• Misan87

Hur länge amma?

har märkt mer och mer att folk reagerar på min ammning?
    Jag har ett barn på 7 1/2 månad och ja jag ammar än... i veckan tog ja beslut om att dra ner på 2 ggr till 1 gång om dagen.. är de fel???
    Har pratat med folk och de är nästan så dom rynkar på näsan när jag säger att jag ammar än!
     ge gärna era kommentarer!!! 

• Svar på tråden Hur länge amma?
  • evaoregon
    leiapp skrev 2012-09-08 06:41:17 följande:

Vad menar de att du skulle ge istället? Tycker de att du skulle gått över på fast föda + välling? Det är väldigt tidigt för många barn att göra det i den åldern. Rekommendationen från livsmedelsverket är ju dessutom att ha bytt ut ett mål till fast föda i den åldern .Det ser ju så olika ut med matintroduktion etc.

7,5 månader är inte länge tycker jag. Vårt barn är lika gammal och ammas 5 ggr på dagen och fritt under natten. Om en månad när jag jobbar blir det 3 ggr på dagen och fritt på natten.

Jag har inte fått några kommentarer men skulle jag få det skulle jag inte bry mig för jag tycker att de i så fall skulle baseras på okunskap. Har inga planer på att sluta heller. 

Jag håller med och undrade också lite över vad barnet äter istället om det bara ammas en eller två ggr per dag.  När mina barn var i den åldern ammades de flera ggr per dag.
  • delight

Ojoj vad länge...!! Förvånad 

Nä verkligen inte hehe Flört Hör och häpna, ammar min dotter på snart 1 år! Har inga planer på att sluta än... Livsmedelsverket rekommenderar delamning 1år eller längre. WHO säger 2år eller längre. Tror jag läste nånstans att globalt sett ligger amningsperioden på 4år.

• Ellikapellika

Jag har ammat länge och kort.
    Första två ca 6 månader vardera, tredje 4,5 år.
    Liten jag ammar nu får tutta så länge jag och liten vill,

Jag fick stålsätta mig mer än en gång när folk hade åsikter men efter ett tag brydde jag mig inte längre om vad folk tyckte. Vi trivdes och det var viktigast.
    Jag säger som övriga i tråden, bry dig inte om folk och deras åsikter!

• pigglet

Vid den åldern har mina barn levt nästan bara på bröstmjölk. Och de har fortsatt amma mycket ända tills de varit över året. 
    Vid 7 månader har man ju ganska nyss börjat med smakisar, klart man inte behöver sluta amma så tidigt. Gör det som passar er bäst! 

• Flickan och kråkan

Yngsta helammade i praktiken fortfarande när han var i din dotters ålder. Han hade väl av misstag fått i sig en halv tesked mosad broccoli eller så så rent tekniskt så helammade jag inte honom . Han började äta annan mat först som 8-månaders. Hur som helst så ammade jag äldsta tills han var 9 månader. han avslutade själv. Jag var gravid och han tappade helt enkelt intresset efter ett par veckor. Tydligen inte helt ovanligt. Yngsta ammade jag över året. Han slutade inte amma honom heller utan även han tackade för sig när han var 13 månader. Tyvärr, för jag hade gärna ammat lite längre .

• villsågärna38

Men vad är det för människor du umgås med? 7,5 mån är väl inte mycket. Skit i vad andra tycker och gör som du vill. Jag tänker amma i ett år om det funkar och tänker inte bry mig det minsta om vad folk tycker om det. Lycka till Kram

• hannis

Va? Folk är ju inte kloka! Att de ens orkar bry sig om något så privat.

Själv ammade jag tills min son var 2 år och tänker amma bästa barn minst lika länge. WHO rekommenderar ju amning i minst ett år och helst upp till 2 år. Dina vänner är både okunniga och ohyfsade som lägger sig i din amning!

