• kickan89

Könsselektiva aborter

Hej!
    Jag håller på att samla info, tankar och åsikter kring könsselektiva aborter som jag ska använda som underlag till ett fördjupningsarbete inom etik. Där kommer jag bland annat jämföra mina egna tankar med andras för att få olika infallsvinklar. 

Så vad tycker ni om könsselektiva aborter? Rätt eller fel? Eller spelar det någon roll vad som ligger bakom (t.ex. om man redan har flera barn av ena könet och inget av det andra)?

Ska landstinget få "lägga sig i" genom att neka föräldrarna att få veta könet?

Tycker ni att vissa anledningar till abort är bättre/mer giltiga än andra?

Varför tror ni att just könet är så laddat? Har det med dagens genusdebatt att göra?

Hoppas att några vill svara, skulle vara kul att få lite olika tankar och någon att diskutera med :) 

• Svar på tråden Könsselektiva aborter
  • Iryelle

Det blir komplext när man å ena sidan värnar om kvinnors rätt att välja och å andra sidan vill att ett liv ska vara viktigt och ha ett värde i sig. Det sista talar egentligen emot abort helt och hållet för en abort är ju en abort oavsett orsak. Det kan inte annat än bli en personlig gränsdragning när man bestämmer sig för vilka anledningar som är acceptabla. Frågan är ju då om det överhuvudtaget går att skapa ett regelverk runt detta om man inte har mer på fötterna än att det känns fel.

• EvelinasSyster

Så vad tycker ni om könsselektiva aborter? Rätt eller fel? Eller spelar det någon roll vad som ligger bakom (t.ex. om man redan har flera barn av ena könet och inget av det andra)?
    Jag kan bara inte förstå hur man kan välja att ta bort ett friskt barn för att det är av "fel" kön. Det finns inte i min världsbild helt enkelt. Men eftersom jag är för fri abort så anser jag att det är upp till föräldrarna att avgöra.

Ska landstinget få "lägga sig i" genom att neka föräldrarna att få veta könet?
    Nej det tycker jag inte. De allra allra flesta vill ju veta av nyfikenhet. Tycker inte att man som vårdpersonal ska undanhålla information för föräldrarna om de själva vill ha den.

Tycker ni att vissa anledningar till abort är bättre/mer giltiga än andra?
    Jag kan tycka att vissa är mer förståeliga (för mig!) men alla anledningar är lika giltiga. Vill man inte ha barnet så ska man göra abort.

Varför tror ni att just könet är så laddat? Har det med dagens genusdebatt att göra?
    Det har jag inte funderat på faktiskt och jag är så innerligt trött på genusdebatten så jag kan kräkas eftersom att de som skriker högst inte har fattat ett smack vad det handlar om utan försöker bara byta plats på könsrollerna genom att klä pojkarna i rosa och ge dom dockor och flickorna i blått och ge dom bilar. Dom har helt missuppfattat hela grejen. De som faktiskt förstår vad genus handlar om inser ju också att det inte spelar minsta lilla miniroll vilket kön barnet har, det kan bli vilken sorts person som helst. 

• kickan89

Tack för era svar! Många verkar ha svårt att förstå hur man kan göra en könsselektiv abort. Tar gärna emot fler åsikter, jättebra att ha som underlag för att kunna jämföra vad folk tycker och tänker och väldigt intressant att höra olika tankar! :)

• puss

Det blir ju ett rätt så dåligt fördjupningsarbete om du bara ska ha med vad folk som inte berörs tycker.
    Så gör man väl inte ett fördjupningsarbete heller.

• Juronjaure

När man är mitt uppe i bebisproduktionen och månad efter månad tvingas bli besviken, så känns det som ett HÅN att det finns folk som gör abort pga "fel" kön på barnet.

• Tramsa

För att börja med den sista frågan så tror jag att just könet är mer laddat än andra abortorsaker (om det existerar som abortorsak i Sverige) för att varenda människa ju kan relatera till det på ett helt och hållet personligt sätt i första hand.  Det finns ju bara två kön och ett av det har man och sannolikheten att någon man håller mycket av har det andra könet är trots allt stor. Så det blir mer känslodriven argumentation i frågan. För antingen är det en flicka som du själv som skulle väljas bort eller så är det en pojke som din son eller tvärtom eller vilken kombination som helst. 

Medans det finns en väldig massa sjukdomar och jag tror att det är lättare att ha ett annat mer teoretiskt förhållningssätt till abort pga svåra hjärtfel, downs syndrom osv där jag har tyckt mig se att de som för fram känslobaserade argument kan bli lite förminskade, förlöjligare och tillsagda att sluta hålla på och fjanta sig för det är inte deras barn/syskon/bästa vän som skulle ha aborterats utan någon helt annan. 

Nu tror jag att det är så att den överväldigande delen aborter sker tidigt innan vecka 9 och har ju varken sjukdomar eller kön hos fostret som orsak eftersom man inte kan göra några säkra test som visar på något av det så tidigt. 

Personligen är jag helt överens med lagstiftningen. Inget abortskäl är mer eller mindre legitimt. Vill en kvinna göra en abort så spelar skälet ingen roll det enda som egentligen spelar någon roll är hur många veckor graviditeten fortskridit.

Jag tycker inte landstinget bör undanhålla information för de blivande föräldrarna. Gör man någon form att test så bör man tala om vad man kommer fram till och inte mörka vissa delar.

