Hepatit B
Hej! Jag funderar på om lite smitta av Hepatit B kan hindra oss från att få göra IVF? Finns det någon lag om det som det fanns förr i tiden?
Hej! Jag funderar på om lite smitta av Hepatit B kan hindra oss från att få göra IVF? Finns det någon lag om det som det fanns förr i tiden?
Har ni den kroniska varianten av hepatit b eller har det läkt ut?
Jag är född som bärare av viruset men hepatiten har blivit bättre och håller nog på att läka ut, det är bara lite kvar men det kan fortfarande smitta tror de. Det var knappt något kvar i blodet men det fanns tydligen pyttelite men det såg bra ut.
Det är tyvärr väldigt stor risk att smitta barnet under förlossning, som du känner till. Då blir det oftast kronisk för barnet. Men nu när ni känner till problemet kan man immunisera barnet direkt efter förlossning, då minskar risken. Jag antar att ni inte kan bli nekade till ivf? Men kanske diskutera planer kejsarsnitt? Har du en kontakt med ivf avd?
Läkaren jag talade med på infektion sa att jag troligen inte får göra provrörsbefruktning pga någon lag. Han var själv väldigt arg på lagen eftersom han vet att det går att göra så barnet inte får smittan vid förlossningen. Vi gör utredningen på Sahlgrenska men läkaren fastnade och hakade upp sig på att jag berättade att jag som liten var bärare av hepatit B viruset. Då blev det kontroll på östra och kolla om det var smitta kvar, vilket det tyvärr var men väldigt väldigt lite. Det svar jag fick var som ovan nämnt samt att jag bör vända mig till Danmark för att få göra det. Min sambo kollade och det kostar minst 50 000 för ett försök. Jag vet inte vad jag ska göra nu, det känns så otroligt jobbigt att vi inte skall ha samma rättigheter som andra par i Sverige. Jag hittar lagen men jag har svårt att tolka den som om det är uteslutet med IVF men några har sagt att det är uteslutet med IVF i detta land.
Men varför frågar du då?
Hej Lisa, Jag har samma situation som du. Blev nekad av läkare på Sagrenska . Min hepati b håller på läka ut men vet inte om de acceptera att göra ivf för mig. Undra hur har det gått för dig?