• Gaaaa

har ni gjort Äggdonation utomlands?

Hej! Vi är ett gift par som söker personer som åkt utomlands för att göra äggdonation.
    Vi skulle hälst vilja träffas så om det finns någon vänlig människa som vill berätta om sina upplevelser i närheten av Gbg kan gärna inboxa mig.

Ni som bor längre bort får hemskt gärna dela sina upplevelser här i tråden.

Jag själv är en person som kan flänga och fara och bryr mig inte direkt om det händer i Sverige eller inte, men min man är otroligt försiktig och detta skulle hjälpa honom.

Det vi är mest nervösa över är ju faktiskt språket, alla dessa ord man fått lära sig på svenska ska man nu kunna på engelska osv.. Sedan hur det fungerar med medicinerna..

Först och främst funderar vi på Tjekien som land, Polen har vi varit i och tycker att männsikorna är väldigt speciella. Rätta mig om jag har fel!!

Tack på förhand!

• Svar på tråden har ni gjort Äggdonation utomlands?
  • Dustpuppy

Gaaaa: Om du spaltar upp dina funderingar och frågor här i tråden, så kan det vara lättare att komma med input. Det är åtminstone för mig enklare om jag har något specifikt jag kan svara på.

/Dustpuppy

• Gaaaa

Vart har ni varit/är?
    Vad kostade det?
    Ingår frys?
    Om nej vad kostar det?
    Upplevelsen om kliniken, känns gammalt nytt, ligger före Sv?
    Får man en bra kontakt med läkarna?
    Hur fungerade det med språket, förklarar de så att man förstår?

• Dustpuppy

Var har ni varit/är?
    Elite i Estland och Fertinova i Finland

Vad kostade det?
    Cirka 45 000 kr resp cirka 67000 kr (dock ingår ICSI
    i dessa priser, vi kan inte göra vanlig IVF)

Ingår frys?
    Ja resp nej

Om nej vad kostar det?
    330 euro för 1 år

Upplevelsen om kliniken, känns gammalt nytt, ligger före Sv?
    Elite: Hyfsat moderna lokaler, lite gammaldags hierarki (dvs doktorer tituleras med Doktor Efternamn osv). Lite omodern metodik, att ligga med benen uppåt 5 minuter för att embryot ska fästa ger ingen skillnad (gravitationen har ingen påverkan i dessa fall). Ligger nog lite före Sverige i och med att
    så få kliniker i Sverige utför ÄD, dvs saknar samma erfarenhet.

Fertinova: Moderna lokaler, centralt i Helsingfors. Kändes som att de ligger 10 år före Sverige i erfarenhet och metoder. Vågade prova nya mediciner.

Får man en bra kontakt med läkarna?
    Elite: Helt ok, men deras engelska var lite knagglig.
    Fertinova: Helt ok, språket inga problem, svenska, finska och engelska funkar utmärkt.

Hur fungerade det med språket, förklarar de så att man förstår?
    Se förra frågan.

Eftersom vi hade rätt till ersättning för vård utomlands valde vi Finland. Försäkringskassan har ändrat sina regler angående anonyma donationer, så alternativen för att få ersättning är i dagsläget endast Island och Finland.

/Dustpuppy

• Hemliga damen

Håller nog inte med dig men det krävs tålamod att läsa igenom och du lär dig masar. Kolla trådarna Vi som gör äggdonation utomlands eller Vi över 40 under äggdonation. De trådarna är visserligen rätt döda nu. Det finns en egen rigatråd om man vill dit. Vill man betala mindre men få bra vård ändå finns det bra kliniker i t ex Tjeckien. Googla på engelska IVF egg donation.

• Bling1975

Vi gjorde vår i USA på en underbar klinik i San Diego. Det är det bästa beslut jag någonsin har tagit och det var värt varenda krona (ca 300.000 kr inkl allt). Bättre vård har jag aldrig upplevt och resultatet sover nu sött bredvid mig.

Kliniken hade ett garantiprogram vilket innebar att alla frysförsök ingår och om man fortfarande inte föder ett levande barn efter det så får man hela kostnaden tillbaka (undantaget medicin, donatorarvode och resan). De hade en fantastisk statistik jämfört med Sverige och Europa då ca 80% fick barn efter 1:a försöket. De hade även egna donatorer så det var smidigt för att vara USA.

Vi valde USA för vi ville att vårt barn skulle ha möjligheten att få reda på vem donatorn var när hen blir myndig. Det är inte möjligt i de flesta europeiska länderna.

Min klinik kommunicerade gärna via mejl vilket jag tyckte var mycket smidigt med tidsskillnaden samt språket. Lättare att hänga med än över en telefonlina. Men de ringde gärna om man föredrog det. Förstod man inte något så tog de sig all tid i världen att förklara.

Vi fick otroligt fin kontakt med både vår sköterska och vår läkare. Jag fick ett dropp på plats några dagar innan transfern som tog ca 2 h. Då tittade läkaren förbi och småpratade länge om allt man kunde göra i området, fixade kakor och dricka osv. De hör fortfarande av sig och kollar om vi mår bra.

• Gaaaa
    Bling1975 skrev 2012-09-11 00:44:01 följande:
    Vi gjorde vår i USA på en underbar klinik i San Diego. Det är det bästa beslut jag någonsin har tagit och det var värt varenda krona (ca 300.000 kr inkl allt). Bättre vård har jag aldrig upplevt och resultatet sover nu sött bredvid mig.

