• Philippa

HJÄLP, hur göra med min 18 åring med ADHD? (långt)

Jag behöver verkligen hjälp och vänder mig till er för att se om ni kan komma med några bra förslag hur jag ska hantera detta.

Min son som är 18 år har svår ADHD som han medicinerar med concerta. Han går i skolan och har 100% praktik för han är skolless, han trivs jättebra på sin parktikplats som vaktmästare och har även sommarjobbat där två somrar.

Han har följande regler hemma:
    1. Städa sitt rum
    2. Säga till i tid om han inte äter hemma, så vi inte gör så mycket mat
    3. Säga till om han sover borta så vi slipper fundera vart han är

Han har flera omgångar sedan 16 års ålder "försvunnit" hemifrån i dagar utan att höra av sig bara för att han "känner för det"... hans egna ord.

Vi har diskuterat detta flera gånger att man INTE gör så för att det skapar oro och konflikter i onödan i hemmet. Han förstår detta och har lovat att inte göra om det!

Nu har det hänt igen! I torsdags efter middagen sa han att han skulle till en kompis och komma hem vid 22-tiden... Det är nu söndag och han är inte hemma än! Han svarar inte på telefonen eller sms.... vi är inte ovänner... han har helt enkelt dragit hemifrån igen....

Han har dessutom inte varit på sin praktikplats i fredags och de ringde mig och sa att de inte visste om han fick fortsätta eftersom detta inte var första gången.

VAD SKA JAG GÖRA???

Att slänga ut honom är inte ett alternativ även om jag är så arg just nu att jag skulle kunna göra det....                  

• Svar på tråden HJÄLP, hur göra med min 18 åring med ADHD? (långt)
  • Philippa

Jag behöver verkligen tips o råd hur jag ska göra.....

• 20120419

Du måste vara snäll mot din son.

• Philippa
    20120419 skrev 2012-09-16 13:14:02 följande:

Du måste vara snäll mot din son.

Menar du att jag inte är det...?
  • Philippa

Så många som läst, men kan ingen komma med nått råd, tips etc...?

• hellokill3r

Man har nog inga råd och tips eftersom det är en vuxen man. Finns inte mycket att göra förutom att säga att du skulle uppskatta om han hörde av sig typ.

• Philippa
    hellokill3r skrev 2012-09-16 19:52:52 följande:
    Man har nog inga råd och tips eftersom det är en vuxen man. Finns inte mycket att göra förutom att säga att du skulle uppskatta om han hörde av sig typ.

Men så länge han bor under mitt tak ska han väl kunna rätta sig efter de få regler han har? Överdriver jag verkligen min irritation?
  • Logo
    Philippa skrev 2012-09-16 20:01:47 följande:

Men så länge han bor under mitt tak ska han väl kunna rätta sig efter de få regler han har? Överdriver jag verkligen min irritation?
    Lite väl mycket regler enligt min mening. Varför ska du bestämma om han har stökigt eller ej i rummet han bor i? Det är väl hans och inte ditt rum? Han är myndig.

Vänd på steken. Om han ska äta middag hemma så säger han till. Annars gör ni inte mat till honom och han blir utan.

Och ja, rapportera om han sover borta är väl trevligt om han gör. Men han är vuxen och jag tycker det verkar onödigt att han ska behöva göra det.

Hör av dig själv på sms istället om du undrar var han är, så får väl han svara.

Alternativt ställer du ultimatum på att han ska följa dina regler, eller flytta ut.
  • Philippa
    Logo skrev 2012-09-16 20:09:04 följande:
    Lite väl mycket regler enligt min mening. Varför ska du bestämma om han har stökigt eller ej i rummet han bor i? Det är väl hans och inte ditt rum? Han är myndig.

Vänd på steken. Om han ska äta middag hemma så säger han till. Annars gör ni inte mat till honom och han blir utan.

Och ja, rapportera om han sover borta är väl trevligt om han gör. Men han är vuxen och jag tycker det verkar onödigt att han ska behöva göra det.

Hör av dig själv på sms istället om du undrar var han är, så får väl han svara.

Alternativt ställer du ultimatum på att han ska följa dina regler, eller flytta ut.

Jag brukar smsa och fråga vart han är och jag får aldrig nått svar..... det är respektlöst, tycker jag.

Jag har även ställt ultimatumet att han ska följa våra regler eller flytta... men han bor kvar.... 
  • Almis11
    Philippa skrev 2012-09-16 20:16:41 följande:

Jag brukar smsa och fråga vart han är och jag får aldrig nått svar..... det är respektlöst, tycker jag.

Jag har även ställt ultimatumet att han ska följa våra regler eller flytta... men han bor kvar.... 
    Jag flyttade hemifrån för ett halvår sen och hade exakt samma problem som din son.
    Hela tiden tjatade man om att jag skulle städa mitt rum, när jag frågade varför så blev svaret för att jag bor under deras tak och då ska det vara rent. Medans jag tyckte att om det nu är så stökigt och dom ej kan leva med det så får dom väl städa, jag går inte in i deras sovrum och snokar och påpekar att dom ska städa.

