• Impartial

Farligt för barn att bo i stan

Hej, Vi bor i stan, i Stockholms innerstad. Har en son på 3 år och väntar tillökning. Funderar lite på det här med att en hel del verkar lämna stan när de får barn nr 2, medan vissa envist klänger sig kvar. Jo, storstäder - Stockholm i alla fall - kan faktiskt vara barnvänliga. Här finns mycket aktiviteter, parker, teatrar för barn, bibliotek etc. Men det jag funderar på är säkerheten. Är en nervöst lagd mamma. Min son har trots drillning dåligt trafikvett och jag kan bli nervös till och med när min man är ute och går med honom i vagn. Framför allt är det alltså trafiken jag är rädd för. Hur resonerar ni andra som bor i storstäder med barn? Ska ni bo kvar o i så fall varför? Är ni rädda för trafiken? Tror ni den rädslan skulle minska om man flyttar till ett lugnare villaområde? vilken stadsdel i Sthlm anser ni vara mest barnvänlig? Vilken förort??

• Svar på tråden Farligt för barn att bo i stan
  • Queenie70

Klart du ska vara rädd för trafiken i

Innerstan. Det är ingen irrationell rädsla utan en adekvat känsla som gör dig uppmärksam .

• EnsamMammaTillTvå

Överväg Lidingö. Vet många som bott i stan som flyttar dit när de fått barn. Nära men ändå inte mitt i smeten. Alternativt gärder/karlaplan

• Smulu

Man ska bo där man själv trivs
    Det spelar ingen roll var man bor, det finns farligheter precis överallt.

• Butterscotch

Vi tänker bo kvar, bor också i innerstan. Jag är inte särskilt rädd för trafiken, de får ju aldrig springa omkring ensamma precis utan vi finns med och håller koll på dem. Tycker att våra barn har rätt bra trafikvett, i och med att det ju är så mycket trafik får de mycket träning i hur man måste bete sig. Har vänner som bor i Silverdal, det verkar väldigt barnvänligt. Bilar får endast köra i gånghastighet, barnen kan leka på gatan utanför huset.

• Natulcien

Det finns ju väldigt många barnvänliga områden runt omkring Sthlm innerstad.

Hägersten är ju fint, t.ex. altså de områdena som inte ligger för nära E4'an alltså.

Svar på tråden Farligt för barn att bo i stan