• Anonym (orolig)

Pappan ifrågesätter barns boende för att slippa underhåll

Hej, jag och min fd sambo skrev ett avtal att våra 2 barn ska vara bosatta hos mig ifall vi separerar. Men tyvärr visste jag inte att det behövs godkännande från socialnämnden, så det har vi inte. Nu separerade vi och jag skaffade en stor lägenhet där varje barn har sitt rum, som ligger nära dagis/skola så att det inte behövs någon ändring där. Det var jag som alltid tog hand om barnen i vår relation. Boendefördelningen är än så länge: 22 dagar hos mig, 8 dagar hos honom. Men han vill inte betala underhållsbidrag, eftersom jag får hela barnbidraget. Nu säger han att barnen kan ju bo halva tiden hos honom (då behöver han inte betala något)! Kan han det?? Om en domstol bedömmer frågan - har någon erfarenhet hur dom bedömmer situationen? Vi bor båda i närheten av skolan, men barnen är skriven hos mig. Spelar det någon roll att jag har varit huvudansvarig för barnens behov hela tiden? Jag är jätte orolig vad han kommer på nu, efter separationen, för att göra livet svårt för mig....

• Svar på tråden Pappan ifrågesätter barns boende för att slippa underhåll
  • Anonym (Maja)

Om barnet är smutsig, ovårdat och iklätt för små kläder borde dagis reagera. Vad säger de om det? Det är deras skyldighet att anmäla om barnet inte tas om hand av sina föräldrar. Sen att barnet är smutsigt när du hämtar från dagis borde du även klaga på dagis över. De har ju haft hand om barnet hela dagen.

• Anonym (förstår TS)

Vi har precis bytt dagis nu och jag ska be dem holla koll på vår dotter de veckor jag inte har henne. Samtidigt är det ett väldigt känsligt ämne då dagis inte vill ta någons parti. Det förra dagiset kunde konstatera att hon alltid kom i för korta kläder den sista tiden samt att hon hade samma kläder flera dagar i rad ( trots att de var fläckiga ) dock tyckte dom inte att det var något hon for illa av. Sen duschar jag henne och klipper hennes naglar på henne det sista jag gör innan jag lämnar henne samt det första jag gör när jag får henne tillbaka. En vecka klarar ju barnen at inte duscha på utan att bli allt för grisiga då de som hon inte använder blöja eller dylikt fast jag duschar ju henne oftare på min vecka. Den enda lagade mat hon får hos sin pappa är MC Donald´s och pizza nån gång ibland.
    Sen så får hon se på film eller TV hela helgerna hos honom. Det som gör ont i mig är att hon inte vill till sin pappa så ofta som hon måste...
    Ytterkläder och skor, regnkläder måste hon ju ha och eftersom inte min fd köper något till henne så hamnar det såklart på min lott.
    Hon har även berättat att när hon ibland vaknar på nätterna så får hon inte komma in till sin pappa för han vill inte bli störd på natten... Jag bara bävar för den gången hon blir riktigt sjuk och får ligga själv i sin säng och må dåligt för att hon inte vågar gå in till pappan.

