Anonym skrev 2012-09-18 13:15:54 följande:
Du vill veta men det är inte samma som att du måste veta eller att den andre är skyldig att informera dig. Barn klämmer fingrar, de råkar bränna sig och skära sig... saker händer som inte är så stora och man kan ha hunnit glömma det till nästa vecka.
Självklart har jag inget som helst intresse av att veta minsta lilla småsår eller fis på tvären, men gärna eventuella sjukhusbesök.
Och nej, jag måste inte veta och jag kräver inte att få veta, men jag tycker det faller under lite vanligt vettigt informationsutbyte tillsammans med eventuella friluftsdagar med matsäck på min vecka, vad sa tandläkaren etc. Hade sonen så ont i magen förra veckan så att hans pappa ansåg att det nog var bäst att ta honom till akuten så kan det ju vara bra info att ha när sonen får ont i magen igen på min vecka. Jag klarar mig säkert utan den också, men den underlättar när eventuellt jag kommer till läkaren och skall berätta sjukdomsförloppet.
Att kräva detaljinformation är bara dumt. Tyvärr förlorar man en del insyn när man skiljer sig. Det ligger i sakens natur. Det är inte samma sak som att förvägra någon att vara förälder på heltid, vilket brukar vara ett argument för att få mer information än vad man "har rätt till"