HJÄLP, hur göra med min 18 åring med ADHD? (långt)
Jag behöver verkligen hjälp och vänder mig till er för att se om ni kan komma med några bra förslag hur jag ska hantera detta.
Min son som är 18 år har svår ADHD som han medicinerar med concerta. Han går i skolan och har 100% praktik för han är skolless, han trivs jättebra på sin parktikplats som vaktmästare och har även sommarjobbat där två somrar.
Han har följande regler hemma:
1. Städa sitt rum
2. Säga till i tid om han inte äter hemma, så vi inte gör så mycket mat
3. Säga till om han sover borta så vi slipper fundera vart han är
Han har flera omgångar sedan 16 års ålder "försvunnit" hemifrån i dagar utan att höra av sig bara för att han "känner för det"... hans egna ord.
Vi har diskuterat detta flera gånger att man INTE gör så för att det skapar oro och konflikter i onödan i hemmet. Han förstår detta och har lovat att inte göra om det!
Nu har det hänt igen! I torsdags efter middagen sa han att han skulle till en kompis och komma hem vid 22-tiden... Det är nu söndag och han är inte hemma än! Han svarar inte på telefonen eller sms.... vi är inte ovänner... han har helt enkelt dragit hemifrån igen....
Han har dessutom inte varit på sin praktikplats i fredags och de ringde mig och sa att de inte visste om han fick fortsätta eftersom detta inte var första gången.
VAD SKA JAG GÖRA???
Att slänga ut honom är inte ett alternativ även om jag är så arg just nu att jag skulle kunna göra det....