• Madeleine Louise

Vilket land valde du?

Vilka länder ställde ni er på lista till?
    Vilket land fick ni hämta ert barn ifrån?

Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • Svar på tråden Vilket land valde du?
  • februari72

Valde delvis och platsade på några till men stod i aktiv kö i länderna Etiopien och Sydafrika. Vi trodde först att det skulle bli Etiopien som vi kom fram i först men sedan körde Sydafrika äntligen och lite oväntat om och vi blev tillfrågade om att sammanställa vår ansökan dit. Naturligtvis ville vi det! Åh vilken lycka och milstolpe det var. Nu har vi haft våra papper i landet i en dryg månad.

• annika11

För vår del så valde landet oss, 
    Vi är just nu i slutfasen med papperssamlandet till Ecuador. 

• fabbemam

Har du kollat med MIA hur det går till när ni som jag förstår det inte bor i Sverige. Det kan innebära endel krångel...

• Madeleine Louise
    fabbemam skrev 2012-09-26 19:20:55 följande:
    Har du kollat med MIA hur det går till när ni som jag förstår det inte bor i Sverige. Det kan innebära endel krångel...
    Vi har redan hittat en adoptionsbyrå, men det var inte det tråden handlade om!
  • fabbemam

Nej, men det finns tyvärr för många här på FL som bara snokar o är nyfikna utan att egentligen ha något om/med adoption att göra så när jag läser på din sida att du har bott utomlands länge och tänker göra det även i fortsättningen kände jag att du kanske hörde till dem, och om inte ville jag bara vara snäll o upplysa om att boende utomlands kan ställa till problem vad jag förstått. Så du inte går o hoppas på adoption och gör upp planer på fortsatt liv utomlands om de inte går att förena...

• Madeleine Louise
    fabbemam skrev 2012-09-26 21:12:42 följande:
    Nej, men det finns tyvärr för många här på FL som bara snokar o är nyfikna utan att egentligen ha något om/med adoption att göra så när jag läser på din sida att du har bott utomlands länge och tänker göra det även i fortsättningen kände jag att du kanske hörde till dem, och om inte ville jag bara vara snäll o upplysa om att boende utomlands kan ställa till problem vad jag förstått. Så du inte går o hoppas på adoption och gör upp planer på fortsatt liv utomlands om de inte går att förena...
    Men jösses, adoption sker även utomlands så vi kommer ha samma förutsättningar som någon som bor i Sverige.
  • fabbemam

Ok va bra !
    Vi adopterade från Kina men innan dess hade vi i tanken varit i många olika länder...

• Madeleine Louise

Vilka länder t.ex? :) Kina verkar vara ett populärt val, vad gör just Kina så önskvärt? :)

• fabbemam

Vi var i tanken hos flera olika länder innan vi till sist hamnade i Kina. Vi ville ha barn så fort som möjligt och det spelade oss ingen roll från vilket land så det land som det var kortast väntetid till var det som fanns i våra tankar tills det ändrades och något annat land gick snabbare eller att vi "kvalade" in till ett nytt land som skulle gå fortare. Tillslut hade vi varit gifta i 2 år och fick därigenom möjlighet att adoptera från Kina och då skulle det gå absolut fortast när vi hade medgivandet i vår hand.

Att så många adopterar från just Kina är för att om man väljer att adoptera ett barn med i förväg kända särskilda behov ( sk. SN- barn, SN = Special Needs) därifrån så kan man vara  hemma med sitt barn SNABBT. Om man som vi känner att man vill adoptera ett barn även om det har en diagnos som många andra väljer bort så kan det tom gå VÄLDIGT FORT. Vi fick vår son i våra armar 5 månader efter medgivandet och var hemma inom 6 månader från det vi fick medgivandet! Att det går fort är nog en av de största anledningarna till att många väljer Kina men det är också ett land där man om man adopterar genom svenska organisationer i alla fall får en adoptionsprocess som är väl inarbetad sedan många år.

Hur går man tillväga om man vill adoptera när man bor i Spanien som jag förstår att du gör, adopterar man som spansk då eller kan du som svensk adoptera fast du inte bor i Sverige?

