• Aprilia77

Amningnapp redan på BB?

Jag är gravid med mitt tredje barn och har haft amningproblem med de två första. Jag fått fruktansvärda sår på bröstvårtorna och har inte kunnat fortsätta amma pga av att det blödde, varade sig och bildades sårskorpor. Gjorde så fruktansvärt ont, jag är annars inte smärtkänslig.

Skulle önska att amningen funkade bättre denna gång och funderar då på om man kan använda en amningnapp redan från början? Någon med erfarenhet eller råd?

• Svar på tråden Amningnapp redan på BB?
  • Sofie 158

För mig krånglade amningen redan från början och kom inte igång så vi blev inlagda på avd 11 för att få hjälp.
    Där sa dom att man inte rekommenderar amningsnapp förrän efter att mjölken har runnit till ordentligt.

• Sofie 158

Hoppas du klarar dig dom första dagarna och att det löser sig sen!
    Lycka till :)

• Cisslan

På BB gav de mig en amningsnapp redan andra dagen och amningen kom igång jättebra trots den (eller tack vare den!). Sedan använde vi amningsnapp tills sonen var ca 5 månader.

• Hjortrongull07

Amningsnapp har räddat min amning med båda barnen! Med sonen eftersom amningsnappen fick honom att få ett bra "sug" i bröstvårtan och därigenom få igång min mjölkproduktion. Utan den orkade han inte riktigt fullfölja amningen utan gav fort upp. Så i det fallet var det faktiskt med amningsnappen vi fick igång mjölkproduktionen. Med lillasyster, som var som en terrier på bröstet , gjorde amningsnappen att jag kunde fullfölja amningen när jag fått väldigt "slitna" bröstvårtor första dagarna. Jag helammade sedan båda till 6 månader.

Med sonen tror jag att jag tog bort amningsnappen efter ca 2 mån när han kommit igång ordentligt och vi båda var trygga i amningen och med dottern tog jag bort den så fort brösten läkte (sedan var dom mera härdade och klarade hennes jättesug). Övergången gick smärtfritt i båda fallen, vad jag kommer ihåg.

Jag tog med mig amningsnappen till BB när jag skulle få lillasyster. Jag skötte amningen själv, och blandade inte in personalen så mycket då, så de såg nog inte att jag hade den sista dagen vi var där. Men med sonen var det personalen på BB som gav mig amningsnapp som ett sätt att lösa hans sugprolem.

Lycka till!    

• Aprilia77

Tack för era svar! Cisslan och Hjortrongull07, det var ju riktiga solskenshistorier! Vilken amningsnapp har ni använt? Rekommenderar ni någon särskild?

• Cisslan

Vi hade meddelas som vi köpte på Apoteket. Jag hade 3-5 stycken hemma så jag kunde koka och hålla dem rena och ha en i skötväskan.

• marla333
    Cisslan skrev 2012-09-06 14:15:03 följande:
    Vi hade meddelas som vi köpte på Apoteket. Jag hade 3-5 stycken hemma så jag kunde koka och hålla dem rena och ha en i skötväskan.

Bad om det, då det krånglat så mycket med sår med första barnet. Sedan kunde man även köpa billigare där än på Apoteket. Kostade 30kr st. De blev förvånade när jag ville ha 3st, men är ju bekvämt att ha i väskan och slippa springa och tvätta och skölja hela tiden...
  • Solstorm

När min dotter föddes fick jag en amningsnapp av en barnmorska redan på BB då dottern inte fick ett bra tag. Efter det har jag fortsatt att använda den. Dottern är nu 3 månader och jag börjar sakta försöka "jobba bort" amningsnappen. Får se hur det går. Så ja, amningsnapp kan användas redan från början.
    Amningsnapparna jag använder är av märket Medela. Finns i strl S,M,L.

Lycka till! 

• Klycka

Jag fick min amningsnapp av en BM på BB hade aldrig hört talas om en sån innan hon gav en till mig. Använde den i två månader sen ville sonen hellre köra utan och då började vi med det och inga problem alls

• Virran

Började med amningsnapp redan första dygnet på BB då dottern inte fick tag annars! Efter ca 2 veckor hdw vi jobbat bort den! Sköööönt utan

• AnkiC

Jag köpte med mig till bb nu sist men behövde aldrig använda dem. Klart du ska ha det om det börjar strula. Åk och köp.

