• Stilla

Har det kommit till den punkten då jag måste ta detta med biomamman..

..jag känner inte henne. Men jag vet att hon inte tar sonen till fotbollsträningen under sina veckor för det har minsann hon inget intresse i, fotboll, det är killarnas sak. Hon tvättar inte hans träningskläder heller utan det får farfar göra, han som tar sonen träningen varannan vecka. När barnen kommer därifrån har dom allt som oftast alldeles för små kläder, samma underkläder som när dom åkte och luktar skunk då dom inte duschat på flera dagar. Hon har dom iof aldrig en hel vecka. Det är faktiskt helt otroligt att man kan planera så illa att man varannan vecka måste ha hjälp typ 3ggr i den vecka med barnen. Förra året hade hon barnen 75dagar, hon betalar inget underhåll och tar ena barnbidraget. Jag gissar att det är därför barnen kommer skitiga och danna, hon är lixom aldrig mamma tillräckligt länge för att förstå att barn måste duschas, klippa naglarna, byta underkläder och eftersom deras föräldrar aldrig lärt dom det så vet dom inte det 9 och 10 år gamla.  Lista kan göras lång..
    hon smsar att hon "glömt bilen i stockholm" och inte kan hämta barnen, 1h innan hon sagt att hon ska komma.

Min sambo är hopplös, han lyder hennes minsta vink och tycker att han gör det för barnens skull. Men där har vi olika åsikter. Mamman är inte handikappad på något sätt, hon är bara jävligt egoistisk och lat, och det är för att hon kommer undan med det. När hon och jag setts när hon hämtat barnen hos oss så har jag pikat henne lite. Som när hon hade domderat att barnen skulle köras hit och dit och bla bla men så var det jag som var hemma och när min sambo ringde och sa att jag skulle lämna dom var det nu var så sa jag att om hon vill ha dom kan hon komma och hämta dom själv. Hon blev skitsur, för det var ju jättejobbigt att åka 5min åt fel håll för att hämta sina barn under sin vecka. Men jag skulle in med 4barn i bilen och åka och lämna dom för att det var lättast för henne.. no. 
    Den veckan tog hon hand om sina barn själv, för hon var sur på mig. Men barnen kom tillbaka, glada och rena faktiskt. Jag tror ju att är man sån så gör man ingenting självmant, man måste ställa krav. 
    Nu senast så tog hon inte barnen för att hon var förkyld.. det var jag också, jätteförkyld, vår lille bebiskille var också förkyld och väldigt kinkig och 4åringen också.. Då sambons dotter sa att mamma inte hämtade dom eftersom hon var sjuk så svarade jag att ;jaha, det är väldigt konstigt att din mamma inte kan ta hand om 2stora barn när hon är förkyld men jag ska ta hand om 2 stora och 2 små. 
    Detta kom fram till mamman och hon blev gaaalen för att hennes dotter frågade varför jag inte tycker om deras mamma..
    Jag är så jävla trött på att hon bara glider runt hur hon vill, skiter i att sårar ungarna och gör det omöjligt för oss att planera nånting. Och jag är så jävla trött på att ingen säger det åt henne?!  
    Det känns som om jag måste ta detta med henne nu, för i hallen vid överlämningarna nu är luften tjock av förakt och det känner ju barnen.
    Men så när jag tar detta med min sambo så säger han, men varför bryr du dig? det har ingenting med dig att göra... ska jag släppa det då? Ska jag leva som om jag var ensam med mina 2barn då.
    I samma mening säger han; kommer det alltid vara såhär att det är skillnad på dina och mina barn? Min 4årings pappa finns inte med i bilen, han träffade henne senast när hon var 1år, sen dess har det varit min sambo som varit hennes pappa. Han sa att han tyckte jag skulle ringa hennes pappa och tvinga honom ta sitt ansvar så som jag tycker han ska tvinga deras mamma. Jag sa till honom när hon var mycket liten och började bete sig så som deras mamma gör att så kan han inte hålla på för när hon blir stor kommer det såra henne. Han valde då att försvinna.. men sambons barn har ju en mamma med i bilden, är inte det skillnad? 

nu tappade jag tråden, det är så mycket tankar och känslor att jag är helt lost...

