• Anonym (förvirrad pappa)

förvirrad pappa

Hej.
    Jag skulle mest behöva lite råd eller tips, om jag tänker fel eller logiskt.

Jag träffar mitt barn med kontaktperson(jag valde det av olika skäl) nu ska barnet få komma hem till mig en dag av umgängesdagarna.
    Kontaktpersonen kommer då åka hit med barnet samt skjutsa hem det till sin mamma.
    Kontaktpersonen säger att JAG måste köpa en bilbarnsstol och ge till henne.
    Jag föreslog att eftersom mamman ändå tar sig med bil till överlämnandet så kan väl bilbarnsstolen följa med? Mamman har ju redan en, då följer den ju med tillbaka med barnet.
    Men Kontaktpersonen menar på att jag ska köpa en som hon ska ha hela tiden, jag ska alltså köpa en bilbarnsstol till mitt barn som jag aldrig själv får köra. Är det realistiskt?
    Självklart hade jag köpt en bilbarnsstol om jag skulle köra barnet.
    Behöver jag tillägga att mamman får underhåll och barnbidrag..

Hoppas ni förstår min undran...

• Svar på tråden förvirrad pappa
  • Kjell2
    Anonym (förvirrad pappa) skrev 2012-09-10 21:36:17 följande:
    Tack!
    Barnet kommer inte imorgon pga att mamman inte tycker bilstolen är tillräckligt bra, inställt umgänge..
    Sabotage så det skriker om det!

Ta det direkt till familjerätten. Förbered ochså ett yrkande till domstol och verställighet att domen. De kan utdöma vite om mamman inte följer domen men det kräver att du agerar.

Allt för många gör dumehetn i detta läge att inte sätta hårt mot hårt direkt. Tiden gå och plötsligt har man tappat alla kontakt ed sitt barn.

Målsättnigen är inte att få polishämtning och vite utan att få mamman att följa domen. Oftast räcker en stämning till domstol.
    Kjell2 skrev 2012-09-11 08:46:54 följande:
    Ta det direkt till familjerätten. Förbered ochså ett yrkande till domstol och verställighet att domen. De kan utdöma vite om mamman inte följer domen men det kräver att du agerar.

Allt för många gör dumehetn i detta läge att inte sätta hårt mot hårt direkt. Tiden gå och plötsligt har man tappat alla kontakt ed sitt barn.

Målsättnigen är inte att få polishämtning och vite utan att få mamman att följa domen. Oftast räcker en stämning till domstol.

Det är även kontaktpersonen som inte följer domen. Hur gör man när det gäller vite? Nästa förhandling är i slutet på oktober.. Hur går jag tillväga? Vad händer efter det?
  • Kjell2
    Anonym (förvirrad pappa) skrev 2012-09-11 13:56:39 följande:

Det är även kontaktpersonen som inte följer domen. Hur gör man när det gäller vite? Nästa förhandling är i slutet på oktober.. Hur går jag tillväga? Vad händer efter det?

Finns det en fastställd dom på umgänge? Finns det en fastställ dom på ungänge kan du skicka ett yrknade till domstol om verkställighet. Domstolen bestämmer sen hur man går vidare, t ex vite mot mamman om hon ej föjer domen.

Ang kontakpersonen - prata med familjerätten.

Steg ett är att du pratar med ditt ombud.
    Kjell2 skrev 2012-09-11 14:14:24 följande:

Finns det en fastställd dom på umgänge? Finns det en fastställ dom på ungänge kan du skicka ett yrknade till domstol om verkställighet. Domstolen bestämmer sen hur man går vidare, t ex vite mot mamman om hon ej föjer domen.

Ang kontakpersonen - prata med familjerätten.

Steg ett är att du pratar med ditt ombud.
    Japp det finns en fastställd dom på umgänge, ska prata med mitt ombud och se vad han säger.
    Att prata med familjerätten som tycker kontaktpersonen gör rätt i alla lägen ger mig inget. Ska ändå mejla FR för att få ner något skriftligt om allt det här.
    Möjligheten att få hit barnet fanns, det handlar om vilja från mamman och kontaktpersonen, jag erbjöd mig att åka dit också men det gick inte...
  • Iam

Den sits du sitter i skulle jag aldrig någonsin acceptera. 
    Mamman saboterar och får dessutom hjälp av soc! Det är ju rakt av skamligt och borde anmälas!  

