• Gerbia

Erfarenheter om äggdonation

Hej!

Har fått veta att mina ägg är för dåliga och läkaren säger jag borde satsa på äggdonation i stället,

Vet ej så mycket om det och vore tacksam om någon kunde dela med sig om sina erfarenheter om detta.

Har hört det finns en klinik i Umeå stämmer det eller?

Tack på förhand Gerbia/ Anja         

• Svar på tråden Erfarenheter om äggdonation
  • Gaaaa

Har du gjort IVF??
    Om inte så får du Äd bekostad av ditt landsting, så är det i västragötaland i alla fall.
    Jag har gjort mina 3.
    Och då fick jag reda på att Umeå tar emot betalande par för Äd.
    Nu vill vi inte vänta, även om vi har en donator. Då det är rätt bökigt för oss att åka dit och be henne göra det med.
    Så vi har bestämt oss för att göra det utomlands.

Det hjälpte också vårt beslut när jag läste att sverige ligger långt efter med kunskap.       

• Ypke

Hej Gaaaa, det här med att Sverige ligger 'långt efter' i kunskapsnivå - var har du läst det? Det är ju viktig info i sammanhanget ...

• Cecini

Håller verkligen med om att Sverige ligger långt efter i kunskap när det gäller ÄD. Det gäller både förberedande undersökningar och själva behandlingen. Har aldrig under alla mina år i IVF världen här hemma i Sverige stött på ett så proffsigt, modernt och fantastiskt bemötande som när vi gjorde vår ÄD i Spanien, och deras resultat talar ju för sig själv.

• Ypke
    Cecini skrev 2012-09-25 16:18:36 följande:
    Håller verkligen med om att Sverige ligger långt efter i kunskap när det gäller ÄD. Det gäller både förberedande undersökningar och själva behandlingen. Har aldrig under alla mina år i IVF världen här hemma i Sverige stött på ett så proffsigt, modernt och fantastiskt bemötande som när vi gjorde vår ÄD i Spanien, och deras resultat talar ju för sig själv.
    Men har någon sett statistik på att resultaten från Umeå faktiskr är sämre?
  • Dustpuppy

Umeå verkar ha väntetider på 2-3 år ifall man inte har en egen donator med sig, så man behöver jämföra både pris, resultat och väntetid när man väljer klinik.

/Dustpuppy

• Gaaaa

Jag har sett det här på forumet. Det var en tjej som först gjorde här i sv och sedan utomlands. Det är hennes jämförelse bla som jag tagit till mig.
    Men sv ligger efter i mycket, se bara på Danmark.. Hur ska vi hinna få den erfarenheten när vi inte har hållit på så länge med det?? 

• Cecini

Med tanke på att tex IVI har dokumenterad statistik på ÄD behandlingar sen 2001 och att det är en relativt "ny" behandlingsmetod i Sverige så är ju bara det tankeväckande. Kan bara tala av egen erfarenhet... IVI kliniken i Valencia var för oss ett uppvaknande när det gäller behandlingar. De har en enorm kunskap och deras kunskap om att använda vitrifierade ägg från deras äggbank gör att det känns smidigt att planera behandlingen efter våra önskemål både vad gäller utseende på donator och tidpunkt. Vi kunde själva bestämma vilken vecka vi ville göra ET och behövde inte "samköras" med donator. Vi fick även stor valmöjlighet när det gällde utseende på donatorn. www.ivi.net/en/fertility-treatments-results.aspx

Svar på tråden Erfarenheter om äggdonation