• Loka01

nekad pga slöjan?

Vet inte om tråden hamnade rätt, hur som helst. 

Som rubriken lyder, bär jag slöja, och är alltså muslim. Jag är 20år, har kämpat hårt med att bygga upp mig själv, tagit studenten, körkortet, jobbat, sparat ihop pengar och påbörjat ett högskoleutildning. Samtidigt som denna högskoleutbildning går jag även en yrkeshögskola, som sagt jag satsar högt.

Nu till dilemmat. Där jag jobbade hade stängt hela sommarn och det är även ganska svårt att få några arbetspass där ibland. Så jag har levt utan lön och CSN hela sommarn. Trodde att det skulle bli bättre efter sommarn då jag får CSN på 2700 vilket inte blev beviljat då det saknades några enstaka poäng. Med obetalda räkningar, inkassobrev, avstängt abonemang, inga pengar till varken skolkort eller böcker kämpade jag igenom med mina inlämningar och tentor för att få dedär poängen som saknades och även aktivt söka jobb på arbetsförmedlingen. En arbetsgivare nappade visst på mitt CV och ringde ganska kort efter ansökan upp mig, och bokade för en intervju redan dagen efter. Sagt och gjort, så träffades vi för en intervju och allt gick bra. Redan på plats sade han att jag verkade vara rätt för jobbet och ville anställa mig och jag skulle börja jobbet om redan två dagar (alltså nu på fredag). Glad som jag blev över att få någon tusing för att betala fakturorna och skolgången tackade jag och gick därifrån. Ca. 3tim. senare, (alltså nu) ringer han tillbaka, och säger att han pratat med sin kollega, som ii sin tur ansåg att det var opassande att bära slöja och att om jag möjligtvis skulle kunna ta av den? vilket jag absolut inte kunde. han bad om ursäkt och hoppades på att jag var förstående. Jag tackade för samtalet och lade på.

Jag kände mig oerhört kränkt och kände hur gråtklumpen växte sig större. Jag har alltid sökt mig till telefontjänster, bakom dator och i kontor då jag vetat att slöjan kan vara till besvär för vissa arbetsgivare, kunderna, etc. Visst är jag förstående för det och har blivit nekad tusentals gånger med "Vi har valt att gå vidare ii rektyreringen" och aldrig fått ett bokstavligt NEJ pga att jag bär slöjan. Jag tänkte nu är det ju dax att söka ett jobb där man kan träffa människor face2face. Jag är annars en jätte trevlig, glad, sprallig tjej som älskar att träffa nya människor, skämta, vara allmänt social, är itne blyg osv. Visst har islamofobin växt med åren men samtidigt så är det ju 2012 och företagen har haft breda vyer och anställt fler folk med slöja (eller annat) och haft med accepstans för det har ex. sett folk med slöja på IKEA, busschafförer, McDonalds. etc.

ville mest bara skriva av mig.. kändes faktiskt ganska jobbigt      

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-19 18:25
    Först och främst tycker jag att det är oerhört barnsligt av er som skall sitta och jämföra religion med piercing, hårfärg, val av kläder etc. ni är FULLT medvetna om att det inte är en religion och att det inte finns någon lagstiftning om det. Visst kan man känna sig kränkt på alla sätt och vis och inte enbart när det handlar om religion. Respekterar allas åsikter även om de är emot mina åsikter och värderingar. Men låt oss hålla detta på en vuxen nivå.

För det andra, jag är fullt medveten om att arbetsgivaren själv bestämmer vem han vill anställa. Och jag är fullt medveten om att mitt val att bära slöja kan innebära konsekvenser = Inget jobb. MEN, läs om, läs rätt. Jag blev ledsen över att, han FÖRST anställde mig och SEDAN NEKA mig. Han satt ju framför mig och SÅG att jag bar slöja och kunde säga "vi hör av oss när vi genomfört alla intervjuer" eller liknande? MAn anställer ju inte någon man inte vill ha för att sedan ångrar sig?

Och, för det tredje. Många undrar vad det är för jobb. Det var som eventpersonal vilket innebar att jag skulle dela ut flygblad, och göra reklam för olika företag som hade i sin tur hyrt in dehär företaget att göra arbetet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-19 23:06

Tack t er alla som stått vid min sida, peppat mig, gett mig massvis med olika hemsidor, källor, lagar, vägledning, och bett mig att göra en anmälan till DO. Tack vare er har jag nu gjort det och det allra första jag gör imorgon bitta, är att skicka in den!

till er vett och etiket moraltanter, känn er fria att mala på med skitsnack =)

• Svar på tråden nekad pga slöjan?
  • VojneVojne

Mmmmm eller hur(!) framför allt det är olagligt i Sverige att gå naken och om det hade varit ok att gå naken så hade du skaffat en väska som kunde ha samma funktion som fickor! Försök att vara lite ärlig för dig själv...

• Tom Araya
    VojneVojne skrev 2012-10-01 09:09:19 följande:
    Mmmmm eller hur(!) framför allt det är olagligt i Sverige att gå naken och om det hade varit ok att gå naken så hade du skaffat en väska som kunde ha samma funktion som fickor! Försök att vara lite ärlig för dig själv...
    Nej, det är inte olagligt att gå naken i Sverige, det beror alldeles på plats och sammanhang.

Visst har mina föräldrar påverkat mig, men knappast HUR jag klär mig annat än att jag har kläder.
    Min mamma är dessutom halvt nudist så jag hade brukat kläder i betydligt lägre grad om hennes inverkan på min klädsel varit större.

• VojneVojne

This is my point! Det är ditt eget val! Now we are getting somewhere!!! Man påverkas av saker o ting i en vis grad och tack vare sin egen hjärna så gör man sitt eget val!

• Tom Araya
    VojneVojne skrev 2012-10-01 09:30:59 följande:
    This is my point! Det är ditt eget val! Now we are getting somewhere!!! Man påverkas av saker o ting i en vis grad och tack vare sin egen hjärna så gör man sitt eget val!
    Mina klädval grundar sig inte på någon regelbok så jag hävdar fortfarande att de i högre grad är fri vilja.
  • VojneVojne

Jaaa försök att gå naken på en gata i stan så får vi se om det är du eller är det nån lagbok som har bestämt åt dig så du "täcker" dig. efteråt kan du säga att det va fri vilja...eller inte...

• Tom Araya
    VojneVojne skrev 2012-10-01 09:49:21 följande:
    Jaaa försök att gå naken på en gata i stan så får vi se om det är du eller är det nån lagbok som har bestämt åt dig så du "täcker" dig. efteråt kan du säga att det va fri vilja...eller inte...
    Huvudsakligen har jag kläder för att jag vill, då morsan uppenbarligen inte påverkat mig i tillräckligt hög grad.
  • Nenne666
    ummabdilleh skrev 2012-09-19 19:19:46 följande:

slojan ar ingen  leksak som man tar  av och pa nar det passar en, om man inte ar en hycklare och sana finns det gott om
    Om man vill anpassa sig, så kan den gott å väl åka av. Sen kan ju du utöva dina hobbies bäst du vill....typ.
  • dollface85

Ursäkta mig jag har inte följt tråden på ett tag men när kom våldtäkter in i en fråga om diskriminering? 

• Loka01
    dollface85 skrev 2012-10-05 18:39:11 följande:
    Ursäkta mig jag har inte följt tråden på ett tag men när kom våldtäkter in i en fråga om diskriminering? 
  • hoppipannkakan
    Mina 381 skrev 2012-10-27 23:24:21 följande:
    läste om fallet ii tidningen
    Länk isf?
Svar på tråden nekad pga slöjan?