• Anonym ("styvmamma")

får inte träffa min fästmans dotter för biomamman

Ursäkta för sammanhängande text, skriver från mobilen! Jagg blir så arg!! för ett halvår sen så blev jag tillsammans med min nuvarande fästman. Kan tillägga att vi träffats innan och haft på "G". Men det blev inget då, vi var så unga. Och då får ca ett halvt år sen så träffades vi hemma hos min syster som vi känner båda två. Både han och jag kände hur det klickade direkt men "problemet" var att han redan hade en tjej och de väntade barn. Han bestämde sig rätt så fort för att lämna henne och fortsätta med mig. (Jag vet, det var mycket möjligt förjävligt gjort mot henne, inget jag vill ni sitter o predikar om, man kan inte styra sina känslor, right?) Nu när deras dotter kommit till världen, ca 2 månader sen, har han varit o hälsat på dem några gånger och när han varit där har han sagt typ "ja då tar jag med mig -anonym- hit nästa gång så hon får träffa min dotter" men då har hon kläckt ur sig som att "nä du tar inte hit den idioten" och "jag hatar henne", mig då alltså. Nu eftersom hon inte ammar dottern längre vill min pojkvän ha henne över natten nån gång. När han frågade det så sa hon att det fick han gärna ha men han fick inte vara här hos mig med henne. Jag har också en dotter sen tidigare. Samtidigt som jag kan förstå att hon "hatar" mig, fast hon aldrig träffat mig, så förstår jag ändå inte hur hon kan säga så. Hur hon kan förbjuda min pojkvän att få ha sin dotter här. (han bor i princip här). Jag menar, tror hon att jag aldrig ska få träffa den lilla? Jag undrar om hon får göra såhär. Jag är ingen okompetent människa med tummen mitt i handen, ingen opålitlig människa, jag vet vad jag gör och jag är ansvarsfull och en ordentlig människa. Så jag förstår inte alls detta. Min fästman tycker ju också att detta är jobbigt, för han vill ju ha sin dotter här. Hur ska han agera tycker ni? Hjälp mig/oss!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-14 11:23
    det handlar inte om att JAG ska knyta an till barnet, det frågan i det hela är, var att om mamman FÅR göra såhär, nu tänker jag längre framåt, när det är dags för min pojkvän att ha sin dotter, om hon får lov att förbjuda honom att ta hit flickan? Det var nog ingen som förstod min fråga egentligen och jag var kanske väldigt otydlig med det. Hemskt vad alla har egna uppfattningar om hur allt ligger till i vår situation egentligen.

Och ni som frågar hur jag tänker angående min egna dotter, ja, vad kan jag säga? Jag lämnade iväg henne på övernattning redan som 3 mån. Är jag en hemsk morsa nu? Idag har jag världens gladaste o goaste tjej här hemma, som älskar mig gränslöst och jag henne. Och ja, hon fick träffa min fästman rätt så fort, något fel med det? Hon har fått träffa så många människor redan i sitt liv, och det är jag glad över! Nu är hon ingen förskrämd liten unge som bara ska sitta i mammas knä, även om hon föredrar det, så tyr hon sig snabbt till andra människor. Alla som känner henne älskar henne och det syns att hon älskar dem!
    Vad gäller att jag ska tycka synd om mamman i detta fallet så tyvärr kan jag inte det. Ni får kalla mig osympatisk och allt det där, men ni vet ju inte hellee vad jag varit med om. Min dotters pappa lämnade inte mig, jag lämnade honom, för han visade sidor jag aldrig sett hos honom innan. Ja, han slog mig. Gravid var jag. Och nu tänker ni "hur kunde hon skaffa barn med någon som slog henne?". Jag var redan gravid när han började slå mig. Aldrig visat de sidor tidigare, utan tänkte väl att nu när jag var gravid då var jag fast med honom ändå. Jag polisanmälde allt men det gick inte vidare för att "där finns så många andra liknande fall" och "han hade inga polisanmälningar på sig innan som påvisade misshandel". Pappan ville inte ha med oss att göra, för han trodde inte att barnet var hans, men när vår flicka kom till världen så skulle han ha henne varannan vecka trodde han med en gång. Så snälla ni, säg inte att jag ska tycka synd om mamman. Mamman och min pojkvän har en "bra" relation, hon hatar tydligen inte honom för vad han gjort mot henne, men mig som hon aldrig träffat hatar hon.