Iam skrev 2012-09-11 17:32:10 följande:
    Den sits du sitter i skulle jag aldrig någonsin acceptera. 
    Mamman saboterar och får dessutom hjälp av soc! Det är ju rakt av skamligt och borde anmälas!  
    Ja man borde kunna "anmäla" kontaktpersonen för tjänstefel, vet bara inte vart man vänder sig!
  • Iam
    Anonym (förvirrad pappa) skrev 2012-09-11 17:43:50 följande:
    Ja man borde kunna "anmäla" kontaktpersonen för tjänstefel, vet bara inte vart man vänder sig!
    Har inga bra tips där. 
    Men det finns en del pappa-föreningar som tillhandahåller bra hjälp.

minpappa.nu är en. Kolla in det.  
  • Anonym
    Anonym (förvirrad pappa) skrev 2012-09-11 17:43:50 följande:
    Socialstyrelsen är det som är tillsynsmyndighet över socialtjänsterna. Vill du ha en granskning av hur ditt ärende behandlats så är det dit du ska vända dig.
    Skulle dock avråda dig och betänka att du är pappa i en vårdnadstvist. Allt du gör kommer i slutändan att ses som sabotage och bristande sammarbetsförmåga. Skulle rekomendera dig att bita i det sura äpplet, skaka på huvudet över idiotin och spela med. Fixa stolen så är den frågan borta från bordet och du kan visa på att du gör allt för att få till stånd umgänget medanms mamman motarbetar. Tingsrätten är inte dummare än att de ser igenom mammans argument.

Anonym skrev 2012-09-12 06:33:11 följande:
    Socialstyrelsen är det som är tillsynsmyndighet över socialtjänsterna. Vill du ha en granskning av hur ditt ärende behandlats så är det dit du ska vända dig.

Skulle dock avråda dig och betänka att du är pappa i en vårdnadstvist. Allt du gör kommer i slutändan att ses som sabotage och bristande sammarbetsförmåga. Skulle rekomendera dig att bita i det sura äpplet, skaka på huvudet över idiotin och spela med. Fixa stolen så är den frågan borta från bordet och du kan visa på att du gör allt för att få till stånd umgänget medanms mamman motarbetar. Tingsrätten är inte dummare än att de ser igenom mammans argument.

Jag får fortsätta göra det

Hon har inte tingsrätten på "sin sida" därför bråkar hon via familjerätten och framförallt kontaktpersonen.

sådärja!
    Efter mitt arga mail till FR igår så kommer de köpa en bilbarnsstol till kontaktpersonen. Så kan jag köpa vilken jag vill och ha i min bil när JAG ska köra barnet!

pappan VS familjerätten 1-0

• Anonym (Anna)

Så hon ställer in umgänge för att bilbarnstolen inte uppfyller hennes krav. Men den uppfyller NTF:s krav på ålder. Se till att ha detta skriftligt och nedtecknat. Hon vill bestämma och du skall inte behöva vika dig om hon inte har sakliga argument. Tror man kan se en kod i stolen om tillverkningsdatum så du kan enkelt visa att den är ok. Tips: Lyssna på Kjell. Har sett så många bra råd från denna person!  

Anonym (Anna) skrev 2012-09-12 11:02:15 följande:
    Så hon ställer in umgänge för att bilbarnstolen inte uppfyller hennes krav. Men den uppfyller NTF:s krav på ålder. Se till att ha detta skriftligt och nedtecknat. Hon vill bestämma och du skall inte behöva vika dig om hon inte har sakliga argument. Tror man kan se en kod i stolen om tillverkningsdatum så du kan enkelt visa att den är ok. Tips: Lyssna på Kjell. Har sett så många bra råd från denna person!  
    jag ska skriva ut det jag sett från NTF:s sida, och det var på stolen mamman hade sett när den var tillverkad. Japp hon ställde in för att hon inte tyckte det var säkert att barnet åkte i den bilbarnsstol jag införskaffat..
    Nu går jag nästan och "längtar" till nästa förhandling.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (förvirrad pappa) skrev 2012-09-12 11:10:24 följande:
    jag ska skriva ut det jag sett från NTF:s sida, och det var på stolen mamman hade sett när den var tillverkad. Japp hon ställde in för att hon inte tyckte det var säkert att barnet åkte i den bilbarnsstol jag införskaffat..
    Nu går jag nästan och "längtar" till nästa förhandling.
    Längta inte efter att bråka, iallafall inte så det syns. Lägg lungt och sakligt fram papper och fråga varför en av expertis godkänd stol kan underkännas av mamman. Tips är att faktiskt sänka ljudnivån lite extra när du pratar för det tyder på lugn. Visa dig lugn och samarbetsvillig så vinner du strider.
  • Anonym
    Anonym (förvirrad pappa) skrev 2012-09-05 10:18:18 följande:

Nej mamman har en bilstol, hon lämnar barnet från punkt A till B och kontaktpersonen från B till C.
    Eftersom mamman lämnar från A till B och hämtar från B till A efter umgänget så tyckte jag att bilstolen kunde åka med hela vägen och tillbaka..
    Kp tycker jag ska köpa en bilstol hon kan ha från punkt B till C. Alltså inget jag kommer se röken av någonsin..
    Måste bara säga en sak ang. bilstol, har själv det problemet att mitt ex inte vill köpa bilstol, min är jättesvår att flytta över, tar säkert 30 min och ändra, så det inget man gör bara sådär om det nu inte bara är ett babyskydd

Anonym skrev 2012-09-12 11:19:54 följande:
    Måste bara säga en sak ang. bilstol, har själv det problemet att mitt ex inte vill köpa bilstol, min är jättesvår att flytta över, tar säkert 30 min och ändra, så det inget man gör bara sådär om det nu inte bara är ett babyskydd

Får den andra föräldern köra barnet så borde det införskaffas en.
    Anonym (Anna) skrev 2012-09-12 11:15:47 följande:
    Längta inte efter att bråka, iallafall inte så det syns. Lägg lungt och sakligt fram papper och fråga varför en av expertis godkänd stol kan underkännas av mamman. Tips är att faktiskt sänka ljudnivån lite extra när du pratar för det tyder på lugn. Visa dig lugn och samarbetsvillig så vinner du strider.

Nej det var inte så jag menade

Jag menar mest på att få bukt på umgänget så att det inte kan sabbas mer. Jag kommer garanterat att hålla ett lugn. Är ingen person som brusar upp i onödan.
  • Brumma
    Anonym (förvirrad pappa) skrev 2012-09-10 18:16:08 följande:
    Självklart skulle exet godkänna bilstolen, hon ringde något företag som sa att stolen är för gammal! Så hon vill inte att barnet åker i den och tycker jag ska köpa en helt ny! Den är inte över tio år gammal, såg på NTF:s dina att dom håller upp till tio år. Jag tänkte ha den här bilstolen tills jag köper en helt ny, dvs när jag har råd. En vårdnadstvist är ju inte gratis. Med tanke på att barnet åker i den 1 gång i veckan så tyckte jag det var onödigt att köpa en helt ny, de andra umgängesdagarna är det jag som åker till platsen. När barnet får komma hit till mig oftare så kan jag köpa en helt ny. Tänker jag fel? Jag försökte vara ekonomisk men fick Skit för det också. Mitt tålamod börjar ta slut på den mamman! Alltid är det något!

Tycker det är helt knas att du skall behöva köpa en stol MEN eftersom det nu blev så så förstår jag att hon inte godkände bilstolen.
    Skulle aldrig låta mina barn åka i en stol köpt på blocket! Har den varit med i en olucka ngn gång (behöver inte synas) så kan det bli spänningar inne i plasten. Krockar man sedan med stolen igen kan den gå sönder.
    BVC och NTF varnar just för detta.
    Däremot köpa en begagnad av en vän du litar på (och den håller sig inom ramen så att den inte är för gammal) funkar.
    Hur gammalt är barnet? Vi fick veta att den första stolen (den upp till 9 månader) har en hållbarhet på 5-7 år. En bilbarnstol för ett äldre barn har, som du säger en hållbarhet på 10 år, MEN NTF rekomenderar att stolen inte är äldre än 5 år när ett nytt barn börjar använda den. ( http://www.ntf.se/Norrbotten/norrbotten/bilbarnstolar/ )
    Det FINNS stolar för 1500:- iallafall, nya. Och det finns att hyra, men då blir det dyrare i längden.

Lycka till. Hoppas du får tag i en bra stol eller att mamman skickar med stolen...
Svar på tråden förvirrad pappa