• Anonym (boendeförälder)
    Anonym (orolig) skrev 2012-09-18 12:22:03 följande:
    Tack, Anonym (MM) för ditt inlägg, även om den är lite extremt (och lyckligvis inte beskriver min fd sambo), så visar den en annan, möjlig sida av växelvis boende, där man kan fråga sig om det är verkligen till "barnets bästa". ___________________________________________ Mina barn är 6 och 10. Min 6-årig hatar att borsta tänderna och skulle alltid försöker att komma undan, och min 10-årig älskar att spela med sin mobil sent på kvällen, och är jätte trött när hon går upp. Det är jätte bra med självständighet, men det behövs en styrande hand, tycker jag. Barnen har inte alltid den förmågan att styra sitt liv, och analysera konseksvenser. Min dotter skulle säkert inte börja lägga sig tidigare och hellre sitta dödstrött i skolan. Hon skulle inte överväga att äta hellre frukt och grönsaker om det finns hamburgare i kylan. Jag är ibland jätte förvånad när jag ser föräldrar som låter bestämma en 6-årig allt möjligt, eller som verkar behöva barnets godkännande för allt möjligt dom gör. ____________________________________ Man läser så mycket om föräldrar som har tappat kontroll vad barnen gör (i min äldre dotters ålder) vad dom egentligen håller på med, var dom är, om dom där där dom säger (med mobilen är ju allt möjligt), vad gör dom på nätet, vilka vänner dom har. Kan detta phänomen ha att göra med att man tycker att barnen i skolådern skulle hantera allt möjligt stälvständig i sitt liv, så snart så möjligt?
    Kommer du med dom argumenten till tingsrätten så skulle det förvåna mig ypperligt om inte pappan får MINST varannan veckas boende om inte t.o.m. fulla boendet och du får nöja dig med helgumgänge. Du hjälper inte dina barn att bli självständiga individer, för att kunna utvecklas så behöver man göra misstag som man senare gör rätt istället.
    Våran 10 åring fixar sin frukost själv, packar utflyktsmatsäck, frukt, bad och gympapåsar. Att göra allt detta åt dem är inte en tjänst emot barnen, det är till att försena deras mognad
  • Anonym (förstår TS)

Till anonym ( boendeförälder ) Självklart så kan en 10 åring fixa sådant själv men för den sakens skull utesluter det inte att man har en styrande hand hemma som finns där om man nu skulle behöva hjälp eller så.
    Fulla boendet ska pappan då rakt inte ha då han inte varit ett dugg intresserad under sina barns uppväxt, det var det dummaste jag hört! En 6 åring som TS har behöver en vuxen i bakgrunden som kan hjälpa dem bli självständiga vuxna. Jag har själv vuxit upp med föräldrar som tänkte som du och visst så är jag väldigt självständig men tryggheten av att känna att nån finns där har aldrig funnits hos mig.

• Anonym (orolig)

Till Anonym (boendeför'älder) - läs mitt inlägg en gång till, jag pratade ju inte alls om argumenter i ett rättegång och inte heller om frukt, ryggsäck och gympaposor till en 10-åring. Har också en 6-åring... förresten. Konstiga slutsatsar du drar om mig och hur jag bemöter mina barns självständighetsbehov..., tycker jag. Till Anonym (förstår TS) - blev rört när jag läsde dina inlägg. Det måste vara jätte jobbigt för dig. Lagen lämnar en förälder ganska ensam om man hamnar i en gråzon, man kan inte tvinga den andra till samtal, och så länge det är inga STORA brister på andra sidan, har man inget i handen för att påverka situationen. En rättegång skulle kanske tvinga honom till samtal, inte mer - och hur jobbigt blir det. Om det är som du beskriver då vill jag fråga alla som företräder växelvis boende så starkt, är det till barnens bästa?

• Barbamamah
    Anonym (förstår TS) skrev 2012-09-18 14:41:48 följande:
    Vi har precis bytt dagis nu och jag ska be dem holla koll på vår dotter de veckor jag inte har henne. Samtidigt är det ett väldigt känsligt ämne då dagis inte vill ta någons parti. Det förra dagiset kunde konstatera att hon alltid kom i för korta kläder den sista tiden samt att hon hade samma kläder flera dagar i rad ( trots att de var fläckiga ) dock tyckte dom inte att det var något hon for illa av. Sen duschar jag henne och klipper hennes naglar på henne det sista jag gör innan jag lämnar henne samt det första jag gör när jag får henne tillbaka. En vecka klarar ju barnen at inte duscha på utan att bli allt för grisiga då de som hon inte använder blöja eller dylikt fast jag duschar ju henne oftare på min vecka. Den enda lagade mat hon får hos sin pappa är MC Donald´s och pizza nån gång ibland. Sen så får hon se på film eller TV hela helgerna hos honom. Det som gör ont i mig är att hon inte vill till sin pappa så ofta som hon måste... Ytterkläder och skor, regnkläder måste hon ju ha och eftersom inte min fd köper något till henne så hamnar det såklart på min lott. Hon har även berättat att när hon ibland vaknar på nätterna så får hon inte komma in till sin pappa för han vill inte bli störd på natten... Jag bara bävar för den gången hon blir riktigt sjuk och får ligga själv i sin säng och må dåligt för att hon inte vågar gå in till pappan.

