• Anonym (orolig mamma)

Ang vårdnad om barn

är gravid igen har en 16månaders son. och öga detta drog pappan till barnen han vill inte ha fler och jag vill inte ta bort mot min vilja nu börja han redan bråka om vårdnad . han vill ha delad vårdnad som ned sonen. han vill inte ens ha detta barn men kommer ändå kunna träffa o ses när han vill men tycker inte vi ska ha delad vårdnad pga detta. kan tillägga att jag va själv med sonen från v17 till han blev ett år innan vi försökte igen men tog slut efter ca tre fyra månader då jag blev gravid igen.. han vill gå till rätten om detta kan för tvinga mig skriva under delad vårdnad?? orolig mamma..

• Svar på tråden Ang vårdnad om barn
  • Anonym (orolig mamma)

tre månader ska de stå han varit med oss. o sonen e 16månader nu.

• Anonym
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-09-27 17:31:09 följande:

alltså du verkar ju inte veta vad du snackar om människa!? blir så lack på människor som du.. han valde att lämna oss för jag inte ville göra abort för honom ! hota att flytta annars. han har varit med på heltid i tror månader innan dess har jag tagit hand om vår son och detta barn vill han inte ens ha bara för att jävlas han ska ha gemensam vårdnad o jag vet detta ej kommer funkar! inte så jag tar bort umgänge mm från gång för de gör jag inte. vill inte ha ultraljud bilder eller veta hur varken jag eller bebisen i magen mår för han skiter i det de har han sagt rakt ut. men att han kanske nångång i framtiden kan lära sig acceptera o älska bebisen i! ja o en massa skit mer. önskar att jag kunde få missfall har jag med fått höra. kul.. så exakt vad fan menar du han ska stämma mig på? vårdnad mm??!
    Inget av detta påverkar hans möjligheter att få delad vårdnad.
  • Anonym (orolig mamma)

nej men det förutsätter ju att man ska kunna samarbeta med varann vilket vi inte kan

• Anonym
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-09-27 18:18:19 följande:
    nej men det förutsätter ju att man ska kunna samarbeta med varann vilket vi inte kan
    Nejdå. Vårdnad kan han få ändå. Av den enkla orsaken att en förälder inte ska kunna ta vårdnad eller förhindra vv genom sabotera samarbetet. Så brist på samarbete utesluter ingenting.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-27 18:26:08 följande:
    Nejdå. Vårdnad kan han få ändå. Av den enkla orsaken att en förälder inte ska kunna ta vårdnad eller förhindra vv genom sabotera samarbetet. Så brist på samarbete utesluter ingenting.

Vårdnad och boende/umgänge är separata saker. Gemensam vårdnad kräver att föräldrarna klarar av att samarbeta, åtminstone någorlunda, för att det ska fungera och vara lämpligt. Det säger sig självt att det blir omöjligt i längden att ha gemensam vårdnad om föräldrarna inte kan enas om någonting över huvudtaget. Men att ena föräldern har enskild vårdnad utesluter inte växelvis boende egentligen och föräldern med enskild vårdnad har inte rätt att neka barnet umgänge med den andra föräldern.
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-09-27 18:34:17 följande:

Vårdnad och boende/umgänge är separata saker. Gemensam vårdnad kräver att föräldrarna klarar av att samarbeta, åtminstone någorlunda, för att det ska fungera och vara lämpligt. Det säger sig självt att det blir omöjligt i längden att ha gemensam vårdnad om föräldrarna inte kan enas om någonting över huvudtaget. Men att ena föräldern har enskild vårdnad utesluter inte växelvis boende egentligen och föräldern med enskild vårdnad har inte rätt att neka barnet umgänge med den andra föräldern.
    Du behöver inte föreläsa för mig, jag har klart för mig vad skillnaden är. Och jag upprepar att ett dåligt samarbete inte utesluter varken vårdnad eller vv.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-27 18:38:27 följande:
    Du behöver inte föreläsa för mig, jag har klart för mig vad skillnaden är. Och jag upprepar att ett dåligt samarbete inte utesluter varken vårdnad eller vv.

Vid grava samarbetsproblem är gemensam vårdnad i princip en omöjlighet.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-27 18:38:27 följande:

Och dessutom inte för barnets bästa.
  • Anonym

Han kommer ju iaf att få gemensam vårdnad om han vill, bara att ni kommer att slöa med pengar, tid och resurser i rättsystemet innan.

• Anonym
    Barbamamah skrev 2012-09-27 19:30:35 följande:

Vid grava samarbetsproblem är gemensam vårdnad i princip en omöjlighet.
    Grava ja. Samarbetsproblem nej.
  • Anonym

Om inte sms terror med hot, okvädningsord och förtal är samarbetsproblem.
    Att tvinga barnen att tiga ihjäl sin andra förälder och dennes nya partner inte klassas som samarbetsproblem.
    Att fysiskt och psykiskt skada både sina barn och sitt ex inte klassas som samarbetsproblem.........ja, då undrar man verkligen vad GRAVA samarbetsproblem är.
    Är det möjligtvis dom lapparna båda vårdnadshavarna ska underteckna från t.ex. skola? Ja, i såna fall finns inga samarbetsproblem här alls.....jösses Amalia säger jag bara om svenska rättsväsendet!!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-28 11:38:55 följande:
    Om inte sms terror med hot, okvädningsord och förtal är samarbetsproblem.
    Att tvinga barnen att tiga ihjäl sin andra förälder och dennes nya partner inte klassas som samarbetsproblem.
    Att fysiskt och psykiskt skada både sina barn och sitt ex inte klassas som samarbetsproblem.........ja, då undrar man verkligen vad GRAVA samarbetsproblem är.
    Är det möjligtvis dom lapparna båda vårdnadshavarna ska underteckna från t.ex. skola? Ja, i såna fall finns inga samarbetsproblem här alls.....jösses Amalia säger jag bara om svenska rättsväsendet!!
    Rättelse: Fysisk och psykisk misshandel av barn (som blivit anmäld och föräldern blivit dömd för) är allvarligt och man lär inte få enskild vårdnad eller växelvis boende med det i bakfickan!
  • Jojile

Ts, du är arg och sårad, och det förstår jag. Hur är han mot er son? Vad är han för en pappa?

Det låter som att du vill straffa honom för hur han betett sig mot dig, och då tar du till barnet. Just nu verkar det som att det är du som är problemet till ett samarbete.

Du har rätten av vägra gå med på gv, ingen kan tvinga dig förrän det finns en dom på det. Vad jag tycker om det är en annan sak.

Jag tycker ni ska sätta er ner och bete er som de vuxna ni faktiskt ska föreställa.

Hur ser ni på umgänget? Kommer ni dela på fl eller ska en av er ta hela osv.

Svar på tråden Ang vårdnad om barn