• Madeleine Louise
    fabbemam skrev 2012-09-27 10:25:06 följande:
    Vi var i tanken hos flera olika länder innan vi till sist hamnade i Kina. Vi ville ha barn så fort som möjligt och det spelade oss ingen roll från vilket land så det land som det var kortast väntetid till var det som fanns i våra tankar tills det ändrades och något annat land gick snabbare eller att vi "kvalade" in till ett nytt land som skulle gå fortare. Tillslut hade vi varit gifta i 2 år och fick därigenom möjlighet att adoptera från Kina och då skulle det gå absolut fortast när vi hade medgivandet i vår hand.

Att så många adopterar från just Kina är för att om man väljer att adoptera ett barn med i förväg kända särskilda behov ( sk. SN- barn, SN = Special Needs) därifrån så kan man vara  hemma med sitt barn SNABBT. Om man som vi känner att man vill adoptera ett barn även om det har en diagnos som många andra väljer bort så kan det tom gå VÄLDIGT FORT. Vi fick vår son i våra armar 5 månader efter medgivandet och var hemma inom 6 månader från det vi fick medgivandet! Att det går fort är nog en av de största anledningarna till att många väljer Kina men det är också ett land där man om man adopterar genom svenska organisationer i alla fall får en adoptionsprocess som är väl inarbetad sedan många år.

Hur går man tillväga om man vill adoptera när man bor i Spanien som jag förstår att du gör, adopterar man som spansk då eller kan du som svensk adoptera fast du inte bor i Sverige?
    Tack så mycket för ditt svar!
    Vi har hittat en spansk adoptionsbyrå som vi tycker verkar bra! Jag vet inte om det är någon skillnad i Spanien jämfört med Sverige vad gäller länder, tid och kostnader men vi tycker den här adoptionsbyrån verkar bra och det finns några länder att välja på. För oss spelar landet ingen roll, och inte heller barnets ålder men vi kan tänka oss att adoptera ett lite äldre barn om barnet är från t.ex Bolivia eller Colombia. Jag tror det kan vara svårt för ett äldre barn att komma både till en ny familj och ett nytt land så det kanske går bättre om barnet redan pratar vårt språk. Min man är fransk, jag är svensk men vi bor i Spanien. Hemma talar vi alla tre språken men mest spanska.

Vi har kikat på Vietnam, Bolivia och Ryssland. 
    Vi får inte adoptera från Kina eftersom vi har biologiskt barn sedan tidigare. 
  • fabbemam

Va spännande! Berätta MER hur går en adoption i Spanien till. Måste man göra medgivande utredning och föräldrakurser där också eller er det en enklare/svårare procedur än om man adopterar från Sverige?

Va konstigt med Kina... Vi har också en biologisk son innan och det var inga problem för oss. Jag trodde att de hade samma grundregler till alla länder de samarbetar med men där hade jag tydligen fel... Kul att lära nytt!

• Hjärtat längtar

Vi adopterar från Taiwan. Men det barnehemmet vi adopterar i från samarbetar bara med Sverige, Holland och Australien så det kan ju inte bli aktuellt för er. 
    Vilka länder kan ni välja mellan när ni adopterar i Spanien? 

• Nican

För vår del hade vi inte så stora valmöjligheter pga olika omständigheter i vårt hemliv. Men bland de länder som vi kunde välja mellan fanns Litauen och då jag jobbar för ett företag som har dotterbolag där och jag därför ofta varit där så blev det valet enkelt.

• Madeleine Louise
    fabbemam skrev 2012-09-27 10:53:30 följande:
    Va spännande! Berätta MER hur går en adoption i Spanien till. Måste man göra medgivande utredning och föräldrakurser där också eller er det en enklare/svårare procedur än om man adopterar från Sverige?

Va konstigt med Kina... Vi har också en biologisk son innan och det var inga problem för oss. Jag trodde att de hade samma grundregler till alla länder de samarbetar med men där hade jag tydligen fel... Kul att lära nytt!
    Jag har som sagt inte adopterat från Sverige så jag kan inte säga om det är likadant eller ej och vilket land det är enklast/svårast ifrån, men ja man måste genomgå föräldrakurs, man får inte ha kriminellt förlutet, man får inte vara över/under en viss ålder, man måste vara frisk, ha bra ekonomi, vara gift och sådant, precis som i sverige!

Dock skiljer det ju en hel del, t.ex. att vi inte får adoptera från kina för att vi redan har barn men jag har hört att det beror på adoptionsbyrån vi valt, inte att Kina sagt nej till adoptioner för spanjorer som redan har barn. Så antagligen får man adoptera från kina om man redan har barn, om man väljer annan byrå!
Svar på tråden Vilket land valde du?