• Winterfell

Hur länge kan man lämna dem ensamma?

Det är mycket snack om huruvida man ska eller inte ska lämna små eller relativt små barn. 

Så, hur länge tycker ni att man kan lämna en 7 åring och en 4,5 åring ensamma hemma?
    Kan man lämna dem alls?

Jag utgår från mina egna ungars ålder nu.

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Hur länge kan man lämna dem ensamma?
  • Mylla

Sen min son började ta hem sina klasskompisar så har jag märkt att det är en väldig skillnad på 7-åringar. Vissa av dem han leker med skulle jag inte lämna ensam i 2 minuter ens. Andra skulle det gå jättebra med. Mina barn är ganska lugna och förståndiga av sig och det går bra att göra ett kort ärende medan de ser på film eller sitter vid datorn. De är fem och sju år.

• katalysator

En 4-åring känns lite liten men en 7-åring skulle jag absolut kunna lämna hemma en kortare stund (t.ex. för en snabbtur till affären). Jag resonerar lite som så att barn i skolåldern är vana vid att gå själva till skolan och ta vara på sig under dagarna, de kan gott reda sig en stund ensamma i hemmet också.

• Hannah76
    katalysator skrev 2012-09-19 17:51:16 följande:
    En 4-åring känns lite liten men en 7-åring skulle jag absolut kunna lämna hemma en kortare stund (t.ex. för en snabbtur till affären). Jag resonerar lite som så att barn i skolåldern är vana vid att gå själva till skolan och ta vara på sig under dagarna, de kan gott reda sig en stund ensamma i hemmet också.

Så resonerar jag också. Men jag tycker att den 7-åring är för liten för att ha det stora ansvaret att passa ett annat barn.
  • katalysator
    Hannah76 skrev 2012-09-19 17:58:21 följande:

Så resonerar jag också. Men jag tycker att den 7-åring är för liten för att ha det stora ansvaret att passa ett annat barn.
    Det håller jag med om Glad Möjligen med undantag för om jag var inom nära räckhåll. T.ex. skulle jag absolut kunna lämna båda hemma framför en film om jag gick över till grannen en stund, då är det i princip bara att ropa om det är nåt.
  • Winterfell

Jag var precis på affären. Var borta 30 minuter ca. 

Själv tycker jag att skolbarn generellt ska kunna lämnas ensamma, men det finns undantag.
    4,5 åringen är lugn och ansvarsfull, och jag tycker det känns helt okej att lämna dem tillsammans!

• glassen

Barn i den åldern skulle jag aldrig lämna ensamma, definitivt inte en 4,5 åring. Spelar ingen roll hur lugnt och ansvarsfullt ett barn i den åldern ter sig. Det kan uppstå situationer då ett så litet barn kan bli ledset och inte vet hur det ska hantera. 7-åringar är väldigt olika mognadsmässigt så där kan jag ha förståelse att vissa föräldrar väljer att lämna en kortare stund.

Svar på tråden Hur länge kan man lämna dem ensamma?