• Soltussen

Amma på du. Min dotter har precis passerat 1 år och hon ammar lite ännu, för att hon vill. Jag själv är trött på det sen ett tag tillbaka, men hon vill amma lite om kvällarna, s då får hon det. När hon var 7,5 mån var hon def. Inte redo att sluta. Du vet bäst vad som passar er!

• Madelen21

jag har en son som just fyllt 2 år och han är väldigt "tuttsjuk", han vill inte sluta amma, så jag ammar än lite då och då men det är mest på kvällen. han är envis :) men jag ser inget fel med det. min dotter ammade till hon var 18 mån.

• Palsternacka

Jag pratar överhuvudtaget inte om amning med folk, om de inte frågar förstås. Men jag gör som jag tycker är rätt och har de åsikter så får de väl ha det.

• ccecy

Jag ammar fortfarande min dotter som snart blir åtta månader ammar kanske ca 10 ggr (mer eller mindre, oftast mer..) men tänker fortsätta så länge de känns bekvämt, tycker ja du med skall göra! :)

• daimstrut

Herregud, har just avslutat amning av min son då drygt 14 mån. Dottern ammade 11 mån. Fick många kommentarer om att det var konstigt att jag hade mjölk än. Dock inte här i Norge för här ammas mer än hälften av ettåringarna fortfarande

• Karlaa

Ingen annan har med det att göra överhuvudtaget! Fick också höra kommentarer, mest från svärmor som tillhör en annan generation och inte ammade mer än ett par veckor max, hon förstod inte alls varför barnen fortfarande ammade efter 6 månader. Jag struntade dock i vad hon och alla andra sa, eller upplyste dem om vad rekommendationen faktiskt säger, och ammade första tills han självmant slutade (1 år) och andra till jag själv kände att det räckte (1,5 år). Fram tills de slutade lät jag dem amma fritt dygnet runt.

• Nyfiken2012

Bry dig inte om vad andra tycker, det viktigaste är ju vad du o barnet känner. Jag har tänkt amma till minst ett år, sen får vi se. Vill bebis fortsätta så blir det nog så. Vi ammar ju eg ganska kort m tanke på hur det är tänkt fe början, det är väl typ 2-4 el 5 år.

• Tygtiiger

När min yngste var 7½ månad ammade han mycket mer än han åt. Nu är han 16 månader och ammar på natten. Det är nyttigt att amma för mamman (minskar risk för bröstcancer) och det är definitivt inte skadligt för barnen, det verkar tvärtom vara nyttigt.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Lillis80

Min dotter är 9 månader och jag ammar henne 2-4 ggr/dygn och kommer göra det så länge det går. Ju längre desto bättre - jag vill ge henne alla fördelar bröstmjölken har tills jag inte kan amma mer, eller att hon själv inte vill.

• delight

Vad kul att läsa om alla mammor som ammar sina små längre än normen! Vad den nu är i Sverige....max 6-9mån typ?

• Afasi

Jag tycker att man ska amma så länge man vill. Tror inte att man kan amma för länge egentligen även om jag också skulle bli chockad om exempelvis en fyraåring ammades framför mig. Det är inte fel men det är inget man är van vid att se heller, klart man reagerar.
    Själv ammar jag min son, han blir 11 månader på söndag. Planen är att amma minst 1½ år om sonen vill. Stundvis är det jättejobbigt men både han och jag trivs med det i det stora hela och det är huvudsaken. Jag blev ammad i två år, tog bara över efter brorsan som då blivit ammad i 2 år och 11 månader.

Förstår inte vart allt den här hysterin kommer ifrån angående amning. Det är helt okej att säga att folk INTE ska amma tydligen men säger man att man tycker att amning är bättre än ersättning så blir det nästan halshuggning...

• evaoregon
    Afasi skrev 2012-09-20 17:08:36 följande:
    Förstår inte vart allt den här hysterin kommer ifrån angående amning. Det är helt okej att säga att folk INTE ska amma tydligen men säger man att man tycker att amning är bättre än ersättning så blir det nästan halshuggning...
    Ja, trist att det är så.  Rynkar på näsan
Svar på tråden Hur länge amma?