• myran82

Det luktar kemekalier om blöjorna!

Jag förvarar blöjor i ett skåp i badrummet. När jag öppnade där för att fylla på skötbordet möts jag av en kemisk lukt som är värre än vad det luktar i mitt städskåp!

Har ett oöppnat (borde inte lukta?) pampers 3, ett öppnat paket storlek 2 samt ett öppnat paket "dra på blöjor" storlek 4.

Vad är det för fel på blöjorna? Har inte känt den här lukten tidigare när vi använde libero utan den kom nu med bytet till pampers.

Känns inte helt bra att använda dessa blöjor =/

Vet att jag kände lite kemisk lukt från pampers när min äldre son var liten, men långt i från så här mycket. Detta mår man illa av.

• Svar på tråden Det luktar kemekalier om blöjorna!
  • Linda2012

Hej,nu har det kommit en värdecheck och ett brev på posten från pampers ,med en ursäkt att blöjorna luktat starkt.De ska se över hur blöjorna packas och ev lukt. :0) Dom trodde det kan bero på att blöjorna är så tätt förpackade nu. Det kan nog stämma,senast vi öppnade ett blöjpaket var blöjorna mycket tättpackade och alldeles platta innan de togs på. I alla fall active fit blöjorna.

*så om ni har klagomål kring blöjorna vänd er till pampers så kanske ni får kompensation.

• GrimbartStrike

Pampers stinker kemikalier av en anledning, dom är ju full av dom!

Jag hade absolut hellre använt Pampers på mina när dom varit nyfödda, om det inte var för denna stank! Och jag fattar inte hur dom resonerade när dom bestämde att det ska vara lotion i blöjorna, vill man ha ungens röv full i sån skit kan man väl applicera det själv? Väldigt synd är det, annars är dom ju så mjuka och tunna och bra Obestämd

• normaviktor

Inte konstigt att de stinker... de har ju en massa massa äkliga kemikalier i dem! Jag tycker du ska testa tygblöjor! FInns ju poops som är alldeles strålande på just uppsugning och hålla tätt, kör i dubbla inlägg så är saken biff!  

• TvåTrollungar

Men att folk inte " lär dig" pampers har INTE lotion i sina baby dry blöjor ( de vanliga) däremot finns parafin

• Faktamamman

Jag har fått faktiskt svar ifrån pampers angående lotion, och det är vaseline likvärd ett knappnålshuvud i de blöjorna som har lotion i. De som har ett färgat parti i mitten av blöjan har lotion i och det står ju på paketet också!
    Ni får ju det att låta som om blöjan var indränkt! Ta reda på riktiga svar - det gäller ju våra små!!

Lukten försvinner om man bara luftar ur blöjan, ni vet fluffar den, innan den används.

• GrimbartStrike

Man får ju ge dom en eloge för att dom lyckas ta fram en så extremt doftstark vaselin att ett knappnålshuvud stinker på flera meters avstånd

Oavsett mängd, vaselin är inte nyttigt nånstans och kommer inte nära mina spädbarns hud.
    För mig är det självklart att inte utsätta mina barn för mer kemikalier än nödvändigt, därför undviker jag Pampers blöjor, våtservetter, babyschampo, lotion, badskum och parfymstinaknde sköljmedel.

Jag kan för mitt liv inte förstå avd vitsen är med att ha vaselin (av alla ämnen!) i blöjor!  Andra företag klarar uppenbarligen att göra blöjor utan detta tillsatt så det borde ju inte vara omöjligt för Pampers heller.

• skogsvitter

Det är ju inte bara vaselin, det är ju massor av kemilkalier i blöjorna (även i libero) så det är ju inte ett dugg konstigt att de stinker!! Vaselin stinker inte, däremot är det ohälsosamt för spädbarnets rumpa oavsett hur små mängder det må vara. Och fullkomligt onödigt! Sen vill jag inte ens veta vad superabsorbenterna innehåller... huvva!

Vi använde tygblöjor istället, det är ju ett tips om man vill undvika skadliga kemikalier.

• Faktamamman

Stackars era barn om ni aldrig använder någon parfymfri salva när det blir lite röd rumpa!!!!

Tygblöjor är jättebra också, men inte alltid praktiska på kalla halvåret. Att maskinen går varje dag är kostsamt och inte så miljövänligt. Kanske ni behover läsa lite mer om vad blöjor är tillverkade av (oberoende källor), det verkar som om många här tror de är gjord av endast oblekt bomull..... Flört

• GrimbartStrike
    Faktamamman skrev 2013-03-06 17:15:01 följande:
    Stackars era barn om ni aldrig använder någon parfymfri salva när det blir lite röd rumpa!!!!

Tygblöjor är jättebra också, men inte alltid praktiska på kalla halvåret. Att maskinen går varje dag är kostsamt och inte så miljövänligt. Kanske ni behover läsa lite mer om vad blöjor är tillverkade av (oberoende källor), det verkar som om många här tror de är gjord av endast oblekt bomull..... Flört
    Tur att du har fixat lite "oberoende" fakta åt oss vanliga dödliga från Pampers då... Obestämd

Vet inte vad du fick röd rumpa och salva ifrån, men jag antar att du inte är dummare än att du förstår skillnaden i att bota en åkomma som barnet har (i röd rumpa fallet hjälper kanske potatismjöl eller inotyol tex.) och att dagligen gnida in hela ungen i diverse kemikalier "just for fun"?
  • Lily38

Det luktar ju lite mysko när man öppnar paketet men tycker det försvinner då de ligger framme. Jag packar upp blöjorna o har dem på en hylla bredvid skötbordet. 