OM det är så att dottern rasar i vikt hos pappan på grund av bristande kosthållning och inte är hel och ren med adekvata kläder skulle jag göra en orosanmälan till socialtjänsten eftersom det handlar om vanvård.
  • apelsina

Barnbidrag skall gå till barnens fritid,hobbies och all krydda utanför vardagslunken med mat, kläder och tak över huvudet. Det sade barnskyddets familjearbetare. 

• apelsina

Dvs aktiviteter, inte prylar.

• Anonym (soc.)
    Anonym (boendeförälder) skrev 2012-09-18 15:09:43 följande:
    Kommer du med dom argumenten till tingsrätten så skulle det förvåna mig ypperligt om inte pappan får MINST varannan veckas boende om inte t.o.m. fulla boendet och du får nöja dig med helgumgänge. Du hjälper inte dina barn att bli självständiga individer, för att kunna utvecklas så behöver man göra misstag som man senare gör rätt istället.
    Våran 10 åring fixar sin frukost själv, packar utflyktsmatsäck, frukt, bad och gympapåsar. Att göra allt detta åt dem är inte en tjänst emot barnen, det är till att försena deras mognad

Trams. Självklart skulle inte TS förlora vårdnad eller boende för att hon har en högre standrard för vardagen. Om du inbillar dig att man för att man hjälper en 10 åring att styra upp vardagen skulle anses som en olämplig förälder så snackar du skit. Vissa 10 åringar klarar kanske av det, men absolut inte andra, det handlar inte om curling utan om utveckling. Att utan pardon utgå ifrån att ens 10 åring ska klara av att hålla läggtider, ta ansvar för sin egen kost fullt ut däremot skulle mycket väl kunna ge anledning till oro omkring ens föräldrarskap.

Därmed inte sagt att det inte finns fler sätt att vara förälder på. Däremot kan det ju bli svårt om man som separerade föräldrar har radikalt olika förhållningssätt. Å andra sidan klarar barn oftast av att förstå att det kan vara olika regler och olika rutiner på olika ställen. OM pappan bara vill ha barnen vv, för att spara pengar kommer han ju få ett brutalt uppvaknande. Barnen är så stora så de kan också uttrycka sin vilja i detta, men det kanske du redan skrivit om i tråden TS? Generellt så är det ju BRA att ha en nära kontakt med båda sina föröldrar. Det är väldigt svårt att få om man bara träffas varannan helt exempelvis. Du ska fundera över för och nackdelar.
  • Anonym
    apelsina skrev 2012-09-18 20:47:48 följande:
    Barnbidrag skall gå till barnens fritid,hobbies och all krydda utanför vardagslunken med mat, kläder och tak över huvudet. Det sade barnskyddets familjearbetare. 
    Det stämmer inte alls. Sen varierar de kostnaderna med ålder på barnet En 3-åring kostar ca 600/månad för det, en 11-åring kostar hela barnbidraget....
    Anonym (soc.) skrev 2012-09-19 09:54:08 följande:

Trams. Självklart skulle inte TS förlora vårdnad eller boende för att hon har en högre standrard för vardagen. Om du inbillar dig att man för att man hjälper en 10 åring att styra upp vardagen skulle anses som en olämplig förälder så snackar du skit. Vissa 10 åringar klarar kanske av det, men absolut inte andra, det handlar inte om curling utan om utveckling. Att utan pardon utgå ifrån att ens 10 åring ska klara av att hålla läggtider, ta ansvar för sin egen kost fullt ut däremot skulle mycket väl kunna ge anledning till oro omkring ens föräldrarskap.