• Svar på tråden Har det kommit till den punkten då jag måste ta detta med biomamman..
  • Labolina
    Stilla skrev 2012-09-10 11:13:48 följande:
    Jag har verkligen försökt prata med min sambo. Men han tycker inte att det är något problem att hon inte har dom som hon ska för han vill ju ha sina barn hos sig så mycket som möjligt och det förstår jag ju.  Men när hon ringer och ber honom om hjälp med barnen då är det jag som får åka och hämta dom i skolan, jag som får göra om min planering och jag som får mer tvätt, disk och plock. Hade han tagit ansvar mer ansvar för sina barn hade det varit en annan femma.. Så då ska jag alltså inte bry mig om hur dom sköter sina barn men jag ska ta hand om dom och allt ikring med skola osv när dom är här, även dom veckorna som dom ska vara hos sin mamma. Det tycker inte jag. Jag vill inte vara 4barnsmor på heltid. är jag elak då? är jag elak för att jag ibland vill ha lite lugn med mina 2 barn? han tycker ju det, eftersom han då pressar med att jag då kan ringa upp min dotters pappa. Detta trots att jag inte  förutsätter att han ska göra nått för min tjej annat än att låta henne kalla honom pappa..

Men då är det väl snarare din sambo som brister i sitt föräldraskap? Verkar vara ett mkt större problem än mamman, honom lever du med.
  • Tyresö75

Det där med att biomamman skickar sitt/sina barn med för små och trasiga kläder verkar vara ganska vanligt faktiskt. Men hur kan man göra så mot sitt barn!? Helt jävla otroligt! Mitt ex hade en son från ett tidigare förhållande och den pojken kom alltid i för små kläder och ibland även trasiga. Sen åkte han hem till sin mamma på måndagen med fina kläder, rätt storlek och definitivt inte trasiga. Tror dock hon satte det i system, hon sparade ju klädpenagar på att vi köpte den större delen av hans garderob. Det är ju inte så att han kom tillbaka till oss i dom fina kläderna som vi skickade honom i, nej nej utan han kom åter i för små kläder och hon behöll dom fina kläderna... Det var inte så att hon var fattig heller för hon bodde med en ny man, dom köpte radhus, nya bilar m.m. Höll på o bli galen! Men nu har jag separerat o lever som singel o jag slipper detta tjafset! 

• Stilla
    Trazzel skrev 2012-09-10 11:28:23 följande:
    I ditt liv är det först och främst DIN familjs situation som måste fungera, och det gör den inte idag som du säger. Din sambo borde verkligen ställa krav på biomamman. Jag vet hur du har det, hade det likadant i 3 år och fick sedan nog och satte ner foten.

Det här med dina barn och mina barn är bara rent skitsnack. Jag fick samma kommentar jag, och svarade helt enkelt att jag hade haft samma syn och beslutsamhet om det varit bara dina och mina barn, men nu måste vi ta hänsyn till en iq befriad människa som inte har något med vår familj att göra och då måste jag tjata på dig (sambon) när vår situation håller på att förfalla och du gör inget åt problemet. Vår familj är VÅR familj, när barnen är här är de våra barn och vi lever tillsammans som en familj. Men när saker och ting inte fungerar hos barnens andra familj så påverkar det i stor grad den egna familjen. Bråk, omöjligt att planera, osv. Det tär extremt på ett förhållande att hela tiden behöva dansa efter någon annans pipa.
    Ni måste sätta ner foten mot barnens mamma, det kommer bara bli värre annars.  
    Absolut, men där är problemet att han inte tycker att det är ett problem. Att jag tycker det eftersom det är jag som får allt extra jobb, det fattar inte han. Det är då han säger att jag inte ska bry mig och inte har med det att göra.. och då hamnar vi ju ju där att vi lever separata liv eftersom det i nuläget är omöjligt att planera nånting eftersom man aldrig vet ifall vi är 4 eller 6.. 

