• Saheell

Det här med potta alltså, hur gör vi nu?

Vi har en son, han har börjat intressera sig massvis för bajs, kiss och potta. Vi låter han sitta på pottan flera gånger om dagen. Alltid samma tider (eller på ett ungefär). Efter frukost, lunch, middag och kvällsmat. Då får han sitta några minuter. Vi läser bok under tiden eller låter han bara sitta med oss bredvid (annars går han upp).

Han är fullt medveten om vad man ska göra på pottan. Han är fullt medveten om hur man gör dessa saker och varifrån bajs och kiss kommer. Han är kort och gott medveten om sånt

Min fråga lyder: Han verkar inte veta NÄR han ska kissa eller bajsa. Han bara gör det, rätt upp och ner som om han hade en blöja på sig. Han säger alltid till efteråt att han vill ha blöja eller sitta på pottan. Hur gör vi nu? Ska man låta honom själv komma på NÄR man ska bajsa och kissa? För det känns inte som det går att "lära" honom känna att han är kissnödig? Eller? Vi frågar ofta: "Behöver du kissa eller bajsa?" Eller "Behöver du gå till pottan och kissa?" men han säger alltid nej. Sen kissar han ändå... Han känner helt enkelt inte sig kissnödig...

Vi har kört fast helt enkelt. Vill inte göra pottan till något tråkigt heller nu när han ändå är så positivt inställd till att vara där. Toaletten funkar inte alls.  

Hur har ni andra gjort? Vår son är snart 3 år. Så jag vill gärna ha svar från er som pottränat runt tre års ålder. Då det säkert ser annorlunda ut om man gör det mycket tidigare eller mycket senare.

Tack för du tog dig din tid! 

• Svar på tråden Det här med potta alltså, hur gör vi nu?
  • happilywithyou

Åhh här hänger jag på. Vi är i precis samma sits. Det är som om han tycker det är kul att kissa på golvet. Tar gärna emot era tips :)

• Hnl

Vi har gjort som er sen mitten på sommaren . Set är först nu han har kommit på ungefär varannan gång innan jag behöver kissa så det tog lite tid men det går ändå framåt :)

• Saheell
    Vad roligt att det går framåt!

Jag tycker faktiskt det går bra med pottan ändå trots att han inte vill kissa i den. Han sitter ju liksom ändå där, det gjorde han inte för två veckor sen

Han vet dock ändå att han är kissnödig har vi kommit på idag. Han har bett om blöja två gånger idag. Vi har sett att han varit  jätte nödig och så har vi gått till pottan. Inget kiss efter ett långt tag så vi gick bort från pottan. Men då bad han om blöja. Han fick faktiskt det då han var så himla kissnödig. Och så kissade han i den... Så ja, det går väl åt rätt håll
  • mère de R

Min son på 2 år blev blöjfri i sommar. Pottan hade varit framme länge. Han satt på den då och då, med blöja och utan blöja. När vi började potträna tog bort blöjan helt på dagen (förutom när han sov middag). De två första dagarna satt han på pottan utan att kissa för att två minuter efter kissa på sig. Tredje dagen började han kissa varje gång vi satt på pottan. Vi gick ofta, varje halvtimma tror jag för att få in rutinen. Vi berömde och hejade och ojade när det kom kiss i pottan. Efter några dagar kunde han säga till ibland och vi fortsatte på samma sätt. Efter en vecka både kissade och bajsade han i pottan och behövde ingen blöja vid tuppluren heller. Jag tror att vi haft max 4 olyckor sen dess. Han fick vara med och välja kalsonger i början och tyckte att det var tråkigt när de blev nedkissade och var tvungen att ta av sig dem. Mitt tips är att plocka bort blöjan helt om ni har bestämt er. Inte ta på den ibland och ta av den ibland. Gå på toaletten OFTA, vänta inte på att han ska säga till. Belöning med ex klistermärken mm kan också funka för vissa barn. När han kissat på sig kan man vänta några minuter innan man byter på honom så han får chans att känna att det är lite blött och obehagligt. Lycka till!

• mère de R

Oj läste nu att du framför allt var intresserad av potträning av 3åringar. Sorry, du kan strunta i mitt inlägg.

Svar på tråden Det här med potta alltså, hur gör vi nu?