För att börja med den sista frågan så tror jag att just könet är mer laddat än andra abortorsaker (om det existerar som abortorsak i Sverige) för att varenda människa ju kan relatera till det på ett helt och hållet personligt sätt i första hand. Det finns ju bara två kön och ett av det har man och sannolikheten att någon man håller mycket av har det andra könet är trots allt stor. Så det blir mer känslodriven argumentation i frågan. För antingen är det en flicka som du själv som skulle väljas bort eller så är det en pojke som din son eller tvärtom eller vilken kombination som helst.
Medans det finns en väldig massa sjukdomar och jag tror att det är lättare att ha ett annat mer teoretiskt förhållningssätt till abort pga svåra hjärtfel, downs syndrom osv där jag har tyckt mig se att de som för fram känslobaserade argument kan bli lite förminskade, förlöjligare och tillsagda att sluta hålla på och fjanta sig för det är inte deras barn/syskon/bästa vän som skulle ha aborterats utan någon helt annan.
Nu tror jag att det är så att den överväldigande delen aborter sker tidigt innan vecka 9 och har ju varken sjukdomar eller kön hos fostret som orsak eftersom man inte kan göra några säkra test som visar på något av det så tidigt.
Personligen är jag helt överens med lagstiftningen. Inget abortskäl är mer eller mindre legitimt. Vill en kvinna göra en abort så spelar skälet ingen roll det enda som egentligen spelar någon roll är hur många veckor graviditeten fortskridit.
Jag tycker inte landstinget bör undanhålla information för de blivande föräldrarna. Gör man någon form att test så bör man tala om vad man kommer fram till och inte mörka vissa delar.
Att göra en abort pga kön har aldrig varit aktuellt för mig och jag kan inte föreställa mig en situation där just mina barns kön skulle göra mer eller mindre för att jag skulle anse mig vilja avbryta en graviditet. Men det innebär ju inte att jag inte fattar att det kan vara väldigt viktigt för några- även om jag föreställer mig att det faktiskt är rätt få personer som resonerar så. Jag tror inte vi kommer att hamna i en indiskt situation där det ena könet ensidigt väljs bort, eftersom det råkar vara rätt rimligt att vara både man och kvinna i vårt samhälle (om än vi inte lever i total nirvana förstås) och det alltså förmodligen är rent privata känslor som styr de förmodligen rätt få personer som vill göra abort pga fostrets kön.
Så på frågan Rätt eller fel? så kan jag inte skriva annat än att jo, jag tycker nog att det är rätt att göra abort pga fostrets kön om det är så viktigt för den gravida att hon inte kan tänka sig att fortsätta sin graviditet. Skälet till en abort är oväsentligt som jag ser det alltså. Men rättigheten att kunna göra valet att abortera är oerhört viktig.