• Trazzel
    Stilla skrev 2012-09-10 12:49:32 följande:
    Absolut, men där är problemet att han inte tycker att det är ett problem. Att jag tycker det eftersom det är jag som får allt extra jobb, det fattar inte han. Det är då han säger att jag inte ska bry mig och inte har med det att göra.. och då hamnar vi ju ju där att vi lever separata liv eftersom det i nuläget är omöjligt att planera nånting eftersom man aldrig vet ifall vi är 4 eller 6.. 

Jag slutade helt enkelt tvätta, städa, diska, laga mat etc etc. Efter ett tag undrade han vad jag höll på med, varför tvätthögen växte och det inte fanns färdiglagad mat. Jag svarade då "Jaha, har hushållerskan slutat?" 

När mamman ringde och ville att vi skulle hämta barnen här och där i tid och otid trots avtalat annat och det bara var jag som hade körkort, då fick han snällt sätta sig på bussen och hämta barnen om han inte tänkte sätta ner foten för biomamman.

Du är ingen slav. Sätt ner foten. Han måste fatta hur mycket du gör. Enda sättet här hemma var för mig att sluta göra de sakerna. Annars märks det inte. 
  • Iam

Vad sägs om att strejka. 
    Säg till honom att när han är redo att snacka ihop sig kring familjen så finns du där.. men fram tills dess så får han lösa sina problem på egen hand. Han är inte en diktator på hemmaplan som kan domdera och bestämma vad du ska eller inte ska göra. Antingen är man en familj, och då betyder det att även han ska bete sig som en del i den. Eller så är ni ingen familj och då får han helt enkelt lösa sina problem på egen hand.
    Det är bara för honom att välja.  

• Furstinna

Visst det ligger inte på ditt bord egentligen MEN eftersom din sambo verkar exakt likadan som sitt ex. Alltså ett fullständigt hopplös litet barn så tycker kaffe har all rätt att säga ifrån! Det är inte okey som mamman beter sig men jag tycker du ska börja med din slusk till sambo? Ställ krav på fanskapet!!

• Lindsey Egot the only one

Tycker inte du ska sköta hämtningen om inte din man kan fixa det. Nu är det han och barnens mamma som är föräldrarna och tycker han att du ska fixa hans sysslor ibland för att han själv inte hinner men inte får lägga sig i hur barnen ser ut då de uppenbart misskötts så låt de sköta allt själva. Du är varken din sambos eller hans ex mamma!

• Trazzel
    Tyresö75 skrev 2012-09-10 11:37:31 följande:

Det där med att biomamman skickar sitt/sina barn med för små och trasiga kläder verkar vara ganska vanligt faktiskt. Men hur kan man göra så mot sitt barn!? Helt jävla otroligt! Mitt ex hade en son från ett tidigare förhållande och den pojken kom alltid i för små kläder och ibland även trasiga. Sen åkte han hem till sin mamma på måndagen med fina kläder, rätt storlek och definitivt inte trasiga. Tror dock hon satte det i system, hon sparade ju klädpenagar på att vi köpte den större delen av hans garderob. Det är ju inte så att han kom tillbaka till oss i dom fina kläderna som vi skickade honom i, nej nej utan han kom åter i för små kläder och hon behöll dom fina kläderna... Det var inte så att hon var fattig heller för hon bodde med en ny man, dom köpte radhus, nya bilar m.m. Höll på o bli galen! Men nu har jag separerat o lever som singel o jag slipper detta tjafset! 

