folk inte ska äta LCHF, det finns så många som berättar om hur bra det är för dem och det tror jag verkligen det kan vara. Jag tror egentligen på själva idéen och att kosten är den rätta rent fysiskt för våra kroppar.

Men jag vill ändå berätta hur det har blivit för mig, kanske finns nån som känner igen sig i alla fall?

Jag fick reda på att jag har PCO för cirka 1 år sen, googlade och läste mycket om att LCHF kost kan vara bra mot PCO, sänka insulinnivåerna och ge regelbunden ägglossning osv så jag började med lågkolhydratkost i augusti förra året. Jag hade då en normalvikt på 68 kg som jag hade hållit i flera år och var inte ute efter att gå ner i vikt. Det som hände då var att jag mixtrade med det jag lärt mig när jag varit i behandling och i det som jag hade fått att funka i flera års tid. Jag åt innan LCHF regelbundet av vanlig mat och hade inga förbud. För mig har det varit ödestigert att förbjuda massa livsmedel, att inte kunna äta det andra äter osv. Jag har blivit fixerad vid mat, hetsäter, äter ingenting, pendlar i vikt. Blivit ätstörd igen helt enkelt. Just det första man gör med förbud och att äta annat än andra är ju precis det en ätstörd person gör också när en ätstörning utvecklas. ( Jag har alltså lidit av anorexi som övergick i hetsätningsstörning under flera år).

Jag tror som sagt att LCHF är bra för de allra flesta, även de som haft ätstörningar tidigare men dels undrar jag om det inte finns nån annan som känner igen sig i detta? Har inte läst om nån men det verkar lite konstigt att jag skulle vara helt ensam om att få denna utveckling? Dels vill jag väl också berätta detta för de som har haft ätstöningar o funderar på att börja med LCHF, jag hade gärna läst denna inlägg innan jag började iaf.

• Svar på tråden Ätstörningar på nytt av LCHF
  • Annamy

Jag tror på att äta det man vill. Äta ofta och lite mindre. Inte utesluta något. Möjligen äta mindre kolhydrater och mer kött vid middagen. Tror att kroppen mår bäst av en varierad kost. Då tror ja att man slipper fixeriet kring mat. Själv äter jag var tredje timme så det blir 5-6 mål om dagen. Då hinner man aldrig bli för hungrig och då blir det inte att man äter sig för mätt heller. Inget småätande heller. Så håller jag min vikt helt jämn. Det är en livs stil helt enkelt. På lördagar har jag "ätar dag", då äter jag vad jag vill och hur mycket jag vill. Får alltid höra av min kollegor på jobbet att dom inte förstår hur jag kan vara så smal när jag äter så ofta. Väger 57kg och är 164cm.. Det är jag nöjd med. Hoppas du kommer i ordning med bra mat rutiner och kommer ur mat problemet!

• Gladskit

Jag äter enligt LCHF och jag förstår att du inte är ute efter just den kosthållningen separat.
    Och jag tror inte heller att dina ätstörningar är kopplade till just LCHF.
    Du hade säkert hamnat i samma tankar om det varit viktväktarna eller någon annan kosthållning du testat, i och med att alla förbud triggar den typen av beteende.

Jag är själv bulimiker. Och jag skriver ÄR för jag tror aldrig man blir fri helt från ätstörningar. Finns säkert folk som blivit det, jättebra för dem. Men för mig finns det ingen terapi i världen som kunnat få mig helt fri från detta. Även om jag vet att jag idag äter bra och inte har några viktproblem längre ( äter en väldigt liberal form av LCHF med mycket frukt och grönt) så får jag tankar mellan varven som att borde jag inte kräkas upp det här nu? Ska jag verkligen ha riktig grädde i såsen? Fick jag välja själv så skulle jag köpa en påse chips, äta upp den och sen gå och kräkas osv. Och då är det ändå typ 14-15 år sen jag mådde som sämst!!

För mig är LCHF väldigt enkelt, och jag känner inte att jag förbjuder mig att äta saker. I och med att hela familjen äter samma mat så har vi inte massa saker hemma heller som just JAG inte får äta av. Det har nog förenklat det hela för mig. Jag har även lagt fokus hela tiden på allt nytt jag faktiskt får äta. Alla nya råvaror och livsmedel som blivit standard i kyl och skafferi, alla roliga bloggar och böcker som finns.

• Matilda03

Jag tror det är sant som Gladskit skriver att jag säkert hade fått tillbaka de här problemen även om det var Viktväktarna jag började med. Det är just att följa en diet, bli fixerad o att ha massa förbud som jag tror har triggat detta. Förut åt jag som Annamy skrev, ganska noga med att äta regelbundet, åt varierat av vanlig mat, mycket vegetariskt och frukt o grönt. På lördagar hade jag också en "ätardag" då jag fick äta vad jag ville i vilken mängd som helst typ och jag höll en vikt jag var nöjd med. Det är den där kosthållningen jag vill tillbaka till.

Men just nu "måste" jag äta LCHF bara för att gå ner det jag gått upp pga hetsätningar utan kompensation... Men det känns rätt tröstlöst för jag har gjort exakt det tidigare, alltså gått ner i vikt och sen börjat äta vanlig mat men ändå sitter jag här nu igen o har gått upp o vill gå ner o sen börja äta vanlig mat som jag helt klart tror är det bästa för mig.

Svar på tråden Ätstörningar på nytt av LCHF