• mor 3barn

Ni som bara har natt blöja

Hej ni som bara har natt blöjan på era barn.
    Hur löser ni det?
    Axepterar era barn att få blöja på natten?

Vi har en dotter på 3år som är dag torr men inte natt torr som vi försöker förklara att hon behöver blöja på natten och får kämmpa till och från med detta.
    Hon säger att hon är stor tjej nu och bara bäbisar har blöja.

Vi har testat allt.         

• Svar på tråden Ni som bara har natt blöja
  • Loreena

Min son är bara två så han tycker inte att det är nåt konstigt med blöja på natten. Men ni kanske kan prova med plastad frotté i sängen, eller traingingpants, eller att ni går upp en sväng och tar henne till pottan varje natt under en period. Så småningom så kanske hon vaknar och går upp och sätter sig på pottan själv. Pottan kan ju stå på golvet bredvid sängen.

• 3bairns

Det är ju inget att argumentera om. Om blöjan är torr på morgonen (minst tre dagar i rad tex) så behöver hon inte ha blöja. Kissar hon i blöjan behöver hon den. En hjälp på traven är ju att inte dricka så mycket precis innan läggdags och att tex kissa när man börjar göra sig iordning för natten och så kissar man igen efter sagan.

• sina

Ja, hon accepterar det. Det är som en del av pyjamasen, helt enkelt. (Nu är den torr sex nätter av sju eller så, så snart åker den, men än är den kvar.)

Men om hon har fått intrycket någonstans ifrån att blöjor är för bebisar så är det väl inte så konstigt om hon vägrar?

• Queenie70

Inget han reagerar över. Han är 4 och kissar mycket varje natt så blöjan blir genomvåt. Då tar vi bort den och han sover vidare utan.

• prinsarna

Vår lille son på två år är tor dag+ natt sen några månader, å de är något han valt själv. Började vilja gå på toa själv vid 1,5 år sen ha de gått super, men natt blöjan vägrade efter att han slutat med dagblöjan nån v tidigare. Å vist händer de olycker ibland, men tror vi haft de väldigt lätt. Den första kvällen han vägrade blöja så sa vi bara till han ingen välling ingen blöja. Så nu är han helt blöjfri å ingen välling . Nu är de bara nappen kvar, men känns som han är väldigt tidig för sin ålder. Låt henne få sova utan blöja, se va som händer. Ladda med plastad frotté extra täcke. Vi ha börjat tyda vår lilles kiss signal på natten å de ha inte hänt en olycka på länge. Lycka till

• Kina79

Min mellantjej hade blöja tills hon var 6, var torr dagtid vid exakt 2 år.

Lilla tjejen fyllde två i maj och är torr dagtid.   Nu när storasyster slutade med blöja och fick larmtrosor, var det en del tjaffs om att lillan inte heller ville ha blöja.
    Vissa kvällar tog vi på den efter att hon somnat.
    Hon fattar inte riktigt än att den måste vara torr x antal daggar för att få sova utan, vi tar det om några månader. 

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • narie24

Är det inte bara att ta bort den då, om hon nu vill det? Och rusta sängen för olyckor. Troligtvis blir det några olyckor framöver men sen lär det ju vända. När hon vänjer sig vid känslan att vara utan blöja, att det är obehagligt med blöt säng osv. Sen som ngn skrev, drick lite på kvällen o kissa precis innan hon somnar.

Lycka till!

• glassen

Min 3-åriga dotter har också börjat prata om att hon inte vill ha nattblöja, men hon kissar fortfarande i blöjan ibland och jag säger till henne att så länge hon kissar på natten så måste hon ha blöjan. När den är torr på morgonen tar vi bort den. Hon accepterar det (har inget val). Eftersom det är fysiologiskt när barn blir torra på natten och inget man kan träna på samma sätt som att bli blöjfri dagtid så är det ju bara att få banet att acceptera det. Om man sen väljer att hellre få nerkissad säng varje natt och byta lakan jämt så får man väl ta det, men jag förstår inte vitsen med det. Min son blev torr dagtid och nattid samtdigt så det är vekligen olika barn när de är redo.

• miljarden

Med vår son, snart två år gammal, är det inga konstigheter. Han accepterar blöja på natten.

• skrootan

Barn är bra på att förhandla, så förhandla med henne. Ex tre torra nätter =en utan. eller blöjan på=klistermärke. Eller så rustar ni sängen och låter henne sova utan en natt - när hon kissat ner sig är hon förhoppningsvis OK med blöjan igen nästa natt.

• milli79

Vår son blev torr på dagen när han var 2,5 sen har han haft nattblöja som vi har kallat "nattkalsong" han har fått sova i en up ´n go blöja så att det har känts mer som kalsongerna... kanske det kan funka på er tjej. 

Sen har det varit perioder som han velat sova i sina kalsonger men vi har sagt att när han har varit torr i en vecka så får han kalsonger. Vi har aldrig väckt honom på natten för att kissa utan det har bara kommit av sig självt att han varit torr. Nu är han drygt 3år och har varit torr några veckor. 

• silvermist

min dotter har nyligen blivit torr på dagen, hon fyller snart 3år. Säger också att hon är en stor flicka nu och ingen bäbis.
    Fick förhandla om natten lite, sa att blöjan kanske kan vara bra på nätterna ibland, tills blöjan är torr på morgonen. Sängen blir så blöt annars, kallt o sova i. Hon har kissat i sängen förut och tycker inte om det (blöjan har läckt).
    Hon accepterade det, inga problem, men har påpekat att snart räcker trosor på natten också :)

kan säga att jag gjorde "pottstjärnor" som hon har fått och trosor med hennes favorit figur, något hon tyckte om

• daimstrut

Vi smög ofta på blöjan nån timme efter dottern hade somnat i en övergångsperiod. Hon sover tungt så det var inga problem.

• Mammat3

Våra tvillingar har vi precis slutat med blöja på natten. Det var inte så att de hade torra blöjor på morgonen utan vi ville helt enkelt se om de klarade av att inte kissa i sängen. Än så länge har det inte varit några olyckor. Jag tycker att du ska testa (om ni inte redan har gjort det) att låta henne sova utan blöja. Hon kanske är redo för det.

Svar på tråden Ni som bara har natt blöja