• Sanna446

Vad tycker ni om att låta ens småbarn använda apps på smartphones/tablets?

Hej!

Är nyfiken på att höra era åsikter om att låta ens mindre barn använda apps osv. Detta är ett ganska kontroversiellt ämne med väldigt delade synpunkter! Har era barn tillgång till detta? Och tycker ni att det ska finnas restriktioner/regler?

Har ni lite tid över så får ni gärna svara på denna undersökning om just detta:

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dENkNjQzNDNQQzFMMDlSNHBfaHJrdmc6MQ 

Ser fram emot era synpunkter!

• Svar på tråden Vad tycker ni om att låta ens småbarn använda apps på smartphones/tablets?
  • hellokill3r

Det är ju nåt som ingår i förskolans verksamhet så så värst kontroversiellt kan jag inte tycka att det är. Men ja det är väl inget konstigt med det, det är väl som med allt annat som TV, film, och dator, måttlighet är bra.

• hellokill3r
    L i n n skrev 2012-09-18 14:48:54 följande:
    Hur länge är man "småbarn"?

Vanligtvis brukar man räkna bebisar till 0-12 månader, småbarn 1-3 år och förskolebarn 4-7 år och skolbarn 7-12 år och sedan tonåringar 13-19.
  • L i n n

Okej.
    Min tvååring tittar på youtube-klipp i min iPhone ibland. Det är det enda.

Mina äldre barn, sjuåringarna, har varsin surfplatta där de har fullt med spel och ibland surfar på youtube.

• Sanna446
    L i n n skrev 2012-09-18 14:48:54 följande:
    Hur länge är man "småbarn"?
    Är mest intresserad av förskolebarn! Som föregående talare även påpekade så finns det ju en hel del förskolor som har börjat implementera iPads i deras läroplan. Men samtidigt så är det få apps som ligger på topplistor för barn som har ett lärningssyfte, så det är lite motsägande. 

I övrigt kan jag även påpeka att denna marknad har växt 23% på ett år, så det är väldigt i tiden att ifrågasätta och kräva bättre och mer lärorika apps!  
  • Selma1966

Jag tycker det är underbart att sätta paddan i näven på sonen i ex bilen eller på bussen. Plötsligt sitter han lugnt och har roligt under 65 mil till sommarstugan eller en halvtimmes lång bussresa. Numera är han mer förskolebarn än småbarn, men han tog snabbt till sig spelen på våra mobiler för ett par år sedan redan. Men det gäller att hålla ögonen på att han inte raderar foton och appar av misstag... Men han har redan bra koll på hur en dator fungerar trots att han inte kan skriva. Han älskar att leta sig fram bland favoritfilmsnuttar på YouTube om vi bara håller lite ögonen på vart han hamnar efter en stunds vidaresökning bland liknande filmer. Tittar man på tåg och flygplan så kommer det obönhörligen upp filmer på krascher till slut, vilket inte alltid är så lämpligt etc. Nu kommer han även börja på Datoteket som en del av sin habilitering. Då har han stor hjälp av sin data/iPad/iPhonevana.

Svar på tråden Vad tycker ni om att låta ens småbarn använda apps på smartphones/tablets?