• KLAJSHUH

3,5 månaders somnar ej om på natten!!

Hej..

Jag är helt ny inom det här o vet inte om jag gör rätt...

Men jag gör ett försök då jag verkligen är desperat!!
    Har en son på 3,5 månader. Vi har jätte problem med att han inte somnar om efter nattamning..

Vi har försökt med allt!!! Han sover i egen säng, första delen av natten sover han jätte bra. Sen börjas det.. Vi är lyckligt lottade att han oftast bara behöver äta en gång om natten, men jag hade hellre ammat honom 10 ggr bara han somnar mellan passen!! Vi nattar honom runt 19.00. har fasta rutiner med bad, mat (ersättning på kvällen) och saga. Går jätte bra. Han somnar runt åtta.. Är han vaken när vi lägger ner honom i sängen styr han lite men somnar oftast en stund senare. På dagarna är han närhetsbarn och sover mestadels i min famn. Ska tilläggas att han HATAR vagnen, bilbarnstolen, bärsjal, babygunga, och babysittern.. Famnen eller bärsele funkar.. Men i bärselen måste man stå annars skriker han..

I alla fall. På natten vaknar han och ammar, sambon har även gett ersättning ibland. När han ätit klart lägger vi ner honom o då börjas det.. Han kan inte somna om!! Eller jo, ibland sover han i en timme sen vaknar han. Han styr och styr och styr. Fast han är jätte trött! Vi har provat allt!,tröstat och lagt ner honom i hans säng, vyssat, vaggat, liggammat, sammsovit, buffat, smekt i håret, lagt hand på ryggen. Ja allt vi kan komma på! Han får inte ro!!

O jag orkar inte mer!! BVC säger att vi kan slute ge nattmat då han ligger över viktkurvan (Han väger nästan 7 kg!). Men hur fasen gör man det?! Är han hungrig måste han ju få mat men det här håller inte längre! Inte för någon av oss!!  

Är verkligen desperat! Är det nån som har liknande problem?!
    Alla tips är välkommna!! 

• Svar på tråden 3,5 månaders somnar ej om på natten!!
  • La Lola
    alexsandra84 skrev 2012-09-10 12:48:50 följande:
    Med styr menar jag att han bökar runt. kryper, sparkar, gnyr.. att han är orolig..
    Jaha....
    Aldrig hört ordet användas så förut.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • frökenelisabeth
    La Lola skrev 2012-09-10 12:44:19 följande:
    Frågar igen...

Har heller aldrig hört uttrycket, men tycker det är rätt lätt att lista ut vad ts menar med det: att han bökar runt och är orolig.
  • La Lola
    alexsandra84 skrev 2012-09-10 12:46:57 följande:
     På morgonen är han inte heller utvilad  Oftast måste han sova igen 1,5 timme efter att vi gått upp. Sen sover han lite olika länge.. 
    Fast det är väl normalt för en liten bebis?
  • KLAJSHUH

jag vet inte om jag ska prova ta bort mat på natten.. Jag är verkligen så trött..
    I natt vaknade han vid två, åt men somnade inte om fören vid fem.. Han är jätte trött men får inte ro.. 

• KLAJSHUH

Skulle han vara utvilad hade han gärna fått böka. Men han störs av det själv.. Känns som han jämt är trött och gnällig..

• MiniFröberg

Jag tänker såhär; om han somnar 19 och vaknar 02 så har han redan sovit 7 timmar i sträck! Det är jättelänge för en 3,5 månaders och bra mycket längre än vad någon av mina sov i den åldern. Han kanske helt enkelt har sovit sin "nattsömn" då och har en vakenperiod? 
    Bebisar har ju en tendens att somna när de behöver sova, men det låter inte i din TS som att han nödvändigtvis är jättetrött kl. 19 när ni lägger honom? Kanske ska ni försöka lägga honom senare (ha honom uppe tills han somnar) och se om det hjälper?  

• La Lola
    frökenelisabeth skrev 2012-09-10 12:49:37 följande:

