• Greifing

1 månad och vikten...

För mig är detta den dummaste frågan men kan ett barn som helammas eller överhuvudtaget väga/gå upp för mycket? 

sen är jag nyfiken på ni som har barn vad dom vägde då det föddes och var 1 månad gammal?

• Svar på tråden 1 månad och vikten...
  • Mandarino

Nej då.. De kan gå upp för lite men aldrig för mycket Glad

Min son vägde 1950g vid födsel. När han var en månad gammal vägde han 3480 :) Och en vecka senare, alltså när han var 1 månad och en vecka så vägde han 4050. Han gick upp nästan ett kilo på 2 veckor den första tiden :)

• Greifing

Tack för svaret  

Min lilla tjej har ökat 1400 gram på 3 veckor.. Bvc sa nått om att det borde avta snart..?! (lät som hon måste göra det)

Jag helammar så jag vet inte alls hur mycket hon får i sig eller så och hon äter inte så ofta heller.. 

Jag kan inget göra, men var tvungen att ställa den dumma frågan iaf  

• Mandarino
    Greifing skrev 2012-09-18 23:31:49 följande:
    Tack för svaret  

Min lilla tjej har ökat 1400 gram på 3 veckor.. Bvc sa nått om att det borde avta snart..?! (lät som hon måste göra det)

Jag helammar så jag vet inte alls hur mycket hon får i sig eller så och hon äter inte så ofta heller.. 

Jag kan inget göra, men var tvungen att ställa den dumma frågan iaf  

Äsch då! Har du en äldre dam hos BVC? Många BVC skötare kan gnälla på att barnet går upp för mycket i vikt men det är bara att skita i. Det är ingen fara..

Så fort de börjar röra på sig så försvinner det.

Tänk dig själv. Om vi bara skulle äta hela dagarna utan och röra på oss så blir vi ju feta. Men när vi börjar motionera så går vi ner :)

Bebisar ska äta så mycket de vill. Hon kommer att bli rund och go, det ska bebisar vara :)
  • gladtjeej

Lilleman vägde 3888g vid 4 veckor vägde 5350g, sen forsatt han med 500g/veckan ungefär. Vid 4 månaders kollen vägde han ca 9kg. och NU börjar han att plana ut lite :) Han har legat högt över kurvan hela tiden. 

På BVC säger det bara "det är aldrig dåligt att de väger för mycket". Låg man högt på kurvan så hade man lägre risk för att bli överviktig när man blev äldre. 

• gladtjeej
    gladtjeej skrev 2012-09-19 07:52:15 följande:

Lilleman vägde 3888g vid 4 veckor vägde 5350g, sen forsatt han med 500g/veckan ungefär. Vid 4 månaders kollen vägde han ca 9kg. och NU börjar han att plana ut lite :) Han har legat högt över kurvan hela tiden. 

På BVC säger det bara "det är aldrig dåligt att de väger för mycket". Låg man högt på kurvan så hade man lägre risk för att bli överviktig när man blev äldre. 

Han vägde 3888g vid födseln, ska det stå och 5350g vid 4 veckor.
  • ccecy

Min flicka går inte upp riktigt så fort! men hon vägde 3450g vid födseln och vid en månad 3900 :) och vid halvåret + ca 2 veckor vägde hon 6825g :)

• ccecy

Min flicka går inte upp riktigt så fort! men hon vägde 3450g vid födseln och vid en månad 3900 :) och vid halvåret + ca 2 veckor vägde hon 6825g :)

• Freja03

Min pojke vagde 3340g vid fodseln, gick upp 900g forsta manaden (da forsta veckan gick at till att ta igen fodslovikten). Gick sen upp 1400g manad tva.  Har bara gatt upp 750g under manad tre, men nu ar han super aktiv och ater ocksa bara 5-6ggr/dygn.

• cosinus

Ettan vägde 3600 vid en månad (3100 vid födsel), tvåan vägde 3300 tror jag (2715 vid födsel), trean vägde 3500 vid en månad (2555 vid födsel) och fyran vägde 4400 vid en månad (2505 vid födsel).

Alla födda fullgångna

• Solstorm

Hej TS!

Ser att du redan fått svar på din fråga men jag säger det igen: Nej, barn som ammas kan inte gå upp för mycket!

Min dotter vägde vid födseln 3570 g.
    När hon var 4 veckor vägde hon 4310g. 

• Natulcien

Nej, en ammad bebis kan inte gå upp för mycket...som så många andra redan har skrivit. Glad

Vår son vägde 3500 när han föddes, och 4700 när han var 5 veckor, så 1200 g viktuppgång på fem veckor. Rund o go'! Glad

• Greifing

Tack för alla svar  

Jag glömmer det hon sa helt enkelt!

Stellas storebror var också "stor". Han vägde som 6 månader 10 kg.. Kommer ihåg att även med han så var det diskussioner om att han var för stor. men när han fick magsjuka och blev inlagd så var jag så glad att han hade sina kilon. Nu är han 4 år och visst han är stor för sin ålder, men han är inte ett dugg tjock!

en fråga till bara, stannade era bebisar av i vikt vid senare tillfälle eller fortsatte dom gå upp samma hela tiden? (innan 6 månaders ålder)

• Freja03

Min saktade ner vid 12 veckor, har gatt upp mindre senaste 3 veckorna. Foljer nu 50% kurvan istallet for att hoppa kurvor.

• Nelli2008

Min dotter vägde 3380gram när hon föddes & vid 1 månads vägde hon 4200gram. (Jag gav ersättning)

• marla333

var glad att ditt barn går upp i vikt bra!
    med första dotter gick hon upp bra i vikt, var en tjock bebis =) på bvc sa de att det försvinner sen när hon börjar krypa och gå. de var bara bra att hon vägde mkt, då fanns det nåt att ta av om hon skulle bli sjuk. bebisar kan inte gå upp för mkt vid amning sa de. 

nu med andra barnet är det tvärt om, hon vägde 3475 vid födseln och nu vid en månad 4050. vi kämpar så för att hon ska gå upp! tänker tillbaks hur enkelt det var med ett barn som går upp i vikt...

• Greifing
    marla333 skrev 2012-10-03 13:22:11 följande:
    var glad att ditt barn går upp i vikt bra!
    med första dotter gick hon upp bra i vikt, var en tjock bebis =) på bvc sa de att det försvinner sen när hon börjar krypa och gå. de var bara bra att hon vägde mkt, då fanns det nåt att ta av om hon skulle bli sjuk. bebisar kan inte gå upp för mkt vid amning sa de. 

nu med andra barnet är det tvärt om, hon vägde 3475 vid födseln och nu vid en månad 4050. vi kämpar så för att hon ska gå upp! tänker tillbaks hur enkelt det var med ett barn som går upp i vikt...
    Förstår dig.. Hoppas hon går upp bra snart..

jag skulle inte bry mig om det inte var för kommentarer man får och just utlägget från bvc sköterskan.. 
    men nu vet jag att jag behöver inte bry mig helt enkelt.. hon har minskat lite nu och går upp 350 gram i veckan. Vilket fortfarande är jätte bra, men slipper kanske höra bvc sköterskan nästa gång.. (fri vägning, därav jag har koll)

Tack för att ni svarat ! 

Svar på tråden 1 månad och vikten...