• cruz

Det blev två helt olika skolor till våra tvillingar...

Vi har valt att sätta våra tvillingar i två olika grundskolor i kommunen. Nu råkar dessa skolor vara extremt olika, men de har båda gott rykte och samma andel barn som uppnår kunskapsmålen. Den ena tvillingen går i skolan i närområdet. En fin , liten skola med ljusa luftiga lokaler och duktiga pedagoger. Vi cyklar dit på fem minuter varje morgon. Alla barnen där har akademikerföräldrar, majoriteten har svenskfödda föräldrar och de flesta bor i villa/radhus. Skolan har varit mycket duktiga på att informera om den pedagogiska verksamheten och vi föräldrar har fått lära oss om Bornholmsmodellen, mattelek och pedagogiska Ipadappar. Skolgården är stor och fin och barnen har skogsutflykt varje vecka.

Vår andra tvilling har placerats i en skola längre bort och får därför skolskjuts. Varje dag kommer skoltaxin och hämtar honom och det är alltid samma chaufför och samma barn i bilen. Alla barnen har någon typ av funktionshinder och ska till särskolan. Vår son som har högfungerande autism går därimot i en vanlig förskoleklass, fast i samma skolbyggnad. Skolan ligger i ett invandrartätt område, sonens klasskompisar bor i hyresrätt och har föräldrar som kommer från Eritrea, Irak, Kina, Finland, Pakistan, Chile mm. Skolan har också en hög andel av barn med särskilda behov och ganska tätt med personal. Man köper  in handledning från experter inom autism, ADHD mm och det finns en stor förståelse för mångfald och olikheter. Förskoleklassen som sonen går i jobbar också enligt bornholmsmodellen, man gör mycket utflykter i närområdet och har schemalagd gymnastik. Pedagogerna är erfarna och välutbildade, men skolgården och lokalerna rätt trista. Istället för en lista på pedagogiska Ipadappar fick vi ett informationsblad om luskamning, då det går endel löss i klassen just nu.

I den fina skolan i närområdet hade vår autistiska pojke verkligen blivit den som är annorlunda. I den brokiga skolan som han går i nu är han en bland många annorlunda barn. Det känns skönt. Å andra sidan så missar han det fina med att gå i skolan i samma område som vi bor. Hans tvillingbror känner numera alla grannbarnen eftersom de går i samma skola och de leker ihop och har jättekul tillsammans även efter skolan. Fast man undrar ju hur mycket han kommer lära sig om mångfald?

Vilken slags skola går era barn i ?

• Svar på tråden Det blev två helt olika skolor till våra tvillingar...
  • Vaniljkex

Intressant lasning! Later som att ni har gjort genomtankta val for era barn! Var dotter har precis borjat skolan och vi valde (eller blev val snarare valda av skolan, om man ska vara krass) en skola med barn fran manga olika lander. Skolan ar stor, 500 barn, med separata flick- och pojkklasser, har fantastiskt bra akademiska resultat och utover alla vanliga amnen sa ar balett, simning och, fran atta ars alder aven faktning obligatoriskt. Klasserna ar sma med hog larartathet (3 larare pa 16 flickor). Det ar en privat skola, och har i UK innebar det att man betalar allting sjalv, det finns ingen skolpeng som i Sverige. Det medfor ju att alla barnen kommer fran familjer med ekonomiskt mycket gott stallt, och det ska bli intressant att se om vi kommer att lyckas att fa vara tjejer att forsta att pengar inte vaxer pa trad, att manniskovarde inte har nagot med pengar att gora etc, detta ar egentligen det enda jag oroar mig over med vart skolval. Informationen vi har fatt ar mycket omfattande och genomgaende positiv, de har t ex en "kindness code" som alla barn och vuxna i skolan maste folja, och det verkar fungera val i praktiken oxa, annars ar man ju lite radd att det bara ar klyschor som skolledningen slanger sig med. Rektorn och barnens larare har aven hallit en genomgang med alla foraldrar vad barnen ska lara sig under lasaret. Forsta veckobrevet till alla foraldrar namde att det gar loss i en klass med aldre flickor, sa det kan handa aven de "basta"

• cruz

Vilken drömskola! Tre lärare på 16 elever. Sådana skolor finns nog inte i Sverige, med undantag av vissa special- och särskolor. Ligger skolan långt från hemmet? Hur gammal är din dotter? Nu i barnens förskoleklasser så leker de fram en slags grundläggande förståelse för svenska och matte, men det finns inga krav på att de måste lära sig läsa, räkna och skriva detta året. Hur ser det ut i er skola?