OJ OJ OJ vad jag känner igen det där!! Jag har köpt sååå mycket fina kläder, skor, ytterkläder till min bonusdotter som jag tänkt att min yngre dotter ska ärva, påpekat detta för pappan att "skicka inte henne till mamman i de finaste kläderna för då stannar de där sen!" Likförbannat "tänker han sig inte för" och skickar dit henne i finaste nyaste kläderna som FÖRVÅNANDE nog stannar kvar hos mamman sen.

OJ vad många bråk vi har haft om detta och det gör mig fortfarande rasande! Vi har haft fullskaliga bråk om detta med biomamman som påstår att hon inte har några av "våra" kläder hos henne. Trots att vi skickat henne i nya fina kläder, och hon kommer tillbaka i för små trasor. Vart har våra kläder tagit vägen då liksom?

IQ BEFRIAD brud! Vet inte hur många tusen vi betalat i kläder åt henne!!   
  • Iam
    Trazzel skrev 2012-09-11 11:24:59 följande:

OJ OJ OJ vad jag känner igen det där!! Jag har köpt sååå mycket fina kläder, skor, ytterkläder till min bonusdotter som jag tänkt att min yngre dotter ska ärva, påpekat detta för pappan att "skicka inte henne till mamman i de finaste kläderna för då stannar de där sen!" Likförbannat "tänker han sig inte för" och skickar dit henne i finaste nyaste kläderna som FÖRVÅNANDE nog stannar kvar hos mamman sen.

OJ vad många bråk vi har haft om detta och det gör mig fortfarande rasande! Vi har haft fullskaliga bråk om detta med biomamman som påstår att hon inte har några av "våra" kläder hos henne. Trots att vi skickat henne i nya fina kläder, och hon kommer tillbaka i för små trasor. Vart har våra kläder tagit vägen då liksom?

Vi hade samma problem. Jag gjorde dock så att alla trasiga och försmå kläder som kom hit slängde jag, sen satte jag på dom hela och passande kläder, dock inte dom finaste. Efter några rundor hade mamman inga försmå eller trasiga kläder kvar. Visst, det kostade oss lite kläder, men hellre det än att barnen ska behöva skämmas i skolan. 
  • Stilla

Det är mitt dilemma, jag vill inte att barnen ska vara skitiga i små kläder varannan vecka.. Jag tycker synd om dom, även om dom inte ännu förstår. Dom verkar helt ha missat att man måste lära barn att man ska tvätta händerna efter toa och att man ska duscha efter träningen.. Ungarna vet inte detta eller det kommer iaf inte naturligt eftersom dom fått lära sig detta så sent.
    Men som sagt så vill jag inte att dom ska gå runt så.. Idag när jag var och lämnade fotbollskläderna i skolan (för nu är hon sur då kan hon själv) då hade barnen nya kläder, som dom fått av mammans nya killes föräldrar.

• Litet My
    Labolina skrev 2012-09-10 11:36:14 följande:

Men då är det väl snarare din sambo som brister i sitt föräldraskap? Verkar vara ett mkt större problem än mamman, honom lever du med.
  • Stilla

I mitten av min trådstart så står det att min sambos dotter frågat sin mamma varför jag inte tycker om henne (hennes mamma alltså) och att mamma ringde min sambo och var väldigt bekymrad över detta och att jag måste ju inte vara riktigt klok. När min sambo tog upp detta med mig så svarade jag att jag aldrig på någotvis visat eller sagt till barnen att jag tycker att deras mamma är en komplett egoistisk idiot. 
    Jag frågade iallafall min bonusdotter om detta och hon såg väldigt frågande ut och sa att nähä det har hon verkligen inte frågat sin mamma och att hon inte heller trodde att jag inte gillade henne. Ingenting hos henne visade på att hon skulle ljuga om det eller inte våga säga nått till mig, hon svarade helt bekymmerslöst och avslappnat att hon inte frågat nått sånt. Jag tror henne till 100%, sambon också.
    Men vad gör man med denna morsa som nått ett nytt lågmärke?
    Hon hade sagt i samtalet med min sambo att hon inte tyckte vi skulle ta det här med flickan men att han måste styra upp mig för såhär kan det inte vara. Inte så konstigt eftersom det inte var sant men att använda sig av barnen för att komma åt mig...
    Vad ska jag göra? eller vad ska min sambo göra?
    Hon kan ju inte gå och hitta på sånt här utan att få höra att hon är en avslöjad lögnare och uppviglerska! 