• GrimbartStrike
    Lily38 skrev 2013-03-07 19:41:55 följande:
    Det luktar ju lite mysko när man öppnar paketet men tycker det försvinner då de ligger framme. Jag packar upp blöjorna o har dem på en hylla bredvid skötbordet. 
    Jag tycker att dom luktar värst när det är kiss i dom, känner på flera meters avstånd om min systers bäbis kissat i blöjan :/
  • Lily38
    GrimbartStrike skrev 2013-03-07 19:51:23 följande:
    Jag tycker att dom luktar värst när det är kiss i dom, känner på flera meters avstånd om min systers bäbis kissat i blöjan :/
    Jaså? Nä det tycker jag inte det gör på min son faktiskt.. Det var något paket jag köpte i början som luktade illa när han kissade men har inte känt det sen dess. 
  • Faktamamman
    GrimbartStrike...Tur att du har fixat lite "oberoende" fakta åt oss vanliga dödliga från Pampers då... Obestämd
    Vet inte vad du fick röd rumpa och salva ifrån, men jag antar att du inte är dummare än att du förstår skillnaden i att bota en åkomma som barnet har (i röd rumpa fallet hjälper kanske potatismjöl eller inotyol tex.) och att dagligen gnida in hela ungen i diverse kemikalier "just for fun"?

Ja du...
    Oberoende information betyder att den INTE är sponsrad av en blöjtillverkare..... att leta på olika ställen/ källor och sedan dra slutsats -  i tidigare tråd hänvisade jag till svar jag fått ifrån Pampers istället för att hitta på som du verkar göra... Internet har gett oss en skattkista med info, leta på du bara! 
    Du nämner inotyol men det är också en kemisk substans.... potatismjöl (och liknande talcpuder) skapar grogrund för bakterier i slemhinnor  - nej tack!
    Dessutom gnider jag inte in mitt barn i kemikalier varje dag, ännu ett svar som du hittat på. Jag använder en rad olika blöjtyper och blöjlösningar.

Tråkigt att du bara kör "my way or the highway!", lite dumt kanske.

• helene 355

varför inte praktiskt på de kalla halvåret? ingen jag känner tvättar tygblöjor varje dag, vi tvättar var 3-4 dag och med kisshandukar eller lakan som ändå skulle blivit en enkom tvätt, så de är miljövänligt :)
  • GrimbartStrike
    Faktamamman skrev 2013-03-08 20:23:08 följande:
    GrimbartStrike...Tur att du har fixat lite "oberoende" fakta åt oss vanliga dödliga från Pampers då... Obestämd

Ja du...
    Oberoende information betyder att den INTE är sponsrad av en blöjtillverkare..... att leta på olika ställen/ källor och sedan dra slutsats -  i tidigare tråd hänvisade jag till svar jag fått ifrån Pampers istället för att hitta på som du verkar göra... Internet har gett oss en skattkista med info, leta på du bara! 
    Du nämner inotyol men det är också en kemisk substans.... potatismjöl (och liknande talcpuder) skapar grogrund för bakterier i slemhinnor  - nej tack!
    Dessutom gnider jag inte in mitt barn i kemikalier varje dag, ännu ett svar som du hittat på. Jag använder en rad olika blöjtyper och blöjlösningar.

Tråkigt att du bara kör "my way or the highway!", lite dumt kanske.

Jag förstår faktiskt inte alls vad det är du skriver?
    Vad har jag hittat på? Att jag undviker Pampers pga vad de har i sina blöjor? Att jag undviker onödiga kemikalier i den mån jag kan? Jag har aldrig påstått att du smörjer dina barn med kemikalier dagligen, vad fick du det ifrån? Jag har däremot skrivit att jag inte gör det.

Och någon tidigare tråd vet jag inget om.
    Däremot har du i ditt tidigare svar refererat till ditt svar från Pampers, för att i näst andetag sätta dig på en väldigt hög häst från vilken du hånande pekat på oss andra och gått loss om "oberoende källor".
    Väldigt underligt beteende. Hur ska du ha det liksom?

Som sagt, jag förstår inte vad det är du skriver. Blandar du ihop olika trådar och/eller personer kanske? 
  • miljarden
    skogsvitter skrev 2013-03-06 09:40:40 följande:
    Det är ju inte bara vaselin, det är ju massor av kemilkalier i blöjorna (även i libero) så det är ju inte ett dugg konstigt att de stinker!! Vaselin stinker inte, däremot är det ohälsosamt för spädbarnets rumpa oavsett hur små mängder det må vara. Och fullkomligt onödigt! Sen vill jag inte ens veta vad superabsorbenterna innehåller... huvva!

Vi använde tygblöjor istället, det är ju ett tips om man vill undvika skadliga kemikalier.
    Exakt.
  • miljarden

Miljövänlighet och barnvänlighet är ju två helt olika saker. Alltså en ekologisk tygblöja fraktad till Sverige i ett eget jetplan är ju fortfarande bättre för bebisen än en närproducerad kemikaliehärd, även om det senare kanske gör mindre skada för miljön.

Jag tycker också att tygblöjor fungerade hur bra som helst även vintertid, vet inte varför kylan skulle påverka, mer än att det inte går att torka utomhus lika snabbt som en solig och lite lagom blåsig dag, men å andra sidan är det ju ändå inte alla som har möjlighet att torka tvätt utomhus.

• JohBo

Jag köper Naty engångsblöjor, stinker inte som libero och pampers, och lillen är aldrig röd om rumpan längre... De säljs som "miljövänliga" blöjor, men verkar enligt min erfarenhet också bra mycket bättre för bebisens hud. Enda kruxet är att de inte finns i Sverige, beställer hem dem från England trots att det är svenska blöjor...

Svar på tråden Det luktar kemekalier om blöjorna!