• Hedebris

Vår dotter går på en privat skola i Malmö. De är 16 i klassen, innan hon började där var de 8st i klassen. De har en klasslärare och 2 fritidspedagoger i klassen. Efter 13 är de 4 st fritidspedagoger.

• Vaniljkex
    cruz skrev 2012-09-19 09:02:02 följande:
    Vilken drömskola! Tre lärare på 16 elever. Sådana skolor finns nog inte i Sverige, med undantag av vissa special- och särskolor. Ligger skolan långt från hemmet? Hur gammal är din dotter? Nu i barnens förskoleklasser så leker de fram en slags grundläggande förståelse för svenska och matte, men det finns inga krav på att de måste lära sig läsa, räkna och skriva detta året. Hur ser det ut i er skola?
    Nej, det ar synd att man inte kan fa pytsa in lite mer pengar i skolan an bara skolpengen i Sverige, darfor ar jag glad att vi bor har istallet. Vi promenerar till skolan pa 20min,  det ar val knappt 2 km. Vi kan ta buss oxa, det tar normalt 7 min, men ofta mycket trafik, sa det vagar jag inte. Dottern fyllde 4ar i maj, sa allting leks fram har med, och i slutet av aret kan de lasa, skriva och rakna, iaf hyfsat. Det finns krav i laroplanen, men de ar valdigt lagt stallda, rakna till 20 typ, och det kunde hon nar hon var tva. Tror faktiskt att det ar bra att borja tidigt, de ar ju sa sugna pa att lara sig. Vi fick hem forsta laslaxan igar, orden mat, hat och rat med tillhorande bilder. Mycket spannande!
  • UnikFamilj

Vi tog den skolan som finns helt enkelt... Obestämd Alternativet hade varit att flytta, och flytta ganska långt troligtvis. "Hyfsat liten" kanske man kan säga, just i det skolhuset finns 5-åringar upp till trean tror jag. Lokalerna är helt ok, gården ganska inbjudande så så långt är allt ok. Fsk-klassen har 18 elever och de är två pedagoger där. Får väl se hur det går med allt helt enkelt... Dottern som är ganska social av sig, är lite chockad av alla människor som ändå finns där. Och så många nya ansikten. Hon är med på en hel del aktiviteter, men går undan mestadels på den fria leken hittills - tränar med sin assistent, eller har nån annan aktivitet. "Färdighetsmässigt" ligger hos helt klart i topp, men språkmässigt när det gäller "flyt i tal" så är hon långt efter.

Jag blev väldigt nyfiken på listan med pedagogiska appar..! Dela med dig vet ja..! Skrattande

• UnikFamilj

Tillägger... Här på skolan är det nog mest vi som står för app-snacket - det var luskamning som gällde här med..!Drömmer 

• Punkster

När jag läste rubriken förväntade jag mig en gnälltråd om att barnen mot er vilja blivit placerade på två olika skolor. Men det här var ju helt fantastiskt! Jag hoppas att båda era barn (och ni också såklart!) trivs med sina skolor och är nöjda och glada!

• summerhunter

Vi bor på landet och har dagis och f-9 i närmsta lilla samhälle. Dock har alla ynglat av sig härute på landet så den är knökfull...

Dock är personalen underbar. Fast mångfald lär de sig inte mycket av. När mina barn (speciellt yngsta 3år) ser en riktigt mörkhyad person bara illglor hon... Så det gäller att jobba mycket med allas lika värde på sådana här ställen!

Svar på tråden Det blev två helt olika skolor till våra tvillingar...