• Nila1

Vilse och behöver råd.....

Hej alla föräldrar!

Läs mitt inlägg och INNAN ni reagerar, tänk hur ni skulle handla om det hände i ert liv där ni behövde oroa er för det jag är orolig för.

Som förälder vill man skydda sitt barn. som er alla tänker jag "om nån skadar mina barn....då kommer de önksa att de aldrig föddes"...beskyddarkänslan är så stark. Men vad gör man när den som skadar är den andra föräldern?? Vad gör man??   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-21 10:42
    Är ovan vid detta så jag skickade inlägget innan det var klart!!

Fortsätter här.....

Mina barn bor hos sin pappa varannan vecka. Han är en man utan någon förmåga att kontrollera sin aggression. Därför lämnade jag honom. På senare tid har jag fått reda på att min äldsta som är under 10 blivit slagen av sin pappa. Har varnat honom om det händer igen kommer jag anmäla honom, vilket jag skall då det har hänt!!

Men till mitt dilemma: Hur får jag garantier om att de inte skadas i fortsättningen. Om myndigheten ändå skickar de dit. Om han blir mer arg på barnen och hotar mer. Man hör ju historier om barn som far illa men finns hos de som skadar de ändå. Att lagen inte kunde göra nåt pga får lite bevis eller att barnens ord inte räckte.
    Ska jag starta en process där det inte leder nån vart? Ska jag fortsätta skicka barnen dit varannan vecka när allt kommer igång? Vad gör man? Min uppgift är att skydda mina barn men vad ska jag göra när jag inte har kontrollen halva tiden. Vad gör jag när barnen ändå älskar sin pappa och vill inte att han ska råka illa ut?

Vad skulle ni göra? När det ändå inte finns nån som garanterar att du kan få beskydda de hela tiden? När den andra föräldern kan hämta de från skolan under sina veckor? Vad gör man??

Orolig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-21 10:55
    Ps. vill tillägga att familjrätten och socialen är rådfrågade och inga garantier finns enl de! men att man måste anmäla för det är det enda rätta.

• Svar på tråden Vilse och behöver råd.....
  • La Lola

Man biter ihop.
    Och fantiserar vad man gör med den som skadat barnet.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien

Det måste naturligtvis vara en fruktansvärd situaiton om man märker att den andra föräldern skadar det egna barnet. Men det är ju barnet som måste skyddas, inte den vuxne. Naturligtvis. Så i det läget bör ju barnet skyddas från den vuxne som skadar. Och hur det sker beror väl på situationen.

• La Lola

Hur vet du att en process inte leder nån vart?

• Nila1

Jag skyddar inte den vuxna i det. Har talat mkt med barnen och fått de att förstå att barn skall inte bli slagna och att det aldrig är deras fel. Anmälan gör jag själv utan barnens godkännande då det inte ligger på deras ansvar utan endast mitt.
    jag vet inte om processen leder nån vart eller inte men dilemmat är vad som händer om det INTE leder nån vart? Fortsätter jag skicka de till otryggheten? 

• La Lola
    Nila1 skrev 2012-09-21 10:49:45 följande:
    Jag skyddar inte den vuxna i det. Har talat mkt med barnen och fått de att förstå att barn skall inte bli slagna och att det aldrig är deras fel. Anmälan gör jag själv utan barnens godkännande då det inte ligger på deras ansvar utan endast mitt.
    jag vet inte om processen leder nån vart eller inte men dilemmat är vad som händer om det INTE leder nån vart? Fortsätter jag skicka de till otryggheten? 
    Jag skulle ringa Familjerätten och be om råd.
    Sen kan man ju alltid ta det till rätten och försöka få egen vårdnad osv.
Svar på tråden Vilse och behöver råd.....