• CrazyLady

    Ta reda på min mammas släkt!!

    Hej

    Min mamma är född 1946 i Engelbrekts församling, Stockholm..
    Hon adopterades när hon var 8 dagar av ett par i Kalmar, som var min mormor & morfar (båda är avlidna)

    Jag vill börja släktforska på mammas sida för att ta reda på vem hennes föräldrar var, samt om hon har några syskon??

    Min mamma vet bara vad hennes biomamma hette i efternamn samt att hennes biopappa var finsk krigare

    Kan dem på Engelbrekts församling veta något?

    Det borde väl finnas papper på mammas adoption?

    Hoppas någon vill hjälpa mig!! =) 

  • Svar på tråden Ta reda på min mammas släkt!!
  • Severus

    Kolla huslängderna
    Antingen via Riksarkivet(Arninge)
    Eller via internet(många sidor kostar men kan vara värt det)

    Du har redan mycket info för att gå vidare:)

  • tedulrik

    Det är 70 års sekretess på kyrkböcker m.m. som kan innehålla sådana uppgifter, så de finns inte på nätet.

    Börja med att kontakta folkbokföringen hos Skatteverket. Din mammas biologiska föräldrar kan finnas registrerade där.

    Nästa steg är barnavårdsnämndens arkiv. Där ska det finnas handlingar om din mamma. I ditt fall gäller Stockholms stadsarkiv:

    www.ssa.stockholm.se/Artiklar-om-arkiv/A-B/Barnavardsnamnden/

    Även tingsrättens arkiv kan vara aktuellt.

    Lycka till och behöver du mer hjälp så hör av dig!

  • CrazyLady
    tedulrik skrev 2012-09-13 19:48:38 följande:
    Det är 70 års sekretess på kyrkböcker m.m. som kan innehålla sådana uppgifter, så de finns inte på nätet.

    Börja med att kontakta folkbokföringen hos Skatteverket. Din mammas biologiska föräldrar kan finnas registrerade där.

    Nästa steg är barnavårdsnämndens arkiv. Där ska det finnas handlingar om din mamma. I ditt fall gäller Stockholms stadsarkiv:

    www.ssa.stockholm.se/Artiklar-om-arkiv/A-B/Ba.../

    Även tingsrättens arkiv kan vara aktuellt.

    Lycka till och behöver du mer hjälp så hör av dig!
    Tack för svar =)

    Skall kolla upp det  
Svar på tråden Ta reda på min mammas släkt!!