• Anonym (rätt eller fel)

Borde ALKOHOL förbjudas????

Ibland så när man ser allt elände som alkohol för med sig så tänker jag, varför är det egentligen lagligt?

Det är ju sådan häxjakt på dom som röker t.ex. det är farligt för hälsan.

Men alkohol är ju hur farligt som helst. Om man bara talar om den fysiska älsan så är det ett rent nervgift som förstör kroppens nerver, muskler och dessutom skadar alla våra inre organ. Människor får problem med magen, ryggen och fysiken rent allmänt av alkohol. Dessutom skadas hjärnan väldigt mycket.

På det psykiska planet så är det väldigt allvarligt, personer drabbas av ångest, depressioner. Dricker man förmycket är det vanligt att du känner dig nedstämd utan någon påtaglig orsak,känner ångest, får svårt att sova eller tappar matlusten. Självmord är väldigt vanligt dessutom.

Vad som händer i samhället är ju helt sjukt, alla trafikrelaterade olyckor, misshandel, våldtäkter mm som sker när folk är berusade. Det hade nog inte hänt om de hade låtit bli flaskan.

Sedan om man ser på familjer som drabbas av den som dricker, alla dessa barn som lever med missbruk. Hur kan egentligen en sådan dryck vara laglig????       

Så jag undrar vad tycker du, borde vi skippa alkoholen eller hur försvarar du att man kan sälja sådant till människor.

Vill tillägga att jag är inte nykterist utan jobbar med dessa frågor. Så jag undrar     

• Svar på tråden Borde ALKOHOL förbjudas????
  • Anonym (Tjeja)

Det bidrar till mer elände än vad det gör nytta, så ja, förbjud!

• klyban
    Tretumsnyckel skrev 2016-07-11 10:15:09 följande:
    Ja det borde förbjudas!

Al Capone kommer du då ha skapat.
    Är det verkligen något man vill?Skottlossningar, mord och än mer våld.
    Förstår inte varför man vill ha detta.

• klyban
    Anonym (Tjeja) skrev 2016-07-11 10:16:38 följande:
    Det bidrar till mer elände än vad det gör nytta, så ja, förbjud!

Som svaret ovan, än mer elända skapas av att ha det förbjudet, så varför vill du detta?
    Vem inbillar sig det går att förbjuda bort alkohol?
    Tanken kanske är god, men helt OMÖJLIG att genomföra.

• Anonym (Jomen.....)

Rätt hanterat är alkohol ett njutningsmedel för många. Finns ingen godare dryck än ett fint glas Rioja till en vällagad middag. Man blir avspänd och avstressad och mår för stunden fint. En likör eller ett glas cognac till kaffet är aldrig fel. Även om jag förstår problemet med ungdomar och andra som inte kan hantera alkohol så anser jag att det ligger på föräldrar att lära sina barn hur man använder alkohol. Om föräldrarna hinkar boxviner som saft så " ärver" barnet samma inställning och kommer göra likadant förmodligen. Alkohol ska njutas och inte användas för att bli full fortast möjligt. Så nej, aldrig i livet att det ska förbjudas!

• Skorpion76
    klyban skrev 2016-07-11 10:11:01 följande:

Det svaret kändes inte speciellt relevant till TS.
    Ungdomar har alltid kunnat hitta alkohol, dock är droger enklare att hitta.

Då all försäljning är oreglerad, och säljs överallt skulle jag vilja säga.
    Är väl i avbygden man får arbeta lite mer.

Har man sinnesslöa föräldrar, jag då kommer de undan med sin konsumtion.
    Och alldeles för många föräldrar har noll koll på internetvanor, och den övergripande aktiviteten där.

Precis! Det var det som jag försökte trycka på med mitt inlägg även om jag förstår att det inte var ett särskilt bra svar på TS's fråga!
    Platinum Pethead
  • Skorpion76
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-07-11 11:47:05 följande:

Tråden startades 2012. Om ni vill diskutera ämnet så lär ni nog få göra det utan ts deltagande...