Har heller aldrig hört uttrycket, men tycker det är rätt lätt att lista ut vad ts menar med det: att han bökar runt och är orolig.
    Det tyckte inte jag.
  • KLAJSHUH
    MiniFröberg skrev 2012-09-10 13:02:08 följande:
    Jag tänker såhär; om han somnar 19 och vaknar 02 så har han redan sovit 7 timmar i sträck! Det är jättelänge för en 3,5 månaders och bra mycket längre än vad någon av mina sov i den åldern. Han kanske helt enkelt har sovit sin "nattsömn" då och har en vakenperiod? 
    Bebisar har ju en tendens att somna när de behöver sova, men det låter inte i din TS som att han nödvändigtvis är jättetrött kl. 19 när ni lägger honom? Kanske ska ni försöka lägga honom senare (ha honom uppe tills han somnar) och se om det hjälper?  
    Han är jätte trött när vi lägger honom. Och vi börjar med rutinerna kl 19.00. Somnar gör han runt åtta. Lägger vi honom senare har vi en väldigt övertrött bebis som inte går att söva.. Jag vet att jag låter jätte kinkig men han vaknar inte och är pigg.. Det har han gjort kanske 5 ggr sen han föddes och då får man ju gilla läget och vara vaken med honom. Det säger jag inget om. Men han är oftast trött! Han somnar till vid bröstet men vaknar när jag lägger ner honom. Vare sig det är i hans säng eller i våran.. Eller sover en timme och vaknar igen. Och han är verkligen inte pigg, han är trött, gnällig, bökar. Är han pigg när han vaknar är han oftast glad.. 
  • KLAJSHUH
    La Lola skrev 2012-09-10 13:21:14 följande:
    Det tyckte inte jag.
    Jag kommer från Norrköping.. Ursäkta ösgöta slanget..Skrattande. Haha
  • Bina86
    Höghus skrev 2012-09-10 12:33:00 följande:
    Jag har en tremånaders och det enda som funkat för såväl honom som syskonen är att samsova från start och bara dra bebisen till bröstet så fort han börjar "gruffa" på natten. Även om jag sover märker jag direkt när det är dags och han hinner aldrig vakna till ordentligt och somnar därför lätt om i samband med amningen (ca 2ggr/natt). Ingen är heller uppe och går eller tänder lampor, lyfter runt bebisen och stökar på natterna. Fast som jag förstod det hade ni redan testat detta?
    Har du testat som som Höghus skriver här. När han vaknar första gången på natten liggamma honom, ge ordentligt med mat, båda bröstet, eftersom han inte ätit på länge då borde han vara hungrig. Lägg honom inte ifrån dig sen utan sov med honom tätt intill dig. Hur länge ammar du? Det kanske krävs att du ammar riktigt länge. Är han gnällig om du ammar honom och sen testar att gå upp med honom(för att testa om han verkligen är trött). Tar han napp? Försök med napp när du matat honom ordentligt samtidigt som han ligger nära intill dig. Äter han ofta på dagtid? Hur mycket sover han på dagen (kan du skriva ett kortfattat schema?)? Många bebisar har både en utvecklingsfas och tillväxt period runt 4 månaders ålder. 

Ursäkta att det blev så många frågor. Jag lider med dig mitt andra barn som nu är 6 månader har varit orolig nattetid i 2 månaders tid nu. Hon bli visserligen lugn när jag ammar henne men jag ammar varje till varannan timme från 00-06 som läget är nu. 
  • KLAJSHUH
    Bina86 skrev 2012-09-11 12:48:29 följande:
    Har du testat som som Höghus skriver här. När han vaknar första gången på natten liggamma honom, ge ordentligt med mat, båda bröstet, eftersom han inte ätit på länge då borde han vara hungrig. Lägg honom inte ifrån dig sen utan sov med honom tätt intill dig. Hur länge ammar du? Det kanske krävs att du ammar riktigt länge. Är han gnällig om du ammar honom och sen testar att gå upp med honom(för att testa om han verkligen är trött). Tar han napp? Försök med napp när du matat honom ordentligt samtidigt som han ligger nära intill dig. Äter han ofta på dagtid? Hur mycket sover han på dagen (kan du skriva ett kortfattat schema?)? Många bebisar har både en utvecklingsfas och tillväxt period runt 4 månaders ålder. 

Ursäkta att det blev så många frågor. Jag lider med dig mitt andra barn som nu är 6 månader har varit orolig nattetid i 2 månaders tid nu. Hon bli visserligen lugn när jag ammar henne men jag ammar varje till varannan timme från 00-06 som läget är nu. 
    Hej.
    I natt tog jag upp honom vid tolv då han vaknade och ville äta. Han somnade 20.00 på kvällen. Då liggammade jag honom. Det gick bra i 1,5 timmar, men jag har så svårt att ligga i samma ställning länge.. Så när jag flyttade mig och tog bort bröstet ur hans mun vaknade han. Sen var vi vakna till kl fem i morse. Han hinner piggna rejält under den tiden.. Det positiva är ju att när han väl blir pigg är han glad. Haha.

På dagarna får han sova när han behöver. Ibland är det 3 timmar på hela dagen ibland är det 5-8. Jätte olika. Men man märker när han är trött och jag tvingar honom aldrig vara vaken.

Tyvärr tar han inte napp. Tungan är lite i vägen än så länge.. Haha.

Det kanske bara är så att han påverkas mycket av utvecklingsperioder och så.. Han äter mycket sämre, från minst var tredje timme på dagarna till som idag 2 ggr.. Han har ofta fått sova vid bröstet om dagarna för det är enda stället han sover på.. Men kan han sova lite i sin egen säng. Skönt!!

Men jag kanske ser det lite mer positivt idag än i tisdags. Trots att jag är så trött så jag inte vet vad jag heter.. Haha. Det kommer väl ge med sig..  

Tack för alla tips!! 
  • Bina86

Har du försökt med flera olika märken på nappar, NUK och Tommie Tippie har väldigt små nappar tex. Jag tror som du säger att det kommer att ge med sig men det är klart att det är jättejobbigt för dig just nu. Försök sova när han sover på dagtid inte hela tiden han sover kanske men 1 timme på fm och 1 på em. Han är ju enligt min mening lite för liten för rutiner än men när jag han börjar närma sig 6 månader kanske du ska försöka få till lite rutiner och lite låta honom sova för mycket på dagtid. Det är svårt att få liv i en trött bebis men har de sovit en liten stund brukar de acceptera att bli väckta. Du kommer ju märka om han är dödstrött och inte vaknar om du tar i honom tex.

Tyvärr har jag inga fler tips än detta.
    Lycka till! 

Svar på tråden 3,5 månaders somnar ej om på natten!!