För sista gången, frågan var om hon får lov att förbjuda honom att ta hit flickan när det väl är dags?

• Svar på tråden får inte träffa min fästmans dotter för biomamman
  • Anonym

Du orkar inte med såna som skrev det där, och biomamman orkar inte med såna som dig. Det kan du väl ha förståelse för då, med tanke på hur liten ork du själv har. 

• Anonym (***)

Hej TS, Nej, biomamman kan inte neka att din kille tar med sig barnet hem till er. Umgänget bestäms mellan biomamman och din kille. Din kille har när han har umgänget rätt att vistas var han vill under förutsättning att det inte är skadligt för barnet. Hemma hos dig tolkar jag det inte som att det är skadligt. Att däremot pappan redan nu ska få ha barnet under en natt är kanske i tidigaste laget. Å andra sidan, ju tidigare pappan får ett reglerat umgänge med barnet - ju bättre låter det som det vore. Han ska vända sig till familjerätten för att komma fram till ett umgänges schema. Ni får nog räkna med att hon kan vara "svår" i och med situationen hon hamnade id - det tror jag är en helt naturlig reaktion från henne. Med det i åtanke - se till att få det reglerat. Ska vi hård dra det.... Din kille har till och med rätt att ordna barnvakt - vilken skulle i praktiken kunna vara du - för att tex åka och handla eller träna när han har sin dotter. Han har ansvaret när dottern är hos honom precis som hon har när dottern är hos henne. Vänder man på det så skulle han kunna protestera om en kompis eller hennes mamma passar dottern om hon tex ska till tandläkare. Jag tänker inte ge dig några moralpredikningar - Känslor rår man inte för... OCH... du var troligtvis den utlösande faktorn till att han lämnade henne men inte grundanledningen! Lycka till i ert förhållande!

• MissSandra

Ja hon har rätt att neka att pappan tar barnet ifrån hennes lägenhet under bebistiden! Ingen familjerätt kommer att tycks annorlunda. P

• Anonym (Månader)
    Anonym (***) skrev 2012-09-17 14:45:34 följande:
    Hej TS, Nej, biomamman kan inte neka att din kille tar med sig barnet hem till er. Umgänget bestäms mellan biomamman och din kille. Din kille har när han har umgänget rätt att vistas var han vill under förutsättning att det inte är skadligt för barnet. Hemma hos dig tolkar jag det inte som att det är skadligt. Att däremot pappan redan nu ska få ha barnet under en natt är kanske i tidigaste laget. Å andra sidan, ju tidigare pappan får ett reglerat umgänge med barnet - ju bättre låter det som det vore. Han ska vända sig till familjerätten för att komma fram till ett umgänges schema. Ni får nog räkna med att hon kan vara "svår" i och med situationen hon hamnade id - det tror jag är en helt naturlig reaktion från henne. Med det i åtanke - se till att få det reglerat. Ska vi hård dra det.... Din kille har till och med rätt att ordna barnvakt - vilken skulle i praktiken kunna vara du - för att tex åka och handla eller träna när han har sin dotter. Han har ansvaret när dottern är hos honom precis som hon har när dottern är hos henne. Vänder man på det så skulle han kunna protestera om en kompis eller hennes mamma passar dottern om hon tex ska till tandläkare. Jag tänker inte ge dig några moralpredikningar - Känslor rår man inte för... OCH... du var troligtvis den utlösande faktorn till att han lämnade henne men inte grundanledningen! Lycka till i ert förhållande!