Att göra en abort pga kön har aldrig varit aktuellt för mig och jag kan inte föreställa mig en situation där just mina barns kön skulle göra mer eller mindre för att jag skulle anse mig vilja avbryta en graviditet. Men det innebär ju inte att jag inte fattar att det kan vara väldigt viktigt för några- även om jag föreställer mig att det faktiskt är rätt få personer som resonerar så. Jag tror inte vi kommer att hamna i en indiskt situation där det ena könet ensidigt väljs bort, eftersom det råkar vara rätt rimligt att vara både man och kvinna i vårt samhälle (om än vi inte lever i total nirvana förstås) och det alltså förmodligen är rent privata känslor som styr de förmodligen rätt få personer som vill göra abort pga fostrets kön.

Så på frågan Rätt eller fel? så kan jag inte skriva annat än att jo, jag tycker nog att det är rätt att göra abort pga fostrets kön om det är så viktigt för den gravida att hon inte kan tänka sig att fortsätta sin graviditet.  Skälet till en abort är oväsentligt som jag ser det alltså. Men rättigheten att kunna göra valet att abortera är oerhört viktig. 

• kickan89

Puss det behöver du inte oroa dig för.

Juronjaure det förstår jag absolut! Men samtidigt funderar jag då på om det verkligen är rätt att behålla ett barn som man egentligen inte vill ha på grund av att det känns hånfullt för någon som inte kan eller har svårt att få barn. Som sagt, jag förstår absolut att man kan känna så om man själv kämpar för att överhuvud taget få ett barn oavsett kön men ska en individs känslor få styra över en helt annans livsval?

Tramsa jag håller med i mycket av det du skriver! Jag tror inte heller att könsselektiva aborter är så vanligt att det skulle kunna bli ett samhällsproblem i Sverige utan att det snarare är väldigt få som gör detta och att det då handlar antingen om sjukdomar som drabbar ena könet eller att man helt enkelt redan har barn av det ena könet och längtar efter att även få ett av det andra. Jag skulle inte heller välja att göra abort av en sådan orsak men så länge lagen ser ut som den gör så tycker jag det är fel av tex vården att försöka förhindra vissa orsaker. Det blir liksom bisarrt att hävda att fostret inte ska få diskrimineras på grund av kön när det inte ens har rättighet att leva

• Tonårsmamman1

Jag är för fri abort och vill inte inskränka lagen. Sedan är det sorgligt att göra abort pga könet, eller andra mindre "viktiga" skäl. Men det är priset vi får betala, och jag hoppas och tror att de flesta kvinnor som genomgår en abort inte gör det lättvindigt, utan efter mycket övervägande.

• Regnig måndag

Vi har fri abort och det betyder också att vi inte ska inskränka det fria valet med en massa undantag sen kan man tycka vad man vill om saken i sig men det fria valet står över det.

En intressantare diskussion i så fall är att diskutera det som händer i andra länder som tex Indien och Kina där könsfördelningen har blivit mycket skev. Är det rätt eller fel då?
    Och innan man tycker till om det ska man ha i tankarna att innan det fanns aborter slog de ihjäl barnen istället, så mycket bättre?
    Det man i så fall ska diskutera är hur vi som det lilla rika västerlandet vi är ska kunna påverka arvslagarna i bla Indien och Kina...

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • En till mamma

Jag tycker det är helt fel att göra abort pga av könet på barnet, men jag tror att det skulle försvinna nästan helt om  man gör det lagligt att kunna kolla och reglera könet vida IVF. Många par åker utomlans för att göra detta och får det kön de önskar långt ifrån alla har den möjligheten. Då är det nog lättare att göra en abort om det blr "fel" kön. 

Med handen på hjärtat är jag en av dem som önskar att jag ska få ytterligare en dotter i framtiden, men skulle det visa sig att det var en pojke skulle den vara lika älskad och önskad.     

• kickan89

En till mamma det beror ju lite på vart man ser problemet med könsselektiva aborter. Ser man det som könsdiskriminering och är inne på genusbiten blir det ju fel att säga att man istället kan få välja i förväg eftersom könet då inte ska spela någon roll, medan det om det är själva aborten man ser som ett problem skulle kunna vara en lösning

• kickan89

Tusen tack till er som tog er tid att svara! Jag har gjort klart och fått betyg på fördjupningen som jag startade tråden för och det blev ett A! :) 

• EvelinasSyster
    kickan89 skrev 2012-10-09 18:23:21 följande:
    Tusen tack till er som tog er tid att svara! Jag har gjort klart och fått betyg på fördjupningen som jag startade tråden för och det blev ett A! :) 

Grattis! Skulle varit spännande att läsa vad du kom fram till men förstår om du inte vill lägga ut det
  • Topcom

Tycker att personer som gör abort pga fel kön är helt sjuka och det är förkastligt. Men kanske kanske är det bättre för barnet än att behöva bli född oönskad..

• Rebban

Tycker detta är priset vi får betala för fria aborter, är glad att vi har fria aborter i Sverige. Anledningen till abort är ju bara personen i fråga som kan avgöra. Men min åsikt är så klart att kvinnor som gör abort pga "fel" kön på bejbisen är helt slut i huvudet.

Svar på tråden Könsselektiva aborter