• Trazzel
    Iam skrev 2012-09-11 11:30:10 följande:
    Vi hade samma problem. Jag gjorde dock så att alla trasiga och försmå kläder som kom hit slängde jag, sen satte jag på dom hela och passande kläder, dock inte dom finaste. Efter några rundor hade mamman inga försmå eller trasiga kläder kvar. Visst, det kostade oss lite kläder, men hellre det än att barnen ska behöva skämmas i skolan. 

Ja, det har väl blivit lite så här också.Men det känns ändå förjävligt. Jag skulle aldrig ha mage att göra något sånt.
  • Iida01
    Trazzel skrev 2012-09-11 11:24:59 följande:

När det var -15 grader ute skickade vi barna till dagis i till exempel jeans och varm mysig tröja och tillbaka varje vecka fick vi flickan i tunna strumpbyxor och tshirt. Mamman skickade inte heller tillbaka kläder vi köpt utan sparade dem där och hon tyckte att det var helt okej för henne att skicka de vidare till sina syskonbarn när hon tyckte att de inte skulle användas längre för det var ju trots allt barnens kläder. Då satte jag stopp och sa att alla kläder som är märkta på ett visst sätt ska tillbaka hit! De kläderna ska vi spara då vi planerar att skaffa egna barn och de ska inte hon skicka till sina släktingar. Så jag och sambon sa att vi skulle ha tillbaka allt vi köpt och då fick vi till svar att vi var fruktansvärt "småaktiga". Men det är sådana vi är vi bonusföräldrar, vi är småaktiga, vi hjälper antingen till för mycket eller för lite och vi ska inte bry oss men vi ska tillhandahålla med full service!
    Som tur är är min sambo vettig och ser det inte som en självklarhet att jag ska göra allt jag gör så just där funkar det bra, är bara mamman som har andra åsikter.

Din sambo ska inte heller ta dig för givet så sätt ner foten, säg att ska barnen hämtas eller lämnas får mamman och pappan göra det själv. Självklart hade du kunnat hjälpa till med det annars, det gör jag, men inte till vilket pris som helst! Skit i att tvätta tvätten som någon över skrivit! Det är inget hotell de bor på! 
  • Molly1

Gud vad jag är trött på dessa lama män som agerar betjänt åt sina ex men sedan lämpar över marktjänsten på sin fru! Och dessutom försöker ge dåligt samvete när frun har invändningar! Nej, sluta curla honom. Vill han inte bli ensamstående med 4 barn (och DÅ får han ta ansvar vare sig han vill eller inte...) så bör han lyssna på dig och vara en jämbördig partner i hushållet. Ingen tackar dig för att du är husa/barnvakt/köksa åt hans barn.

• Stilla

Det verkar inte som om han kommer säga till sitt ex att vi vet att hon ljög och använde deras dotter som vapen för att förstöra mellan mig och min sambo..
    Det gör mig ledsen av många anledningar och det stör mig som fan att hon kommer undan med det och säkert dessutom sitter och triumferar för hon tror att han har skällt ut mig.. Om han tror att jag på något sätt kommer vara mer välkomnande gentemot henne nu så han han fel. När han står upp för mig och vårt liv då får han en medspelare igen. Nu får han ta hand om sina barn själv, jag tar mina. Så på ett sätt så lyckades hon..

Svar på tråden Har det kommit till den punkten då jag måste ta detta med biomamman..