• Angelica 634

Vilken gåstol rekommenderar ni?

Hej!
    Vill köpa en gåstol till min dotter som är 3 månader, men gaaaaah..det finns så många olika modeller så man blir helt yr!! Vilken rekommenderar ni? Den behöver absolut inte vara "snygg" med massa olika funktioner och den får även vara dyr..BARA HON GILLAR DEN!!! Hon är så kinkig.. hon gillar inte BabyBjörn bärselen, Graco gungan, fisherprice gungan eller fisherprice vibrerande stol..så hoppas iaf att hon kommer gilla gå stolen. Berätta gärna om era erfarenheter med gåstolarna! :)

• Svar på tråden Vilken gåstol rekommenderar ni?
  • Angelica 634
    Simbelmynë skrev 2012-09-08 20:28:40 följande:
    men köp en gåstol då Obestämd
    frågan var inte OM jag skulle köpa en gåstol, utan VILKEN
  • Natulcien
    Angelica 634 skrev 2012-09-08 20:26:33 följande:
    Alltså det enda som får henne lugn är när hon står upp i våra knän eller när vi bär runt på henne fast med ansiktet vänt ifrån oss så det är ju inte närheten hon vill åt. hon är bara extremt nyfiken på världen. plus att jag har läst massa forum där dom har haft sina bebisar i gåstol i 10min i taget när dom vart 3månader utan problem. är iaf värt ett försök. ska absolut kolla upp ergomosik bärsele. är det ergobaby bärselen du menar då?
    Du gör naturligtvis som du vill. Men jag skulle inte sätta en sån liten bebis i någon gåstol eller hoppgunga...

Vi hade en Manduca (bärsele) till sonen. Helt oumbärlig!
  • Aaglars
    Natulcien skrev 2012-09-08 20:10:28 följande:
    Men då ska ni ju inte stoppa henne i en massa gungor och gåstolar. Hon är ju så liten fortfarande. Hon vill ju helst vara nära. Skaffa en ordentlig (=ergonomisk) bärsele eller en bärsjal, så att ni kan bära henne utan problem. Det kommer hon nog att uppskatta mest.
    Och med en bra bärsjal/-sele kan man ju både laga mat, städa, äta och gå på toa utan att behöva lägga ifrån sig bebisen.
  • Angelica 634
    fågelungarna skrev 2012-09-08 20:27:03 följande:
    Håller helt med Natulcien. Med en bra bärsele, ergobaby, manduca, beco mm, så kan man ha bebisen både på magen och ryggen. Sistnämnda är mycket praktiskt när bebisen vill vara nära, och man själv vill få det nödvändiga gjort. Man hittar billiga på tradera, som den här: www.tradera.com/ny2012-baby-barsele-bla-ergon...
    Inte superkvalitet, vill man ha det ska man välja ett känt märke som de jag skrev, men min syster har en sån här och det fungerar utmärkt. Jag hade i alla fall tusen gånger hellre satsat på en sån här sele, i stället för en gåstol, som ju inte alls rekommenderas överhuvudtaget till bebisar av BVC.

Hoppas det ordnar sig för er!
    Okej tack för tipset, Kommer testa EgoBaby bärselen :) kommer nog undelätta fär min rygg också om hon gillar den 
  • fågelungarna

Eller, om din lillplutt nu vill vara med och titta, kanske en ringsjal? www.sjalbarn.se/

Själv har jag gjort en superenkel variant, genom att bara knyta ihop en slynga av ett ca en m brett tyg så att den blev precis i lagom storlek för mig och mitt barn. Bebisen har kunnat sitta på höften och följa med, och jag har haft åtminstone en och en halv arm fri. Glad Det är ju tyngre än att bära med en riktig ergonomisk sele, men en liten tremånaders klarar man nog en stund. Betydligt lättare än att bära med bara armarna i alla fall. Har du någon bred sjal (som du själv har om halsen menar jag) hemma, så kan du ju prova lite provisoriskt hemma redan i kväll om bebisen inte sover vid det här laget!

• Aaglars
    Natulcien skrev 2012-09-08 20:32:30 följande:
    Du gör naturligtvis som du vill. Men jag skulle inte sätta en sån liten bebis i någon gåstol eller hoppgunga...