Kliniken hade ett garantiprogram vilket innebar att alla frysförsök ingår och om man fortfarande inte föder ett levande barn efter det så får man hela kostnaden tillbaka (undantaget medicin, donatorarvode och resan). De hade en fantastisk statistik jämfört med Sverige och Europa då ca 80% fick barn efter 1:a försöket. De hade även egna donatorer så det var smidigt för att vara USA.

Vi valde USA för vi ville att vårt barn skulle ha möjligheten att få reda på vem donatorn var när hen blir myndig. Det är inte möjligt i de flesta europeiska länderna.

Min klinik kommunicerade gärna via mejl vilket jag tyckte var mycket smidigt med tidsskillnaden samt språket. Lättare att hänga med än över en telefonlina. Men de ringde gärna om man föredrog det. Förstod man inte något så tog de sig all tid i världen att förklara.

Vi fick otroligt fin kontakt med både vår sköterska och vår läkare. Jag fick ett dropp på plats några dagar innan transfern som tog ca 2 h. Då tittade läkaren förbi och småpratade länge om allt man kunde göra i området, fixade kakor och dricka osv. De hör fortfarande av sig och kollar om vi mår bra.
    Det låter jätte bra, fast vi har inga 300 000kr
  • Gaaaa
    Hemliga damen skrev 2012-09-10 23:02:26 följande:
    Håller nog inte med dig men det krävs tålamod att läsa igenom och du lär dig masar. Kolla trådarna Vi som gör äggdonation utomlands eller Vi över 40 under äggdonation. De trådarna är visserligen rätt döda nu. Det finns en egen rigatråd om man vill dit. Vill man betala mindre men få bra vård ändå finns det bra kliniker i t ex Tjeckien. Googla på engelska IVF egg donation.

Jag skulle åka i morgon om jag fick bestämma, nu måste jag bara övertyga mannen att det kommer att bli bra. Vi är ju faktiskt två med det här och det är mycket pengar det handlar om.

Jag har läst massor med trådar, men som du sa många är döda. AVA RIGA är jag med i. Men jag vill veta mer om andra ställen
  • Dustpuppy

Gaaaa: Jag läste din trådstart en gång till. Det här med att resa till ett land man aldrig varit i innan, där man kanske inte kan språket osv. Det är alltid lite otäckt, det kan jag hålla med om, men för varje resa jag gör så blir jag lite vanare kring alla praktiska detaljer och det tar bort en stor del av osäkerheten.

De flesta länder går att googla mycket om, hur funkar kollektivtrafiken, var köper man biljetter, vad kostar de vilka buss/spårvägs/tunnelbanelinjer finns det osv. Allt sådant går att förbereda sig för och man är inte helt hjälplös när man är framme. Hotell och flygplatser fungerar i princip likadant vart man än åker och
    människor överallt är vänliga och hjälpsamma mot turister, även om man inte förstår varandras språk.
    Kartor går att printa ut innan resan och om man reserverar tid för eventuellt strul, så går allt bra. Med strul menar jag försenade flyg och tider att passa, så bäst är att åka med kanske en dags marginal.

Man kommer långt med ett leende och ett "Ursäkta, jag talar inte XYZ, talar ni engelska?" (inlärt på lämpligt språk).

Många av termerna ni har lärt er på svenska är direkt tagna från engelskan:

Embryo transfer heter det på svenska och engelska, och Google translate kan översätta det mesta hyfsat. Äggdonation kan heta Oocyte donation eller Egg donation, det beror lite på.

Jag bor i Göteborg och du kan inboxa mig om du vill.

/Dustpuppy

• Gaaaa

Puffar lite till och ser om det är någon mer som vill dela med sig

Kan tillägga att jag har dökt som skam på drådar här inne, men det finns inte så mycket med den infon som man vill ha om alla olika ställen, utan självklart hur det går, mås, mediciner osv..

• Cecini

Hej! Om jag skulle rekommendera en klinik så skulle det definitivt vara IVI Spain. Gå in i tråden "äggdonation Spanien erfarenheter" leta upp ett inlägg som jag skrivit och tryck på "visa endast" så får du snabbt en överblick över vår resa. Kan ju tillägga att det funkade på första försöket och är nu i vecka 23.

• Dustpuppy

Gaaa: Det är som den Hemliga damen säger. Det finns ingen samlad information om ÄD utomlands, det är upp till varje patient att kontakta klinikerna själv och ta reda på vad som gäller. Så är det mycket inom utlandsvården, du måste ensam läsa på och ta reda på detaljer. Vissa saker kan du hitta om du har tur på forumet, men någon officiell sammanställning finns inte och i vissa fall kan existerande data vara föråldrad.

Det är en av insikterna man behöver få rätt tidigt i ÄD-processen, det finns ingen hjälp att få, förutom via informella forum. Forumdeltagarna hjälper till i mån av ork och mer än så kan man inte begära. Ibland orkar man berätta om sina upplevelser, ibland inte. Om information saknas får man själv leta reda på den, det blir mycket mail, telefon, pappersbrev och fax innan man är klar.

/Dustpuppy

• Gaaaa

Jo helt klart, men era erfarenheter är ju guld värda i andras ögon!!
    Jag läst om ett ställe som det varnas för här på FM, då är ju inte det mitt självklara val!
    Något annat känndes slitet och föråldrat, då kan man också välja bort det osv..

Svar på tråden har ni gjort Äggdonation utomlands?