Men du. Nä, inget av det stämmer med små bebisar.
  • Anonym (***)

Men du. Nä, inget av det stämmer med små bebisar.[/quote] Jo det gör det. Om det inte finns styrkt att pappan är olämplig som pappa så ansvarar han för barnets bästa när han har barnet. Min bästa vän år igenom samma sak och har haft det uppe hos familjerätten. Att han lämnade henne säger inte att han är en dålig pappa, kanske tvärt om istället. Han utsätter inte sitt barn för att växa upp i ett kärlekslöst förhållande. När ni ger någon svar/råd, lägg era personliga värderingar åt sidan. Jag har inte sagt att jag tycker det va schysst gjort av honom eller att jag tycker det är rätt att han har dessa rättigheter men fakta är fakta. När han har umgänget är han då den som har ansvaret för barnets bästa.

MissSandra skrev 2012-09-17 16:26:50 följande:
    Ja hon har rätt att neka att pappan tar barnet ifrån hennes lägenhet under bebistiden! Ingen familjerätt kommer att tycks annorlunda. P

Du har fel.
  • Anonym (jösses)

Vänta 1 år innan du börjar fundera på att träffa barnet. Risken är stor att du inte är 1med i bilden mängre och då är problemet löst

• Pluppisarna

Kan du inte skaffa ett eget barn ? Låt hon ha sitt barn ifred. De behöver lugn och ro för att binda sig vid varandra backa och vänta några år. Jag tror ingen familjerätt skulle stå på eran sida förrän barnet blivit äldre. 

äntligen 6 barns mamma <3
  • Anonym ("styvmamma")
    fru Plupp skrev 2012-09-21 21:50:50 följande:
    Kan du inte skaffa ett eget barn ? Låt hon ha sitt barn ifred. De behöver lugn och ro för att binda sig vid varandra backa och vänta några år. Jag tror ingen familjerätt skulle stå på eran sida förrän barnet blivit äldre. 
    äntligen 6 barns mamma <3

Skaffa ett eget barn? Har du inte läst allt. Och vad jag vet så är barn inget man "skaffar". Låter så fult att säga så!
  • TvåTrollungar

Men Gud vad mycket personliga åsikter alla har om hur man ska göra och hur synd det är om mamman..

Mamman har inte ensamrätt på barnet, ingen rätt alla faktiskt utan det är barnet som har rätt till båda sina föräldrar och hon kan inte styra över i fall sambon till pappan skall umgås med barnet när han har barnet, barn är ingen egendom vet ni!

Däremot är det högst olämpligt för ett barn ( bebis) att flacka runt och barnet behöver en trygg anknytningsperson, vilket i det flesta fall är mamman då hon burit barnet, ammat etc. Jag har inte lämnat bort mina barn som bebisar under första året, de har nog ens knappt varit själva med deras pappa. Många gör dock det rätt tidigt tyvärr och pappan kan lika väl ha barnet som någon annan " barnvakt" ammar dessutom inte mamman så underlättar det väldigt mycket för att barnet ska kunna knyta an även till pappan. När barnet är med pappan kan han göra vad tusan han vill på den tiden och att pappan får träffa barnet ofta i korta stunder utan mamman är possessivt för barnet, dock inga längre stunder och inte över natten än. Men det är ju något som bör ökas intakt med barnets mognad, en natt i veckan om någon månad är kanske lämpligt, växelvist boende rekommenderas dock inte före 3 år och jag skulle inte förespråka det alls faktiskt då jag tycker det är viktigt att barnet har en fast boende punkt.

En del åsikter vart det här med men också en del " fakta" baserat på hur familjerådgivningen brukar rekommendera och vad barnet har rätt till vad det gäller sin pappa och hans rätt att göra vad han vill i sitt liv..

