Detta var för mig nytt-LÄS DETTA!!
Hej!Jag läser omkring ganska ofta på internet över saker som kan påverka fertiliteten.
Kom fram till en sida om hormoner. Då progesteron och östrogen nivåer.
Mycket stämde in på mig och jag är lite sur för att min läkare inte sagt något till mig.
Jag är väldigt stressad över min livssituation. Både för mitt jobb, barnlösheten, framtiden, vi ska flytta, alla kraven jag har på mig själv osv osv. Jag har varit sjukskriven för stress under tre omgångar 2012.
Detta har jag sagt till min läkare som säger "stress är inte bra".
Men så läste jag detta.....ni kan själva läsa, kanske har ni själva full koll på detta men jag har aldrig läst om det innan att det är så viktigt. Jag har haft två missfall och har tagit crinone- progesteron kräm i mars, april, maj, juni från ägglossning till + eller - på stickan. Har inte funkat!
Borde kanske ta det längre......
Det jag har markerat med fet stil känner jag igen mig på.Läs och lämna kommentarer
Runt 35-års åldern är det vanligt att kvinnor börjar få oregelbunden mens och sk anovulatoriska cykler, dvs utebliven ägglossning. Östrogenet gör att livmoderns slemhinna växer som vanligt men eftersom det inte blev någon ägglossning blev det heller ingen gulkropp som kan producera progesteron och det blir ett överskott av östrogen istället. Mensen blir kanske senare och rikligare än vanligt med mer förekomst av levrat blod.
Utebliven ägglossning kan även förekomma hos kvinnor som tränar mycket hårt, äter för lite fett eller äter för lite överhuvudtaget (anorexi eller hård bantning). Det kan även ske i situationer då man är sjuk och har nedsatt immunförsvar eller är mycket stressad.
I klimakteriet har man inte längre några livsdugliga ägg kvar och den fertila perioden i ens liv är över. De flesta kvinnor i klimakteriet kommer att ha progesteronbrist men långt ifrån alla kommer att lida av östrogenbrist eftersom östrogen bildas i bla fettceller även i klimakteriet.
Stress och kortisol
Stresshormonet kortisol konkurrerar med progesteronet om cellreceptorer och finns det för mycket kortisol kan kroppen inte tillgodogöra sig det progesteron den behöver för att upprätthålla hormonell balans. Stress är en av orsakerna till PMS tex.
Kroniskt förhöjda nivåer av kortisol är skadligt för hälsan och kan leda till bla binjuretrötthet (adrenal fatigue) då binjurarna helt enkelt inte orkar producera tillräckligt med kortisol. Det kanske har en del i utbrändhet hos många människor idag då man helt enkelt är utmattad och livet bara ter sig grått.
Eftersom progesteron är en förelöpare till kortisol kan tillskott av bioidentiskt progesteron hjälpa vid binjuretrötthet. C-vitamin är också viktigt för binjurarnas funktion. Socker och alkohol bör undvikas helt.
Progesteronets funktioner:
Förelöpare till könshormoner, östrogener och testosteron
Bibehåller det sekretoriska endometriet (gör att ett ev befruktat ägg kan
fästa)
Skyddar mot fibrocystisk bröstsjukdom
Är naturligt vätskedrivande
Hjälper till att använda fett som energi
Är naturligt antidepressivt
Hjälper sköldkörtelhormonernas funktion
Normaliserar blodets koaguleringsförmåga
Återställer sexlusten
Hjälper till att normalisera blodsockernivån
Normaliserar zink- och kopparnivåer
Återställer cellens rätta syrenivå
Skyddar mot livmodercancer
Hjälper till att skydda mot bröstcancer
Stimulerar osteoblastisk benbildning
Nödvändigt för överlevnaden av embryo och foster genom hela graviditeten
Förelöpare i kortisonsyntesen i binjurarna
Östrogen stimulerar till celldelning och ökar därför risken för cancer i livmoder och bröst. Ett av progesteronets uppgifter i kroppen är att balansera effekten av östrogen. Båda behöver varandra för att fungera optimalt och balansen mellan dem är mycket viktig för din hälsa och ditt välmående.