Vi hade en Manduca (bärsele) till sonen. Helt oumbärlig!
  • Simbelmynë
    Angelica 634 skrev 2012-09-08 20:31:47 följande:
    frågan var inte OM jag skulle köpa en gåstol, utan VILKEN
    och att vissa råder dig att hitta andra alternativ, verkar inte intressant?

använd google eller pricerunner så hittar du säkert något bra.

men annars kan du ju lyssna efter ditt barns behov av närhet.
  • Angelica 634
    fågelungarna skrev 2012-09-08 20:34:14 följande:
    Eller, om din lillplutt nu vill vara med och titta, kanske en ringsjal? www.sjalbarn.se/

Själv har jag gjort en superenkel variant, genom att bara knyta ihop en slynga av ett ca en m brett tyg så att den blev precis i lagom storlek för mig och mitt barn. Bebisen har kunnat sitta på höften och följa med, och jag har haft åtminstone en och en halv arm fri. Glad Det är ju tyngre än att bära med en riktig ergonomisk sele, men en liten tremånaders klarar man nog en stund. Betydligt lättare än att bära med bara armarna i alla fall. Har du någon bred sjal (som du själv har om halsen menar jag) hemma, så kan du ju prova lite provisoriskt hemma redan i kväll om bebisen inte sover vid det här laget!
    Jag önska att hon tyckte om att vara vänd mot mig eftersom jag älskar att gå runt och gosa med henne men hon är inte så förjust i att vara vänd med ansiktet mot bröstet. Hon vill ha ansiktet mot "världen" om du förstår vad jag menar :P är hon trött och håller på och somnar kan hon sova en stund på min axel men annars vill hon inte bli buren så
  • fågelungarna

Ja, jag förstår hur du menar. Jag tänker att hon får möjlighet till det när hon kan sitta på höften så som barn ofta brukar göra. Kan ju vända huvudet både framåt och bakåt då så att säga. En liten tremånaders kan inte hjälpa till så bra ännu att positionera sig på höften, så man brukar nog inte ha kommit igång med den typen av bärande av sig själv ännu (inte jag i alla fall). Men jag tänker mig att en ringsjal (eller motsvarande hemmabygge då) hjälper till att positionera bebisens höft och ben så att du mest kan fokusera på att stabilisera överkroppen. Jaja, du kan ju alltid prova om du känner för det. Hoppas som sagt att ni hittar en lösning!

• Angelica 634
    fågelungarna skrev 2012-09-08 20:43:34 följande:
    Ja, jag förstår hur du menar. Jag tänker att hon får möjlighet till det när hon kan sitta på höften så som barn ofta brukar göra. Kan ju vända huvudet både framåt och bakåt då så att säga. En liten tremånaders kan inte hjälpa till så bra ännu att positionera sig på höften, så man brukar nog inte ha kommit igång med den typen av bärande av sig själv ännu (inte jag i alla fall). Men jag tänker mig att en ringsjal (eller motsvarande hemmabygge då) hjälper till att positionera bebisens höft och ben så att du mest kan fokusera på att stabilisera överkroppen. Jaja, du kan ju alltid prova om du känner för det. Hoppas som sagt att ni hittar en lösning!
    jaha okej då förstår jag! Ska testa mig fram. Tack för tipset :)
  • Falia

Hej ts. Tänkte bara säga att din tjej inte är ensam om att vara nyfiken. Vår tjej var/är precis likadan! Hon är 6 mån nu å det blir lättare ju mer hon kan aktivera sig själv. Men hon vill fortf helst att vi bär på henne! Vi har en ergobaby som vi köpte för typ en månad sen, å den har vart guld värd! Köpte nyligen en gåstol från ullared, funkar bra, igår hann både jag å sambon att äta upp vår tacos innan hon ville upp :) men jag är tveksam att hon skulle gillat den när hon var så liten som 3 mån.

• Solen11

Min tjej älskade sin gåstol, dock började vi inte med den förrän hon var ca 5 månader. Men gud vad hon for runt på köksgolvet och skrattade. Sen satt hon ju såklart inte i den timme ut och timme in utan lite då och då under dagen. För mycket tid i gåstol sägs ju hämma utvecklingen när det kommer till krypning, gå osv. Inte vet jag, men dottern tröttnade på den efter ett par månader då hon hellre ville krypa runt i stället.
    Men absolut - köp en sån! Jag köpte en Carena på Blocket som jag sedan sålde på Blocket för samma peng.

• Wonderchild2009

Har inte läst tidigare svar.

Till första dottern hade vi en chicco gåstol med aktivitetsbricka frampå. Den blev riktigt populär! Dottern var 5-6 månader när vi började använda den..

• Nyfiken2012

Kommer inte kapa gåstol. Tycker det mesta man skaffat i lekväg hittills varit onödigt. Bebis 6 mån.

• Litet My
    Natulcien skrev 2012-09-08 20:10:28 följande:
    Men då ska ni ju inte stoppa henne i en massa gungor och gåstolar. Hon är ju så liten fortfarande. Hon vill ju helst vara nära. Skaffa en ordentlig (=ergonomisk) bärsele eller en bärsjal, så att ni kan bära henne utan problem. Det kommer hon nog att uppskatta mest.
    Och med en bra bärsjal/-sele kan man ju både laga mat, städa, äta och gå på toa utan att behöva lägga ifrån sig bebisen.

Lite min tanke också om jag haft en bebis som verkade vilja bli buren/ha närhet, dvs kunna tillgodose det samtidigt som jag gjorde andra saker som behövde göras.

3 mån låter som väldigt ungt för gåstol.
Svar på tråden Vilken gåstol rekommenderar ni?