• Anonym (Sanna)

Du skriver i din TS att man ju inte kan styra sina känslor och att det ger en rätt att behandla andra som skit!?
    Då borde du förstå att mamman också kan köra helt sitt eget race eftersom hon styrs av sina känslor=" hon hatar slampan som tog hennes man" och vill absolut inte att du skall få träffa barnet.

Så varför är du sur/förvånad över det? Du anser ju att man inte kan styra sina känslor och att det är helt okej att agera ut sina känslor utan tanke på vem man sårar. Det gäller ju båda hållen förstår du :)

Backa undan är mitt råd. Hade min man lämnat mig för en annan när jag var gravid och ens föreslog att denna "kvinna" skulle komma hem till oss hade jag blivit rosenrasande!
    Vem vill träffa kvinnan som mannen är otrogen med!? Och så kort efter. Vänta ett par år så lugnar det nog ner sig!

Fast om ett par år har din pojkvän säkert träffat en annan kvinna som han måste följa sin känsla tillsammans med. Bara hoppas att du inte är gravid då ;))

• Anonym (Sanna)
    Anonym skrev 2012-09-14 08:17:36 följande:
    Oj, det handlar inte om barnet alltså, utan att ge igen på pappan. Ja där ser man hur vissa kvinnor resonerar.

Vilken idiotisk kommentar!
    Den som INTE tänkte på sitt barn i det här fallet var pappan! Om han inte är lågbegåvad hade han kunnat räkna ut med lillfingret att han med sitt handlande skulle knäcka mamman till sitt ofödda barn. Enbart för att k**en pekade åt ett annat håll!?
    Han borde ha förstått att det handlandet skulle försvåra relationen mellan de blivande föräldrarna.

Hade pappan tänkt på barnet hade han stannat kvar i relationen och gjort det bästa för att avsluta relationen på ett snyggt sätt efter barnet var fött!

Lämnar man en gravid kvinna för en annan så har man INTE sitt barns bästa för ögenen utan man skiter i sitt barn!

Och du tycker att mamman skall sitta och le och kämpa för att relationen skall bli bra!? Varför är det i dina ögon mammans ansvar?

Har man barn tillsammans så är det ens förbaskade skyldighet att avsluta relationen på ett snyggt sätt så att barnen blir så lite lidande som möjligt! I detta fallet är det ENBART pappan som brustit och jag hade nog inte ens släppt in "pappan" första halvåret!
  • Anonym (Sanna)
    Anonym skrev 2012-09-16 17:52:54 följande:
    Jag pratar inte överhuvudtaget om att han älskade eller skulle älska sitt barns mamma, och jag tvivlar inte alls på att han blev kär i dig på nytt. Jag menar inte heller att man ska stanna i ett dåligt och/eller kärlekslöst förhållande, för det tycker jag inte att man ska göra. Jag tycker bara att det är ruskigt dåligt att bryta upp under en pågående graviditet och jag tycker att det är knepigt av kvinnor (eller män) att så huvudlöst ge efter för känslor på ett sätt som gör att man inte ens kan bete sig anständigt. 

Jag tycker att det är konstigt att människor väljer att göra så där, som du och han gjort. Jag har helt enkelt ingen respekt för kärlek som inte kan vänta och lustar som omöjligt kan tyglas till ett bättre och betydligt mer värdigt (för alla) tillfälle.  

Men nu är det ju som det är, och då tycker jag att ni i alla fall kan bärga er vad gäller krav och förväntningar. Eftersom din mans före detta trots allt verkar ha barnets behov för ögonen och samarbetar med pappan så skulle jag nog tro att hon också kommer att acceptera ert förhållande och din framtida roll i barnets liv om hon får vettigt med tid på sig att göra det. Jag tycker att du ställer dig frågan på tok för tidigt. Dags att odla ett tålamod.  
    Oj vilket bra svar! Skriver under på varje ord!
Svar på tråden får inte träffa min fästmans dotter för biomamman