• JoJo Flikkan

Storlek på barn 4år och BeSafe

Nu är det dax att köpa ny stol och jag vill ha en BeSafe iZi Kid X3 MEN den går ju bara till 18kg så jag undrar:

Hur stora var era barn när dom var runt 4 år?
    När vägde era barn 18kg?

Ni som har/haft BeSafe:
    När växte era barn ur den?
    Tar den stor plats jämfört med andra stolar?
    Har ni varit nöjda?

Väldigt tacksam för svar på mina funderingar!!

• Svar på tråden Storlek på barn 4år och BeSafe
  • bonnmora

Vi har en Besafe till vår dotter, hon är snart 3 1/2 och väger nu snart över 18kg, så vi får köpa en ny bakåtvänd till henne..... Dåligt att den bara går till 18kg. Annars är vi jätte nöjda med stolen.

• Sisisisi

Min son växte ur X3 på längden långt innan han vägde 18 kg. Han vägde 19.4 på 4-årskollen.

Men det är ju bara att köpa en större bakåtvänd stol när den är urvuxen. Min 4-åring satt i britax secura som han blev för lång för så han fick byta till en britax twoway (största stolen).. I andra bilen sitter han i en multitech som snartr urvuxen så då blir det en twoway där oxå.

• JoJo Flikkan

Tack för era svar!!  Till ungeär vilken längd ´kan barnen sitta i Besafen? (förväntar oss en lång pojke då vi själva är 180 och 190 långa..) Vet ej om de visar sej redan på så små barn men det är ju klart man ska ha det i åtanke.

Twoway-en kan man väl sätta just på två sätt framåt och bakåt va? Då kanske man ska satsa på en besafe nu och hinner han växa ur den vid tre kan man ju köpa en twoway och ha den båkåt så länge det går och sen vända den, för man kan väl ha den framåtvänd lite längre än bakåtvänd trots att den är lite urvuxen för bakåt?

Detta är en djungel, man vill ju göra rätt och ha den säkraste.. (sen att besafe är snyggast enligt min smak är ju ett plus ;)

Någon som vet hur den sitter i en Mitsubishi Grandis eller en Audi A4(äldre modell)??

• Sisisisi

Twoway bör bara användas bakåtvänd och när den är urvuxen bakåt går det inte att använda den framåt. Vänder man barnet framåt innan den är urvuxen så är det mycket bättre att köpa en bältesstol!

Hur stort är barnet nu? När du testar stolen i affären så kan du ju se hur mycket mer han kan växa.

• JoJo Flikkan

Tack för alla svar!!

Nu har vi bestämt hur vi ska göra.. Vi köper en besafe med isofix till min bil och en Belogic till gubbens bil (har ej isofix) Så får han använda besafen så länge det går i min bil och sen får han bara använda belogicen (om den sitter bra i hans bil)  Och då har han kanske ett syskon som ändå ska ha besafen.. Orkar ändå inte flytta runt stolen och dom ska ju ha dom länge.

När han var 5 månader så var han 68,3 lång och 7,7kg  han ska på 6månaders nu på tisdag :)

Svar på tråden Storlek på barn 4år och BeSafe