• Jenni73

Lowcarb, ett år senare

Jag har under ett års tid ätit lowcarb, från att ha varit rejält överviktig till ha gått ner en hel del.

Folk i min närhet har kommenterat min viktnedgång och tyckt jag varit duktig som kämpat på så bra, själv har jag inte tyckt det varit någon större ansträngning, men heller inte sett någon större förändring. Mitt stora problem har alltid varit att köpa byxor, men igår gick jag in och köpte ett par jeans, köpte en storlek som jag hoppades jag skulle komma i.

IDAG FICK JAG BYTA DOM TILL EN STORLEK MINDRE!!!!   

Var tvungen att skiva av mig för jag är löjligt lycklig!!! fortfarande en del kvar att gå ner, men det känns inte som några problem!!! Har legat på maxade storlekar, och är nu nere på nästan normalt, nu börjar till och med jag inse att jag har gått ner en himla massa.

Då jäkla gött!!!  

• Svar på tråden Lowcarb, ett år senare
  • Lullisgirl

Härligt! :) Det är så lätt när man tar bort kolhydraterna, det svåra är att inte falla tillbaka och tro att man tål dom igen. Grattis och lycka till i framtiden!

• Tessa606

Va kul, grattis!!! Jag började med LCHF i januari och är som en "ny" människa, det är så härligt!!

• Jenni73
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-09-20 09:57:38 följande:
    Vad underbart :) Grattis :) Jag försöker själv att plocka bort kolhydrater! Men jag har dålig fantasi och vet inte riktigt vad jag ska laga för mat. Hardy några tips på vart jag kan hitta bra inspiration och recept? :)

Hej, 

Jag började succesivt med att plocka bort kolhydraterna. Från början plockade jag bort socker, bröd, pasta och potatis, då åt jag havrekligröt och ägg på morgonen och åt morot när jag kände mig hungrig under dagen, lite mer som GI. 

Jag slutade ganska tidigt med att peta i mig morot stup i kvarten, eftersom jag inte blev hungrig längre.

Efter ungefär ett halvår slutade jag med havrekligröten eftersom jag var väldigt trött på den.     

Nu dricker jag ofta äggmjölk till frukost
    några skivor ost vid fikat på jobb
    lunch
    middag   

Jag lagar i princip samma mat som jag alltid lagat, men utesluter kolhydraterna. Ttittar på recept lite varstans, men anpassar dom.

Korvstroganoff med ris -> biffstroganoff med blomkålsris
    Köttbullar med potatismos -> Hemlagade köttbullar(inget ströbröd) med blomkålsmos
    Spagetti och köttförsås -> Köttfärsås och strimlad vitkål, stekt eller kokt 
    Kycklinggryta med ris -> Kycklinggryta med broccoli 
    osv

När jag gör såser gör reder jag inte dom med majsena utan använder vispgrädde som får puttra lite så behövs inte någon redning.

Jag basesrar min mat på om jag vill ha blomkål, broccoli eller vitkål till, istället för om jag vill ha pasta, ris eller potatis 

Jag har en blogg som jag är väldigt dålig på att uppdatera, men där samlar jag lite recept som jag gillar http://litealltmojligt-jennifer.blogspot.se/

//Jenni

Svar på tråden Lowcarb, ett år senare