• Majrovan

Erfarenhet av Pergotime eller ska du börja?

Ok. Vi har försökt i snart 2 år. Allt bra utom sköldkörteln på mig. Äter nu levaxin. Nu till idag... Jag har börjat med första tabletten i en 5 dagars kur med Pergotime. Någon annan som vet vad man ska tänka på då? Vill verkligen att det ska fungera nu! Jättetacksam för tips från er med mer erfarenhet eller ni som också börjat/börjar med Pergotime i dagarna!

• Svar på tråden Erfarenhet av Pergotime eller ska du börja?
  • miss85

Katten- vi får två hela IVF betalda via landstinget, inga FET. Nu blir det att börja om igen med sprutor och äggplock :( är inte ett dugg sugen på allt lidande.

• KattenH81
    miss85 skrev 2013-12-27 11:43:17 följande:

Katten- vi får två hela IVF betalda via landstinget, inga FET. Nu blir det att börja om igen med sprutor och äggplock :( är inte ett dugg sugen på allt lidande.

Vad olika regler det är! Vi skulle fått tre hela IVF o innan en ny sväng med alla mediciner skulle vi fått alla FET som skulle gå att genomföra efter första IVF:en. (Uppsala län)

Men äggen finns ju kvar ändå för er om ni skulle behöva dem inom en femårsperiod!

När får ni testa på nytt? Februari?
  • miss85

Vi går på CVL i Uppsala men bor i Södermanlands län. Så orättvist.. Men men :( vet inte när vi får köra igång näsa gång.. Har läst att det ska gå en mens emellan, dvs den här mensen o att vi får starta nästa mens. Eller har jag fel?
    Enligt statistiken på linnes hemsida lyckas fler med ET än FET. Ska man köra ett ET nu eller FET?

• KattenH81

Tror att det är bättre odds med ET samt att det ska gå en mens mellan gångerna (precis som du hört)

Minns att jag frågade om det inför vårt försök (td 20 maj) för då skulle vi bli tvungna att vänta till hösten pga sommaren... Hata att vänta!

Hur länge har ni försökt få barn? För oss tig d ganska precis två år innan plusset på stickan..

• miss85

Vi började försöka för 2,5 år sedan. Det tog 6 månader innan vi bad om hjälp, då pga att jag hade sådan oregelbunden mens. Visade sig att jag hade struma. Fick vänta i ca 6 månader på operation av sköldkörteln. När den var borta upptäcktes PCO. Hösten förra året fram till hösten i år käkade jag pergotime. Och nu vinter första IVF..
    Okej, kanske ska testa ET igen.. Usch det var så jobbigt efter ÄP :( Tror du att de odlar längre än 2 dagar vid andra tillfället?

• KattenH81

Oj vad svårt att sia om odling... Ibland verkar det ha att göra med hur många ägg de plockar... Är det massvis så verkar det som om de långtidsodlar ibland.

Mitt ägg var ett tvådagars o de 6 i frysen är oxå det. Vissa läkare man läser om verkar tycka att bästa odlingsstället är i livmodern men en femdagars blasto verkar ju andra hävda är det bästa! Så förvirrande!

• miss85

Det här med graviditet är så luddigt åt alla håll.. Å ena sidan å andra sidan hela tiden. Charmigt men samtidigt så otroligt frustrerande att vi inte vet mer eller kan styra mer. Det är så svårt att sia, förutse eller planera.
    Kliniken öppnar igen 9/1. De kommer att höra av sig så får vi se hur vi går vidare.

• KattenH81

Man kan ju tycka att vetenskapen borde kommit betydligt längre ang varför vissa ägg fastnar och andra inte tycker jag! Ibland upplever jag att det kanske forskas lite väl lite i "kvinnorelaterade" frågor som ex fertilitet

• delih

Vad tråkigt att det inte blev något denna gång, med allt vad IVF innebär så tycker man ju att allt detta krångel borde räcka efter en gång. Jag kan tycka att det känns evighetslångt innan den 9:e när man väntar på något, men samtidigt kanske skönt att släppa det en aning då man vet att man inte kan göra något under tiden.

Jag funderar på hur graviditeter och missfall kan påverka fertiliteten. Jag har räknat upp mina ägglossningar per år sedan vi började försöka. 2011 ägglossade jag 1 gång, 2012 - 2 gånger och 2013 hela 6 gånger. I år har jag varit gravid två gånger, varav den första med hjälp av pergotime. Sedan har jag fått ägglossning från ca 28 dagar senare fr. om. missfallen och sedan har det varierat under de "vanliga" mensperioderna.

Nånting måste ju ha hänt med min kropp då jag ägglossat så "mycket". Efter min första graviditet 2011 kunde jag inte ens ägglossa med pergotime, de andra två gångerna jag blev gravid så ägglossade jag av mig själv, inte så sent efteråt heller. Kanske dessa missfall var både på gott och ont. Dock skulle det ju kännas bättre med en bebis än fler ägglossningar. Särskilt nu då min syster fått sin fina dotter samma månad som jag också var beräknad att få. Vi var beräknade på samma dag till och med. Oddsen för det liksom?

• KattenH81

delih - förstår att det är tungt när systern får barn samtidigt som man själv skulle ha haft! Själv har jag bara bröder och den ena är färdig med barn för 10 år sedan och den andra kommer nog inte skaffa förrän om 5 år så inga jämförelser möjliga tack o lov!

Däremot kan jag ibland jämföra med andra som fick barn ungefär vid tidpunkten som vi skulle fått om vi lyckats när vi började med våra barnförsök i maj 2011. Svårt att ta in att man då skulle ha haft en två-åring som springer omkring istället för den livliga krabat som beräknas komma till världen om drygt två veckor. Å andra sidan finns det väl någon slags mening med allt antar jag...

Hade inte våra egna försök misslyckats och samtliga fem pergotimeförsök misslyckats så hade ju inte ivf varit aktuellt. Då hade exakt detta barn som nu ska komma varit vårt! Galen känsla! Tycker Klara Zimmergren i sitt sommarprat beskriver detta så bra angående hennes adoption: hade något av alla ivf- försök lyckats för henne och maken så hade de ju inte fått just sitt barn! Men det är just det där med den träliga, långsamma, orättvisa och galna väntan som är så jobbig... Jag är så tacksam att det "bara" dröjde två år till första IVF-försöket och att det lyckades på första försöket.

Tror säkert det är dina mf som triggat igång kroppen att ägglossa. Många blir väl gravida snabbt inpå mf och vad jag hört (har även skett i bekantskapskretsen) så blir kvinnor som behövt ivf för första barnet ofta spontant gravida med barn nr 2 sedan! Lite som att kroppen hajjar vad den ska göra, som att den gått i fel hjulspår tidigare! Hoppas att 2014 är ditt år!!!

Svar på tråden Erfarenhet av Pergotime eller ska du börja?