Utebliven ägglossning, stress och dålig kosthållning bidrar till att man kan hamna i en ond cirkel av sk östrogendominans. Många gifter i vår miljö, som tungmetaller, plaster och bekämpningsmedel har också en östrogenliknande effekt i våra kroppar och gör det ännu svårare att upprätthålla hormonell balans.
Östrogen och progesteron har en motsatt, eller balanserande effekt på varandra. Progesteron gör cellernas receptorer mer känsliga för östrogen och tvärtom. När progesteronnivån av någon anledning börjar sjunka (som tex i övergångsåldern) kan det i kombination med andra faktorer leda till östrogendominans vilket i sin tur kan leda till en rad besvär och sjukdomsrisker.
Östrogendominans betyder inte nödvändigtvis att man har för mycket östrogen, utan helt enkelt att proportionerna mellan östrogen och progesteron inte är optimala. Naturligtvis kan det även vara så att man har för mycket östrogen vilket kan bero på att man tex tillfört det via läkemedel, att man har dålig kosthållning, att man lever i en förorenad miljö, att man är överviktig mm. Även män kan lida av östrogendominans.
Skulle man kraftigt överdosera progesteron under en längre tid skulle man istället kunna orsaka progesterondominans så målet man eftersträvar är alltid balans, oavsett vilka hormoner man talar om. Alla behövs men i rätt mängd.
Konventionell medicin erkänner att obalanserat östrogen kraftigt ökar risken för livmodercancer och bröstcancer. Studier visar dock att risken för bröstcancer är högre när man kombinerar östrogen med gestagen, dvs syntetiskt (egentligen modifierat) progesteron.
Om man behöver tillföra östrogen, vilket mycket väl kan vara befogat i vissa fall, ska man därför se till att det är bioidentiskt östrogen och att man kombinerar det med bioidentiskt progesteron och inte gestagen. Man bör alltid använda progesteron tillsammans med östrogen, även om man inte har livmodern kvar.
Ett vanligt besvär vid östrogendominans är svullnad och vätskeansamling. Östrogenet påverkar cellmembranets funktion så att natrium och vatten flödar in i cellen medan kalium och magnesium flödar ut. Detta resulterar i intracellulärt ödem och svullnad.
Östrogen bidrar också till att cellen behåller onormalt mycket koppar och förlorar zink. Denna påverkan på intracellulära elektrolyter förklarar en del av de humörsvängningar, koncentrationssvårigheter och värk som många kvinnor i klimakteriet lider av även med östrogenersättning. Progesteron däremot hjälper till att skydda cellmembranet från dessa östrogenorsakade problem.
Östrogendominans kan orsaka, och förvärra, en rad symptom som tex;
FET STIL=JAG HAR
Allergier
Ångest/Oro
Autoimmuna sjukdomar som SLE, sköldkörtelinflammation och möjligen
Sjögrens syndrom
Benskörhet
Bröstcancer
Depression
Fibrocystisk bröstsjukdom
För tidigt åldrande
Gallblåseproblem
Håravfall
Huvudvärk
Infertilitet
Irritation
Krampanfall (vid menstruation)
Lågt blodsocker
Livmodercancer
Livmodercystor
Migrän (särskilt vid PMS)
Minnesförlust
Minskad benmassa i förklimakteriet
Minskad sexlust
Missfall
Oförmåga att tänka klart
Ökad koagulering av blodet (ökar risk för blodproppar)
Ömma bröst
PMS
Sköldkörtelproblem (kan simulera sköldkörtelinflammation)
Sömnsvårigheter
Stroke
Trötthet
Uppsvälldhet, ödem
Viktökning, speciellt runt mage, höfter och lår