Blir barnet automatiskt skriven hos mamman när man separerar?
Vi ska separera och vi har en son på 5år. Vi har delad vårdnad. Blir sonen automatiskt skriven hos mig?
Vi ska separera och vi har en son på 5år. Vi har delad vårdnad. Blir sonen automatiskt skriven hos mig?
Glömde en sak.....Glöm inte att ansöka om underhållsstöd vid växelvist boende hos FK om du har låg inkomst.
Ja han ska bor varannan vecka hos mig.... och båda flyttar till nytt. Jag har 9 min till förskolan och han 12 min så det är ju inte så stor skillnad...
Jag känner att jag kompromissat så mkt... han fick sin fars efternamn även om det hade betytt så mkt att han fått mitt, han försöker "muta" mig med pengar för att han ska få sin vilja igenom. I och med att jag inte tjänar lika mkt som honom så hamnar jag i underläge men det här kan jag inte bara släppa, han kan ju inte alltid få sin vilja igenom
BÅda måste skriva på flyttanmälan för barnet. Gör inte den ena föräldern det..skickar man in pappret ändå. Då gör skatteverket en utredning..och de går på där barnet har mest dygnsvila..är den lika..går de på närhet till förskola/skola.
Han har 20.8 km och jag kommer att ha 11.8 km till dagis
Är i samma sits. Jag kommer flytta till grannkommunen, medan pappan kommer bo kvar i samma stad, fast på ett annat ställe. Jag kommer ha närmare till förskolan, trots att den ligger i pappans kommun. Vad händer då?
Hej TS, Min vän var med om exakt samma sak - så här blev gången för dom... Pappan gjorde flyttanmälan på sig och barnet utan mammans underskrift Mamman gjorde samtidigt en flyttanmälan på sig och barnet utan pappans underskrift Skattemyndigheten genomförde flytten på mamman och pappan till de nya adresserna men INTE på barnet. Alltså barnet var fortfarande mantalskriven på en adress som ingen av föräldrarna bodde på. Jag VET - helt otroligt men SANT! Skatteverket gjorde sedan en bedömning enligt följande upplägg 1. Vilken förälder flyttade kortast sträcka - fågelvägen 2. Vilken förälder hade närmast till dagis - fågelvägen Pappan fick i det fallet boendet initialt...
Men hur ska jag då göra jag har ju redan skickat in papper till fk om ansökan på bostadbidrag. Jag har fyllt i att jag har ett hemmavarande barn som är folkbokfört hos mig, men nu vet jag ju inte hur det blir?
Jag ska skicka in folkbokföringen idag...
Ja hoppas iaf att man isf får bostadsbidraget retroaktivt, jag har för mig att min mamma sagt att man inte får det..