Det var även tjat om tider, det skulle rappoteras om vart jag var, när jag kommer hem om jag ska äta eller inte. Det skapade en sån ångest hos mig, att inte få vara mig själv, andas ut, städa när jag känner för det m.m
    Att jag tillslut slutade prata med dom, sov över hos vänner i flera dygn osv osv. Jag var så jävla trött på deras tjat att jag skulle kunna kräkas. Jag flyttade så fort jag fick chansen. Den dagen jag sa att jag skulle flytta (något dom hade hotat med länge, att jag får flytta om jag ej följer deras regler) så stod dom häpna och ångefulla. Men då var det försent, tog mitt pick och pack o drog. Idag har jag en underbar lya och inte en jävel som gnäller.. och tro det eller ej men nu är det kul att städa. Jag behövde en egen plats helt enkelt.

Kan du kanske hjälpa honom att skaffa eget boende?  
  • Philippa
    Almis11 skrev 2012-09-16 20:34:45 följande:
    Jag flyttade hemifrån för ett halvår sen och hade exakt samma problem som din son.
    Hela tiden tjatade man om att jag skulle städa mitt rum, när jag frågade varför så blev svaret för att jag bor under deras tak och då ska det vara rent. Medans jag tyckte att om det nu är så stökigt och dom ej kan leva med det så får dom väl städa, jag går inte in i deras sovrum och snokar och påpekar att dom ska städa.

Det var även tjat om tider, det skulle rappoteras om vart jag var, när jag kommer hem om jag ska äta eller inte. Det skapade en sån ångest hos mig, att inte få vara mig själv, andas ut, städa när jag känner för det m.m
    Att jag tillslut slutade prata med dom, sov över hos vänner i flera dygn osv osv. Jag var så jävla trött på deras tjat att jag skulle kunna kräkas. Jag flyttade så fort jag fick chansen. Den dagen jag sa att jag skulle flytta (något dom hade hotat med länge, att jag får flytta om jag ej följer deras regler) så stod dom häpna och ångefulla. Men då var det försent, tog mitt pick och pack o drog. Idag har jag en underbar lya och inte en jävel som gnäller.. och tro det eller ej men nu är det kul att städa. Jag behövde en egen plats helt enkelt.

Kan du kanske hjälpa honom att skaffa eget boende?  

Hade vi ekonomin hade jag mer än gärna hjälpt honom med eget boende.....
  • Almis11
    Philippa skrev 2012-09-16 20:40:54 följande:

Hade vi ekonomin hade jag mer än gärna hjälpt honom med eget boende.....
    Jag menade mest på att ni kanske kan söka lägenhet på nätet tillsammans och dylikt. 

• Philippa
    Almis11 skrev 2012-09-16 20:42:53 följande:
    Jag menade mest på att ni kanske kan söka lägenhet på nätet tillsammans och dylikt. 

Men han har ingen ekonomi att ha en egen bostad... han går i gymnasiet....
  • hellokill3r
    Philippa skrev 2012-09-16 20:51:55 följande:
    Men han har ingen ekonomi att ha en egen bostad... han går i gymnasiet....

Varför ska han delge vart han är till dig? Undrar bara.
  • Bubsan

Att meddela om man kommer hem på natten eller inte hör till god ton, samma att man meddelar om man inte ska ha mat, att man städar sitt rum är väl inte för mycket begärt heller tycker jag.

Jag har inge direkta råd att ge, men kolla upp om han via LSS kan få hjälp att komma in på något boende om han behöver hjälp med vardagen. Om han nu inte klarar av att hyra lägenhet själv och sköta sin ekonomi.

• Logo
    Philippa skrev 2012-09-16 20:16:41 följande:

Varför ska du veta var han är?

Ställ frågan typ "hej, har du roligt? tänkte bara kolla om du kommer hem och sover inatt" istället för att kräva någon slags rapport om var han är.

Jag tycker fortfarande att det är konstiga krav på en vuxen människa.
  • trollet123

Hej, ett tipps är att ringa familje enheten på socialen, om situationen är omöjlig hemma så finns det något som heter ungdomsboende eller liknande. Då får han en egen lya och ni som föräldrar betala lika mycket som  ni skulle gjort  vid underhålls betalning. När han sedan är färdig i skolan så skrivs lägenheten över på honom själv istället för att stå på soc. Det som är bra med dessa boenden är att det är under kontrolerande former, så som hembesök och sprit/drog förbud mm.

Kolla upp vad som gäller i din komun.

Lycka till   

Svar på tråden HJÄLP, hur göra med min 18 åring med ADHD? (långt)