• sihn

Jag kunde inte amma mina tre första barn pga samma problem som dig ts, jag pumpade och var helt slut istället!
    När jag väntade fjärde så stod jag i valet och kvalet om jag ens skulle försöka mig på amningen eller ge ersättning från början!
    Jag och bm skrev in i journalen till slut att jag hade haft jätteproblem med amningen tidigare och att jag önskade mycket hjälp.
    Från det att sonen kom ut fanns det fantastisk personal både på bb och på patienthotellet som hjälpte mig. De sa till mig , eller "tvingade mig" (inkl sambo), att ringa efter dom varje gång jag skulle amma så hjälpte de mig så att sonen fick rätt tag!
    Sambon tittade och lärde sig han också så när vi kom hem hade jag honom till hjälp!

Amningen fungerade utan problem (klart det gjorde lite ont i början innan brösten vant sig) och jag helammade sonen i fem månader, delamma tills han var sju månader, sen fick han tänder och tyckte det var roligt att bitas

Mitt råd, skriv i journalen att du vill ag hjälp och be om hjälp och stanna kvar tills du känner att det fungerar!

Jag hade köpt en amningsnapp som jag hade med mig men den behövde jag aldrig använda

• Aprilia77

Tack för alla inlägg! Så peppad jag känner mig! Jag vill verkligen få det att funka med amningen den här gången och jag ska definitivt skriva in i min förlossningsjournal att jag vill ha hjälp. Har inte fått hjälp alls med de andra två. När jag med min sista var på efterbesök på BB, när min dotter var några dagar gammal, så frågade de hur amningen gick och jag sa att det gjorde fruktansvärt ont, att jag var sårig. Grät nästan när jag pratade om det. De bad mig att "kämpa på" och i journalen jag fick med mig därifrån hade de skrivit "Amningen fungerar fint". Vad?!!

• PetraK

Jag använde amningsnapp när mjölken rann till för då fick min dotter inte tag i bröstvårtan. Sen blev vi "fast" med den i två-tre veckor. Superbra för såriga bröstvårtor och andra problem, men jag tyckte det var struligt att hålla på med och jobbigt om man var iväg någonstans och skulle fixa till den där med en skrikig unge i knät. Bra räddning, men skönt att vi lyckades vänja oss av med den!

• Iryelle

Jag fick också amningsnapp pga att dottern inte fick något tag. Vi använde den i ca två månader, fick jobba lite för att successivt kunna amma utan. Det är bra att vara medveten om att barnet kan få jobba lite extra pga nappen (säkert därför vissa inte rekommenderar att använda dem) och se till att barnet tar nappen på samma sätt som bröstet så det har kvar "beteendet" för när man inte vill använda nappen. Senare när barnet blir äldre är det smidigare utan napp för den lossnar om de håller på att röra sig mycket. För mig har alltid liggamning varit det ultimata pga att barnet får ett bra tag mycket lättare.

Hade jag varit du så hade jag köpt med mig amningsnappar men först testat utan. Känns det inte bra så hade jag växlat mellan napp och utan napp, kanske börja en amning utan och efter ett tag sätta på den för att skydda.

Lycka till! :)

• Helle333
    Aprilia77 skrev 2012-09-06 12:15:20 följande:
    Jag är gravid med mitt tredje barn och har haft amningproblem med de två första. Jag fått fruktansvärda sår på bröstvårtorna och har inte kunnat fortsätta amma pga av att det blödde, varade sig och bildades sårskorpor. Gjorde så fruktansvärt ont, jag är annars inte smärtkänslig.

Skulle önska att amningen funkade bättre denna gång och funderar då på om man kan använda en amningnapp redan från början? Någon med erfarenhet eller råd?

Ta med en. Min dotter tog inte tillräckligt stort grepp om bröstet med munnen när hon skulle amma när hon var som minst. Jag hade köpt amningsnappar innan eftersom jag har löjligt känsliga bröstvårortor. Det gör alltså ont om någon ens råkar snudda vid dem och jag får en reflex att slå till den som råkat röra mig.
    Önskar jag hade tagit med napparna dit. En av mammorna där fick en amningsnapp på BB. Tack vare amningsnapparna som jag började använda efter en vecka, jag blödde och var sårig och grät högt och skrek rakt ut när dottern ammade och jag är inte heller särskilt smärtkänslig annars, den tvingade henne att ta ett större tag och när hon var 6 månader testade jag att amma utan napp och då var hon helt inkörd på att ta det större greppet så sedan kunde jag amma henne tills hon var 9,5 månader gammal, då började hennes mså risgryn till tänder repa upp sår så då fick det vara bra med amningen.
    Köp, ta med och lycka till säger jag!!!!
    En del säger att man kan få mjölkstockning och en maaaassa andra problem med amningsnappar men det gäller inte alla. Förr oss fungerade det skitbra med napparna.    
  • Aprilia77

Tack för alla berättelser om era erfarenheter! Jag ska definitivt köpa med mig amningsnappar till BB!

Svar på tråden Amningnapp redan på BB?