• Truccodero

Lämna små barn (0-2 år) ensamma i bilen?! Rätt eller fel?

Skriv gärna en kommentar också!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lämna små barn (0-2 år) ensamma i bilen?! Rätt eller fel?
  • pigglet
    Emmis skrev 2012-09-24 21:30:18 följande:
    Korta stunder har jag gjort det.  Men varje gång jag gjort det i närheten av andra människor har jag blivit lite rädd att någon FL ska komma förbi, se det och ringa soc, slå ut rutorna på bilen eller skälla ut mig...
    Skrattande
  • Busbellan
    mammis76 skrev 2012-09-24 21:56:25 följande:
    Skulle aldrig lämna en 5 åring hemma ensam heller

Nähä...
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äppelpaj80

Mammis- Javisst och det står alla fritt att välja. Bara lite överdrivet när de låter som man utsätter sina barn för livsfara för att de lämna i en bil. Antar att du kör bil och då utsätter du dina barn för en ännu större risk än det. Och bil måste man inte åka.

• mammis76

Jo tyvärr måste vi åka bil då vi bor långt ifrån allt.
    Har inte heller sagt att det är livsfara utan det finns risker som är väldigt lätta att undvika o då känns det bra att undvika dom !

• BFmars2012

Såg på SOS hur brandmännen fick åka och släcka en bil som börjat brinna på parkeringen utanför ICA. Brandmännen sa att de själva aldrig skulle lämna barn eller djur i en parkerad bil då det inte är alltför ovanligt att de börjar brinna. Sedan jag såg det lämnar jag aldrig barnen i bilen.

• Äppelpaj80

Bfmars- Nej och just därför skulle jag aldrig låsa om barnen så de kan ta sig ut, om nu blixten mot förmodan skulle råkade slå ner.

• BFmars2012
    Äppelpaj80 skrev 2012-09-25 12:11:41 följande:
    Bfmars- Nej och just därför skulle jag aldrig låsa om barnen så de kan ta sig ut, om nu blixten mot förmodan skulle råkade slå ner.

Och hur skulle ett barn 0-2 år kunna ta sig ur en bil själv, vare sig den är låst eller ej?
  • Nyfiken2012

Jag skulle ALDRIG NÅGONSIN lämna mitt barn i bilen. Mkt kan hända men det värsta är att bilar faktiskt ibland självantänder. Inte helt ovanligt enligt en bilelektriker jag kommer som bestämt avråder från att lämna barn i bil.

• YokohamaNr2
    Nyfiken2012 skrev 2012-09-29 00:31:24 följande:
    Jag skulle ALDRIG NÅGONSIN lämna mitt barn i bilen. Mkt kan hända men det värsta är att bilar faktiskt ibland självantänder. Inte helt ovanligt enligt en bilelektriker jag kommer som bestämt avråder från att lämna barn i bil.

Ja det maste ju vara valdigt vanligt, tycker mig lasa om sjalvantandande bilar var och varannan dag! eller nej just det, det var bilolyckor och krockar

jag laste om
  • Coyote

Jag lämnar dem hemma på parkeringen medan jag bär in kassar och väskor eller liknande, och jag tar alltid ur nyckeln ur bilen då. Annars gör jag det inte annat än om jag ska ta ut pengar eller så, så jag kan se bilen hela tiden, och aldrig med nyckeln kvar i.

• Isbit

Men om bilen nu självantänder då spelar det väl ingen roll om man ser bilen eller inte

• En blå giraff

Kan inte rösta egentligen. För jag lämnar ibland ettåringen sovande i bilen. Men bara på vår eller mina föräldrars gård och inte utanför en affär. Möjligen då jag går 50 meter från bilen och inte släpper bilen med blicken. Om han sitter på gården i bilen och sover använder jag babywatch så jag hör ifall han vaknar.

• Isbit
    En blå giraff skrev 2012-09-30 10:14:06 följande:
    Kan inte rösta egentligen. För jag lämnar ibland ettåringen sovande i bilen. Men bara på vår eller mina föräldrars gård och inte utanför en affär. Möjligen då jag går 50 meter från bilen och inte släpper bilen med blicken. Om han sitter på gården i bilen och sover använder jag babywatch så jag hör ifall han vaknar.
    Men varför måste du se bilen?
    Varför inte utanför affären?

• lindensie

Så många oansvariga föräldrar det finns, skrämmande!!! Är det kl09.30 och 18 grader och skugga så är det 38 grader i bilen. Tyvärr är det många barn och djur som dör i bilen pga av att ex. Föräldern springer in n

• lindensie

Forts. Föräldern springer in någonstans. Kanske träffar på någon o pratar en stund. Vips så har klockan tickat iväg. På kort tid kan det bli allvarliga skador!! Lämna aldrig era barn!! Ta ansvar!!!

• t0va
    lindensie skrev 2012-10-11 00:52:11 följande:
    Forts. Föräldern springer in någonstans. Kanske träffar på någon o pratar en stund. Vips så har klockan tickat iväg. På kort tid kan det bli allvarliga skador!! Lämna aldrig era barn!! Ta ansvar!!!
    Men då får man ju se till att säga till den andra att nej jag kan inte prata nu barnet sitter i bilen men du kan följa med dit så kan vi fortsätta prata. Lite hjärna får man ha. 

Jag har lämnat min son många gånger i bilen både när han varit vaken och sovit, går fortare och ibland är det omöjligt att få med alla saker upp och få med sonen. Bättre att han sitter i bilen där han sitter fast än att han är i lägenheten.

Är det varmt så får man tänka till och inte lämna barnet utan att fönstren är nere och i skuggan och är det sol och varmt så då är det dumt. Men på samma sätt som min sambo inte dör av att vänta i bilen så gör inte min son det heller pga. värme om det inte är sol och varmt ute som på sommaren.  
Svar på tråden Lämna små barn (0-2 år) ensamma i bilen?! Rätt eller fel?