Det jag egentligen är sugen på att diskutera är ungdomar som inte får köpa alkohol för sina föräldrar och vänder sig till olika nätkontakter som slutar med att de blir lovade att få vad de vill ha om de exempelvis ställer upp på nakenbilder. Jag har startat minst tre sådana trådar som ingen har brytt sig om att titta på.
    Platinum Pethead
  • klyban
    Skorpion76 skrev 2016-07-11 13:04:26 följande:
    Det jag egentligen är sugen på att diskutera är ungdomar som inte får köpa alkohol för sina föräldrar och vänder sig till olika nätkontakter som slutar med att de blir lovade att få vad de vill ha om de exempelvis ställer upp på nakenbilder. Jag har startat minst tre sådana trådar som ingen har brytt sig om att titta på.

Visst är det ett problem, men speciellt omfattande känns det inte som.
    Givetvis vet predatorerna vart de ska vända sig, för få det dom vill ha.
    Det är liksom ingen tillfällighet att tex pedofiler vänder sig till dagis och arbetar där.

Föräldrar ska inte fixa alkohol till sina barn.Måhända det går fel ibland, detta får man ta tyvärr.
    Men samtidigt så försöker man fånga predatorerna.
    Sen är droger ett stort problem, då de är så mycket enklare att införskaffa än alkohol.
    Då dessa är oreglerade.
    Man ser rätt tydligt att barn/ungdomar rör sig ifrån alkohol och emot droger.

• Skorpion76

En kille som reportaget handlade om fik sitt konto kapat av en man som lovade ungdomar med en massa spännande saker om de skickade nakenbilder till honom. När ungdomarna och framför allt tjejerna sa nej hotade han dem med att lägga ut bilderna på deras facebooksidor och skicka till deras vänner. Det är alldeles riktigt att en tjej som är 14 år inte ska drick alkohol, men det är svårt att som förälder förhindra att ens dotter som får ett nej inte kringgår det genom att söka upp kontakter på internet som är villiga att hjälpa till.

Platinum Pethead
  • Dr Nail

Jag tycker att alla droger ska förbjudas. Framför allt socker: den värsta drogen. Förbjud glass, godis, läsk, men också frukt, bröd, pasta, ris, potatis...ja, du fattar. Bort med giftet!

• Anonym (J)
    Skorpion76 skrev 2016-07-11 14:06:34 följande:

En kille som reportaget handlade om fik sitt konto kapat av en man som lovade ungdomar med en massa spännande saker om de skickade nakenbilder till honom. När ungdomarna och framför allt tjejerna sa nej hotade han dem med att lägga ut bilderna på deras facebooksidor och skicka till deras vänner. Det är alldeles riktigt att en tjej som är 14 år inte ska drick alkohol, men det är svårt att som förälder förhindra att ens dotter som får ett nej inte kringgår det genom att söka upp kontakter på internet som är villiga att hjälpa till.

Det är bevisat att ungdomar som får alkohol köpt av föräldrar/närstående dricker mer än de som inte får det.
  • Anonym (Mer)
    Dr Nail skrev 2016-07-11 14:12:20 följande:

Jag tycker att alla droger ska förbjudas. Framför allt socker: den värsta drogen. Förbjud glass, godis, läsk, men också frukt, bröd, pasta, ris, potatis...ja, du fattar. Bort med giftet!

Ja, och allt kött, mjölk och smör och allt som kommer från djur borde förbjuas.
  • Dorian Ertymexx

Tja, varför inte... fast jag tycker röktobak har högre prioritet för förbud. I alla fall för mig personligen, jag kan tänka mig att de som haft alkoholiserade föräldrar, partner eller så har en annan prioritet än jag.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dr Nail
    Anonym (Mer) skrev 2016-07-11 17:09:33 följande:

Ja, och allt kött, mjölk och smör och allt som kommer från djur borde förbjuas.

Och det ska inte vara gott att äta. Allt som är gott är beroendeframkallande, för man blir sugen på att käka det igen och igen. Kokt broccoli får alla äta. Och de som råkar tycka att det är gott ska äta damm.
Svar på tråden Borde ALKOHOL förbjudas????