• PollyPop

Sår på bröstvårtan

Hej!

Min dotter på 16 månader "roar" sig ibland med att bita mig i bröstvårtorna. Jag markerar tydligt och klart att det inte är ok, men hon skrattar (eller börjar gråta) och gör om det igen. Nu har jag ett sår på ena bröstvårtan som vägrar att läka. Jag smörjer med kräm för bröstvårtor men det läker inte. Det sticker som knivar i mig när hon suger. Vad ska jag göra?

Är rätt trött på amningen men anledningen till att jag fortsätter är för att dottern inte sover annars. Vill inte ha några svar om att jag ska sluta omgående, vill höra vad andra gjort i liknande situation. Vad gör jag om det är inflammerat? Försöker styra dottern till att ta andra bröstet istället, det funkar ibland, men äter hon inte på båda så blir det väl stockat?
    Tacksam för hjälp!    

• Svar på tråden Sår på bröstvårtan
  • Minion

Du kan ju ha fått bakterier i det. Ilar det liksom i själva bröstet också? Oavsett, fråga på bvc. Om inte annat så kanske du kan få nån antibiotisk salva att stryka på, eftersom det vägrar läka.

• IdaValo

Prata med BVC, om det inte läker så kan det vara bakterier i. Och testa att amma på det andra bröstet och mjölka ur för hand på det som inte läker, men då kanske hon inte blir mätt?

• dripdrop

Har också ett litet rivsår från hennes tänder just nu, dottern är 21 mån. Det har hänt en gång innan och då läkte det på ca en vecka. Luftade mycket och ammade även mindre på den sidan under de dagar det var som värst. Men lite måste du ju amma på den sidan, du känner nog när det behövs. Kanske ett par gånger per dag iaf.

Hur länge har det hållt på? Vad smörjer du med?

Jag har bara luftat mycket, ev smort med bröstmjölk och sen låtit torka innan jag tar på bh igen. Men bäst har varit att bara låta det vara. Men då har det inte varit infekterat så det kan ju vara annorlunda för dig ifall det är det.

• dripdrop

Äldre barn kan även börja med ngt som kallas "lazy latch" vilket helt enkelt betyder att de slarvar med taget. Om du är noga md att hon alltid har ett stort tag lär det läka fortare.

• PollyPop

Tack för era svar!ja det ilar ibland och idag hade jag en stor knöl i bröstet.nu har jag iaf hittat ett sätt att amma på som gör mindre ont.ska höra på bvc om kräm.

• Minion

Låter ju faktiskt som att du har bakterie i bröstet som liksom orsakat mjölkstockning. Värker knölen och är den öm, då är det garanterat mjölkstockning. Bvc bör ta prov på din mjölk och även prov från såret för att skickas på odling.

• RockaDolly

Purelan salva som finns på apoteket, rena mirakel salvan mot onda såriga bröstvårtor, den kan sitta kvar också när man ammar, är inte skadlig för barnet och eftersom den är så fet så spricker inte såret upp under amningen. Man bör ha luftskydd med, så det luftas hela tiden man har salvan på.

• Sereena

För mig funkade inte purelan, men bepanthen funkade.
    Fick ett sår för ett tag sedan för att hon börjat slarva med greppet igen.

Jag lät henne mest amma på den friska sidan, och pumpade på den sidan med såret. 

Svar på tråden Sår på bröstvårtan