Det blev två helt olika skolor till våra tvillingar...
Vi har valt att sätta våra tvillingar i två olika grundskolor i kommunen. Nu råkar dessa skolor vara extremt olika, men de har båda gott rykte och samma andel barn som uppnår kunskapsmålen. Den ena tvillingen går i skolan i närområdet. En fin , liten skola med ljusa luftiga lokaler och duktiga pedagoger. Vi cyklar dit på fem minuter varje morgon. Alla barnen där har akademikerföräldrar, majoriteten har svenskfödda föräldrar och de flesta bor i villa/radhus. Skolan har varit mycket duktiga på att informera om den pedagogiska verksamheten och vi föräldrar har fått lära oss om Bornholmsmodellen, mattelek och pedagogiska Ipadappar. Skolgården är stor och fin och barnen har skogsutflykt varje vecka.
Vår andra tvilling har placerats i en skola längre bort och får därför skolskjuts. Varje dag kommer skoltaxin och hämtar honom och det är alltid samma chaufför och samma barn i bilen. Alla barnen har någon typ av funktionshinder och ska till särskolan. Vår son som har högfungerande autism går därimot i en vanlig förskoleklass, fast i samma skolbyggnad. Skolan ligger i ett invandrartätt område, sonens klasskompisar bor i hyresrätt och har föräldrar som kommer från Eritrea, Irak, Kina, Finland, Pakistan, Chile mm. Skolan har också en hög andel av barn med särskilda behov och ganska tätt med personal. Man köper in handledning från experter inom autism, ADHD mm och det finns en stor förståelse för mångfald och olikheter. Förskoleklassen som sonen går i jobbar också enligt bornholmsmodellen, man gör mycket utflykter i närområdet och har schemalagd gymnastik. Pedagogerna är erfarna och välutbildade, men skolgården och lokalerna rätt trista. Istället för en lista på pedagogiska Ipadappar fick vi ett informationsblad om luskamning, då det går endel löss i klassen just nu.
I den fina skolan i närområdet hade vår autistiska pojke verkligen blivit den som är annorlunda. I den brokiga skolan som han går i nu är han en bland många annorlunda barn. Det känns skönt. Å andra sidan så missar han det fina med att gå i skolan i samma område som vi bor. Hans tvillingbror känner numera alla grannbarnen eftersom de går i samma skola och de leker ihop och har jättekul tillsammans även efter skolan. Fast man undrar ju hur mycket han kommer lära sig om mångfald?
Vilken slags skola går era barn i ?