Därmed inte sagt att det inte finns fler sätt att vara förälder på. Däremot kan det ju bli svårt om man som separerade föräldrar har radikalt olika förhållningssätt. Å andra sidan klarar barn oftast av att förstå att det kan vara olika regler och olika rutiner på olika ställen. OM pappan bara vill ha barnen vv, för att spara pengar kommer han ju få ett brutalt uppvaknande. Barnen är så stora så de kan också uttrycka sin vilja i detta, men det kanske du redan skrivit om i tråden TS? Generellt så är det ju BRA att ha en nära kontakt med båda sina föröldrar. Det är väldigt svårt att få om man bara träffas varannan helt exempelvis. Du ska fundera över för och nackdelar.
    Om du hade läst det jag skriver och inte bara bitar av det så skulle du förstå att om hon lägger fram dessa petitesser som argument i tingsrätten för att pappan skall nekas varannan veckas boende så ligger hon pyrt till för då är hon inte samarbetsvillig och ger varken barnen eller pappan möjligheten att se om det faktiskt kan fungera utan en curlande mamma inblandad.
  • Anonym (soc.)
    Anonym (boendeförälder) skrev 2012-09-19 10:11:13 följande:
    Om du hade läst det jag skriver och inte bara bitar av det så skulle du förstå att om hon lägger fram dessa petitesser som argument i tingsrätten för att pappan skall nekas varannan veckas boende så ligger hon pyrt till för då är hon inte samarbetsvillig och ger varken barnen eller pappan möjligheten att se om det faktiskt kan fungera utan en curlande mamma inblandad.

Nej, hon ligger inte "pyrt till" bara för att man har otillräckliga argument för att få igenom fullt boende, innebär inte att man har samarbetsproblem som gör att det vore olämpligt med gemensam vårdnad. Självklart har man rätt att föra fram sina argument, sen är det upp till rätten att avgöra om dessa argument är tillräckliga eller inte. Samarbetsproblem som omöjliggör växelvis boende eller gemensam vårdnad handlar om en helt annan dimension än att man har otillräckliga eller ens löjeväckande argument i en vårdnadstvist.
  • Anonym
    Anonym (soc.) skrev 2012-09-19 11:15:27 följande:

Nej, hon ligger inte "pyrt till" bara för att man har otillräckliga argument för att få igenom fullt boende, innebär inte att man har samarbetsproblem som gör att det vore olämpligt med gemensam vårdnad. Självklart har man rätt att föra fram sina argument, sen är det upp till rätten att avgöra om dessa argument är tillräckliga eller inte. Samarbetsproblem som omöjliggör växelvis boende eller gemensam vårdnad handlar om en helt annan dimension än att man har otillräckliga eller ens löjeväckande argument i en vårdnadstvist.
    Hon ligger inte bra till i alla fall. Att tjafsa om småsaker får en att framstå som samarbetsovillig. Sen att den fåniga samarbetsoviljan inte räcker för att få enskild vårdnad är en helt annan sak än att man framställer sig som en bråkstake, vilket av förklarliga skäl inte är ett speciellt intelligent drag att göra inför tingsrätten.
    Anonym (soc.) skrev 2012-09-19 11:15:27 följande:

Hahaha.....och var någonstans ser du att jag ifrågasätter den gemensamma vårdnaden? Hon kommer att framstå som högst ovillig att släppa till varannan veckas boende och därför riskerar hon att förlora på DEN punkten och eventuellt även boendefrågan.
    Boendefrågan har INGET med vårdnaden att göra och det skall mycket till för att få enskild vårdnad och det är inget pappan verkar yrka om heller då han faktiskt skrivit på flytt för barnen till ts, vilket han kunnat neka till och barnen automatiskt skulle varit skrivna hos honom då han innehar deras ursprungliga bostad.
    Här verkar det snarast så att ts inte vill gå miste om underhåll och bostadsbidrag och då får pappan ta den tid HON utdelar åt honom och barnen.
Svar på tråden Pappan ifrågesätter barns boende för att slippa underhåll